Kanske fel forumdel - dock anser jag att detta är en specific verktygsfråga istället för en "hur göra" tråd ;)

Jag ska in med golvvärme i ett par rum till och då budgetten har spruckit rejält redan tittar jag efter billigare alternativ än färdiga spårade spånskivor.

Alternativen är då glespanel eller att försöka spåra ur det gamla trägolvet för 'hand', eftersom jag inte i dagsläget har en handöverfräs (och ingen av mina lokala butiker hade på lager) är det svårt att prova mig fram på några kvadratmeter för att se om jag blir sittande och fräsa fram till julafton eller inte.

Så till frågan då, kan någon ge en pekpin om hur mycket man hinner spåra på en timme eller dag? Golvet är, om det har någon betydelse, 100x30mm spåntat.

Har sett liknande trådar på forumet tidigare, men ingen som nämnt något om tidsåtgång utan mer om att det kommer spåna överallt (vilket inte spelar någon roll för oss då detta redan är en fullständig renovering - vi har flyttat ut under tiden). Bästa vore givetvis att prova själv, men tidigaste lagerdatum lokalt är Fredag.

Golvets tjocklek har väl inte så stor betydelse, eller bredden. Det är spårets dimensioner parat med maskinens och frässtålets data som ger svaret på hur
fort det kan gå. Nån fräsguru rekommenderar 2m/min, vilket verkar rimligt. Det beror sen på fräsens kapacitet om den klarar av det. Sen handlar det ju om hur noga spåret måste fräsas, hur stort rummet är och hur mycket spår det ska vara per m2.

Vad är det för fräs du har tänkt dig att använda och vad för stål?

Tack, 2m/min låter ju inte alls farligt, totalt blir det väl endast 50m spår för att få färdigt det ena rummet så då borde man glatt hinna det på en dag.

Ang. fräs/stål så vet jag inte helt. Har varit runt på de lokala verktygsbutikerna och tittat men ingen hade något på lager. De som får leverans först är dock Biltema så det blir kanske att prova deras 349,- maskin och se hur många meter den klarar innan den packar ihop helt och isåfall "byta" upp mig lite i prisklass till en semi-pro maskin.

Då får jag iallafall en liten ide om hur mycket arbete det faktiskt blir att fräsa resten. Det kan ju vara så att det blir [mycket] enklare med glespanel även om man klarar av att fräsa spåren på relativt kort tid.

Har man för klen maskin behöver man nog fräsa i flera omgångar. Hade inte Clas Ohlsson slutat med sin 2200 W maskin hade det varit ett bra alternativ för ca 900 kr tror jag.

Jo, den Co-Techen var nog ett bra alternativ, men nu är den nog borta överallt. Biltemas är väl samma som CO:s lilla har jag för mig. Den är ok, men kanske inte att ta fullt djup med.

Men en sak som är viktig oavsett maskin är att se till att ha ett rejält utsug så att spånorna försvinner så fort det bara går. Tråkigt att behöva köra samma spån flera gånger.

Hur ha du förresten tänkt dig att styra fräsen? Längs en riktbräda från Biltema?

Ok, får prova med Biltemas och se vad den går för. Det låter iallafall som det inte är ett helt idiotförklarande projekt jag ger mig på vilket är bra :) Får evnt. köra två gånger om den inte orkar med.

Styra tänkte jag helt enkelt göra mot en fastskruvad 70x45 regel som jag får flytta eftersom. Blir kanske lite bökigt, men får prova mig fram.

Hornbach har en 12mm för 995 har dock inte testat den

emigrating skrev:
...Styra tänkte jag helt enkelt göra mot en fastskruvad 70x45 regel som jag får flytta eftersom. Blir kanske lite bökigt, men får prova mig fram.
Så hade jag också gjort - är brädan rak enligt ögat räcker det gott och väl till spår för golvvärme, och skruvhålen du lämnar efter dig kommer ingen att se. Jag skrev "bräda" då jag nog inte hade valt en regel utan något tunnare (i samma härad som fräsens bottenplatta). Beroende på hur fräsen ser ut finns det en risk att handtagen/händerna slår i regeln, och det är alltid bra att kunna snurra på fräsen så att man hela tiden har ett bra grepp.

Jag håller med bygga_bo och föreslår en mdf eller plywood med lämplig rundning i ändarna för att underlätta svängen tillbaka. Fundera också på om du vill köra fräsen direkt på golvet och styra mot kanten eller om du ska använda styrhylsa och köra fräsen med sulan ovanpå "mallplankan"
/B

bengtn skrev:
Jag håller med bygga_bo och föreslår en mdf eller plywood med lämplig rundning i ändarna för att underlätta svängen tillbaka. Fundera också på om du vill köra fräsen direkt på golvet och styra mot kanten eller om du ska använda styrhylsa och köra fräsen med sulan ovanpå "mallplankan"
/B
Jag rekommenderar absolut kopierring och fräsen ovanpå mallen. Att alltid hålla samma sida av fräsen mot mallen kan vara störigt (och om fräsen har en rak sida kan det bli fel i svängen). Se dock till att du lägger en spillbit, med samma höjd som mallen, på andra sidan spåret du ska fräsa, så att bortre sidan av fäsen har något att vila på - blir mycket lättare och säkrare så. Vill bitarna glida mot underlaget så använd ett par skruv rakt ner i golvet.

För "raksträckorna" hade jag undersökt möjligheten att använda en cirkelsåg, helst på skena. Vid stora djup går de otroligt mycket snabbare än fräsen, och du kan ta fullt djup i ett svep.

Du kan kanske hyra en rejäl fräs över helgen >2kW, 12 mm? Jag kan tänka mig att det blir ung. samma kostnad som att köpa en för klen fräs.

Daniel_N skrev:
För "raksträckorna" hade jag undersökt möjligheten att använda en cirkelsåg, helst på skena. Vid stora djup går de otroligt mycket snabbare än fräsen, och du kan ta fullt djup i ett svep.
Men inte full bredd (om man inte har någon specialklinga/såg?).
Vad går i så fall smidigast tror du; såga två parallella spår och stämma ur eller såga x spår bredvid varandra?

nanowire skrev:
Men inte full bredd (om man inte har någon specialklinga/såg?).
Vad går i så fall smidigast tror du; såga två parallella spår och stämma ur eller såga x spår bredvid varandra?
Det beror nog lite på hur brett/djupt det skall vara. Kör man med skena så kanske det är snabbast att bara flytta skenan ett parmm och köra igen. Kör man på frihand är stämjärn förmodligen snabbare. Problemet med att såga många spår är att man måste lägga skenan ganska exakt, annars måste man dit med stämjärnet i vilket fall.

Är man 2 pers (en pers i var ände av skenan) så tror jag det går jättesnabbt med sänksågen. klingan är på 2,2mm så att köra 5 drag per cm, måste gå mycket snabbare än fräsen som man åxå kan köra mot en skena.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.