8 979 läst ·
25 svar
9k läst
25 svar
Vill ha hjälp med sandbläster
Lite förvirrad! Kallvalsad kontra blästrad yta - är det före eller efter behandlingen man benämner metallen som det ena eller det andra? Alltså kan jag blästra en blästrad yta och kan jag blästra en kallvalsad yta? Och tvärtom kan jag kallvalsa en blästrad yta?Jesca_j skrev:
Kan jag genom någon metod uppnå den ytan jag är ute efter?
Vad brukar de gamla hederliga omklädningsskåpen i plåt bestå utav?
"Rått" klarlackat stål, vad är det i förhållande till kallvalsat eller blästrat stål? Vad jag har förstått från sidorna jag har tagit bilderna ifrån så är de strippade (stripped steel), alltså har de varit målade eller behandlade på annat sätt.Jesca_j skrev:
Tack för ert tålamod med en amatör som jag. Det hade varit roligt att kunna fixa till pinalerna själv!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Plåt tunnare än 3 mm plattas ut i kallt tillstång man "kavlar" och drar i plåten så den får önskad tjocklek, ytan blir väldigt slät och hård, kallvalsat eller svartplåt eller "rå" plåt. Ytan är mörkgrå.
Blästrar man vad det än månde vara (gjort av stål) så får men en grå lite skrovlig (som fint slippapper) yta.
Det man ser i butiker av klarlackat stål så titta runt svetsarna, är det lite blått så är det inte blästrat och troligen kallvalsat material.
Det som görs för butiksinredning så finns det ingen anledning att blästra.
Sedan kom ett annat utryck in här: strippad och det kan vara så enkelt som färgborttagningsmedel och då behåller man den kallvalsade ytan (men se bara till att det inte rostar av fägborttagningsmedlet).
Protte
Blästrar man vad det än månde vara (gjort av stål) så får men en grå lite skrovlig (som fint slippapper) yta.
Det man ser i butiker av klarlackat stål så titta runt svetsarna, är det lite blått så är det inte blästrat och troligen kallvalsat material.
Det som görs för butiksinredning så finns det ingen anledning att blästra.
Sedan kom ett annat utryck in här: strippad och det kan vara så enkelt som färgborttagningsmedel och då behåller man den kallvalsade ytan (men se bara till att det inte rostar av fägborttagningsmedlet).
Protte
Det måste vara väldigt sällsynt att bord, skåp eller andra plåt/stål produkter säljs i blästrat skick så dina grejer är sannolikt av kallvalsad plåt som är lackerad. Det vanliga sättet att få nåt sånt plåtrent är att slipa det precis som med bilkarosser.
Jag skulle slipa bort färgen det är enklare än att blästra och skräpar ner mindre. Sen klarlacka med nån passande lack som tex sån man använder när man lackar bilar.
En slipad yta är slät och blir fin med klarlack, en blästrad yta är (som prototypen redan skrivit) inte alls slät snarare blir den som ett månlandskap med massor av små kratrar. Men med rätt typ av färg blir resultatet mycket bra och färgen sitter som fast
Jag skulle slipa bort färgen det är enklare än att blästra och skräpar ner mindre. Sen klarlacka med nån passande lack som tex sån man använder när man lackar bilar.
En slipad yta är slät och blir fin med klarlack, en blästrad yta är (som prototypen redan skrivit) inte alls slät snarare blir den som ett månlandskap med massor av små kratrar. Men med rätt typ av färg blir resultatet mycket bra och färgen sitter som fast
Tack! Nu börjar jag fatta bättre, men ... vad ska jag då använda för färgborttagningsmedel? Eller vad ska jag slipa med? Ska man lägga på klarlacket så snart som möjligt efter behandlingen, oavsett vilken metod jag använder?
Hoppas att ni inte tycker att jag är galen som inbillar mig att jag ska göra det själv. Jag vet att det ibland väcker starka reaktioner här på forumet när folk ger sig på än det ena än det andra inom områden som kanske borde lämnats åt proffsen. I mitt fall försvarar jag mig med att det är mina egna (mindre dyra) pinaler jag ev fördärvar. Dessutom är detta något jag verkligen vill lära mig och blir det bra kommer jag vara er evigt tacksamma och blir det dåligt glömmer vi det alla och går vidare med nästa projekt!
Hoppas att ni inte tycker att jag är galen som inbillar mig att jag ska göra det själv. Jag vet att det ibland väcker starka reaktioner här på forumet när folk ger sig på än det ena än det andra inom områden som kanske borde lämnats åt proffsen. I mitt fall försvarar jag mig med att det är mina egna (mindre dyra) pinaler jag ev fördärvar. Dessutom är detta något jag verkligen vill lära mig och blir det bra kommer jag vara er evigt tacksamma och blir det dåligt glömmer vi det alla och går vidare med nästa projekt!
Klart du ska göra det själv! Skulle det inte bli bra så är det bara att plocka fram bläster/färgstripper/roterande stålborste och börja om igen!Returia skrev:Hoppas att ni inte tycker att jag är galen som inbillar mig att jag ska göra det själv. Jag vet att det ibland väcker starka reaktioner här på forumet när folk ger sig på än det ena än det andra inom områden som kanske borde lämnats åt proffsen. I mitt fall försvarar jag mig med att det är mina egna (mindre dyra) pinaler jag ev fördärvar. Dessutom är detta något jag verkligen vill lära mig och blir det bra kommer jag vara er evigt tacksamma och blir det dåligt glömmer vi det alla och går vidare med nästa projekt!
Jag har en grön Bosch excenterslipmaskin, den slipade bort ALLT som satt fast i trappen så den skulle jag slipa dina grejor med också. Men valet av slippapper är förmodligen viktigare än vilken maskin Du använder men det borde den som säljer dom veta vilka som passar till just dina projekt.
En del handslipning blir det nog också.
Det bästa är att slipa med högern och lacka med vänstern
fast det är ju rätt svårt att få bra
Men så fort som möjligt är ett bra råd, ren metall rostar lätt utan skydd eller blir fett av nåt så inte lacken fäster sen.
En fördel med blästern är att den gör rent i alla skrymslen, vinklar och ställen där man inte kommer åt med slipmaskin eller ens stålborsten, blästrar man och sen slipar med ett fint-fint papper borde man få ett lika bra resultat som när man slipar.
Men min erfarenhet är att ytor som är släta och stora som på skåp tex går mycket fortare att få plåtrent med slipning än med blästern. När vi mecka gamla jänkebilar på "den gamla goda tiden" slipa vi karossen och blästrade ram, framvagn, bakaxel etc.
Självklart ska Du göra´t själv, det är ju själva meningen med livet :wow: och fråga på Du, det är dom dumma frågorna man lär sej av. Ignorera svar från viktigpettrarna som bara är ute efter att visa hur skarpa dom är själva, el-forumet har flera såna men dom flesta på forumet svarar sjysst och efter bästa förmåga.
En del handslipning blir det nog också.
Det bästa är att slipa med högern och lacka med vänstern
En fördel med blästern är att den gör rent i alla skrymslen, vinklar och ställen där man inte kommer åt med slipmaskin eller ens stålborsten, blästrar man och sen slipar med ett fint-fint papper borde man få ett lika bra resultat som när man slipar.
Men min erfarenhet är att ytor som är släta och stora som på skåp tex går mycket fortare att få plåtrent med slipning än med blästern. När vi mecka gamla jänkebilar på "den gamla goda tiden" slipa vi karossen och blästrade ram, framvagn, bakaxel etc.
Självklart ska Du göra´t själv, det är ju själva meningen med livet :wow: och fråga på Du, det är dom dumma frågorna man lär sej av. Ignorera svar från viktigpettrarna som bara är ute efter att visa hur skarpa dom är själva, el-forumet har flera såna men dom flesta på forumet svarar sjysst och efter bästa förmåga.
Ska nu ut i verkstaden och kolla om där finns en excenterslip :S. Där ligger nämligen en hel del maskiner som jag knappt vet hur man använder, ännu mindre vad de heter! Men problemet att komma åt i vinklar och vrår kvarstår. Kanske man ska blästra insidan och/eller ev måla för att få det fräscht och sen ägna slipningen lite extra på utsidan. Kanske man kan arbeta med en dremel där det är som svårast. En sådan finns nämligen redan i familjen!
Läste på ett par utsocknes hemsidor. Vad tror ni menas med "sanded off the original paint and coating", "bead-blasting it with tiny plastic pellets",
http://www.finishing.com/261/76.shtml
I länken nedan finns ett preparat man har rekommenderat för att få bort färgen. Någon kommentar om detta? Finns liknande att köpa i Sverige?
http://www.amazon.com/dp/B000GTILZ6/ref=nosim?tag=finishingcominc
Om ni har exempel på produkter lämpliga för detta projekt, så skriv gärna vilka det är, tex vilken klarlack, vilken färg (om jag nu väljer att måla), hur mycket det kostar att få den lackad hos bil-killen osv.
Återigen tack alla! Detta är nog den tråd som jag har fått bäst hjälp av någonsin på BH!!! d^_^b
Läste på ett par utsocknes hemsidor. Vad tror ni menas med "sanded off the original paint and coating", "bead-blasting it with tiny plastic pellets",
http://www.finishing.com/261/76.shtml
I länken nedan finns ett preparat man har rekommenderat för att få bort färgen. Någon kommentar om detta? Finns liknande att köpa i Sverige?
http://www.amazon.com/dp/B000GTILZ6/ref=nosim?tag=finishingcominc
Om ni har exempel på produkter lämpliga för detta projekt, så skriv gärna vilka det är, tex vilken klarlack, vilken färg (om jag nu väljer att måla), hur mycket det kostar att få den lackad hos bil-killen osv.
Återigen tack alla! Detta är nog den tråd som jag har fått bäst hjälp av någonsin på BH!!! d^_^b
Jag kan nog lika lite som du om blästring men för att konkret besvara ett par av dina senaste frågor:
"Sanded" betyder säkerligen att det är slipat. Jämför begreppet sandpapper.
"Bead blasting..." lär innebära att det är blästrat men att man använder små plastkulor istället för sand.
Dremel i hörnen borde funka men jag är förvånad att ingen börjat sälja in en Rotex för resten. Den kan man ju polera upp plåten med också.
För övrigt så är Verktygsforumet den del av Bygga hus där de flesta "kan(?) självarna" håller till så här slipper man oftast de trista "lämna in"kommentarerna.
"Sanded" betyder säkerligen att det är slipat. Jämför begreppet sandpapper.
"Bead blasting..." lär innebära att det är blästrat men att man använder små plastkulor istället för sand.
Dremel i hörnen borde funka men jag är förvånad att ingen börjat sälja in en Rotex för resten. Den kan man ju polera upp plåten med också.
För övrigt så är Verktygsforumet den del av Bygga hus där de flesta "kan(?) självarna" håller till så här slipper man oftast de trista "lämna in"kommentarerna.
Rotex är en Festool variant av en Excenterslip, den både snurrar o skakar o har sig. Ruskigt effektivt.Returia skrev:
Nu har inte Festool monopol på detta utan Bosch har en som heter GEX150Turbo och Makita har en som heter 6040. Båda dessa är billigare än Festools variant.
Finns massor skrivet om dessa på forumet.
Klicka här för att svara