Någon i denna enorma kunskapsbank som kan historien kring denna mytomspunna yxa?
Vilka smederna varit och när dom verkat och hur man särskiljer deras yxor från varandra.

Gilbert skrev:
[länk]

En början i allafall...åtminstone 3 smeder Jonsson, Skog och Persson.
Tack Gilbert,intressant läsning.

Tydligen så är det de tre nämnda som tillverkat yxan, allt enligt detta:
Smedjan är byggd1932 precis intill landsvägen i vägkorsningen in mot Hjärtums samhälle. Här tillverkas den välkända ”Hjärtumsyxan” eller ”Daskebackan” – en yxa som har varit i produktion sedan 1880-talet. Nuvarande smed övertog verksamheten 1963. Han är den tredje smeden i Hjärtum som tillverkar denna högkvalitativa yxa. Det finns bara tre smedjor som tillverkar, smider, yxor på gammalt sätt. I dag sker produktionen i begränsad omfattning på grund av minskad efterfrågan.
http://www.bebyggelseregistret.raa....ngshistorik&menu1=Anl%E4ggning&menu2=Historik

Kul, jag har en! Fick den som "arvegods" från svärfar. Tillverkad av smeden Skog. Fler här som har sådana yxor?

Jag har två en märkt J.Jonsson och en som jag inte hittat någon märkning på men misstänker är en Skog. Jag har fått för mig att nyare är märkta Hjärtum, rätta mig gärna om jag har fel.:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.