Går det inte att behålla din såg och bygga större bord runt omkring. Och om det finns som tillbehör att bredda klyvanhållet även förlänga dito. för då får du väl det som du vill ha?

Annars är det blocket som gäller. Leta efter begagnad ejca,robland ,inca osv.

Mvh Pär H

wadbat75 skrev:
Jag har målat hus och kapat panel i stort sett oavbrutet i helgen. Men nu regnar det. Jag är otroligt nöjd med min geringssåg. Varje gång jag använder den så njuter jag av att den är så lätt att ställa in och att den går så tyst. Det var en chansning, men sågen är värd varje krona.

Tillbaks till MDF-sågningen. Min slutsats av svaren är att min gröna Bosch bordssåg var lite fel för mig. Så var den frågan avklarad. Men vad behöver jag i stället?

Jag har provat att få tillkapat MDF två gånger och det blev fel båda gångerna. Ena gången tryckte de på så hårt att det inte blev rakt. Andra gången stod klingan snett. Det är tråkigt att klaga, så jag sågar hellre snett själv. Grovkapa kan de få göra, men det kan jag nog klara med en vanlig cirkelsåg (som jag har) i garaget.

Hammer klarar allt, men går absolut inte in i mitt förråd. Den är jättestor!

En sänksåg har jag aldrig hört talas om tidigare. Har läst på nu och det känns väl som att jag hellre vill ha en bordssåg. Får kanske tänka lite till på sänksåg.

CMS-systemet har jag bara sett på bild. Det känns lite klent, men smidigt och flexibelt. Säkert dyrt också. Har inte kollat. Det borde passa en hobbysnickare, men bordet känns så litet.

CS70/CS50 har jag bara sett på bild. De har väl ganska litet bord, men vettiga justersågstillbehör (som kostar 10.000:-) verkar de vara ensamma om. Det blir nog för dyrt.

Det här var inte så lätt. Måste nog tänka lite. Och nu har det slutat att regna!

Tacksam för de åsikter jag fått och hoppas på mer.
CMS och CS70 är väldigt nära på samma sak. Skillnaden är att i CMSen sitter en sänksåg, som du kan ta ut om du behöver en handhållen cirkelsåg. Det är relativt enkelt, två skruvar, vända upp och ner, två plastploppar, och tre skruvar till, och du har en cirkelsåg i handen. Dock, den fungerar bra i bordssågen, så det är sällan man vill ta ut den.

Jag kände på de flesta sågar när jag köpte min. Hammern fick vara, för den fick jag inte plats med. Metabo/makita/blå ich grön bosch och dewalt jämförde jag med. Metabo/makita/blå grönbosch var då inte lika stabila i att återgå till rätt inställningar. Dewalten släppte jag för att jag inte kunde bygga ut till det jag ville (fräs i samma bord, samt stort bord).

Har en CMS med två bordsbreddare, ett "justerbord", två vinkelanslag och ett längdanslag. Kostar som att köpa en riktig såg, men får plats, går att flytta, går att packa ihop, går att använda för fräsen med. Finns bordsförlängare med, men jag tycker rullar framför och bakom bordet är bättre.

Om du kan känna på ett fysiskt någonstans kommer du att bli förvånad över hur lite saker och ting ger sig och hur väl inställningar repeterar. Det är som all Festool alldeles för dyrt.

--- Mats ---

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.