Hej,
skall åka till US i november och fick en fundering om man kunde undvika moms och tullavgifter genom att själv skicka ett paket, exempelvis med US Mail eller vanlig budfirma, dvs att man som privatperson till privatperson inte behöver erlägga dessa trista pålägg. Jag kan skicka från en faktisk resident i US.

Är det någon av mina forumkollegor som gjort liknande eller har lite koll på möjligheter och begränsningar med denna idé?

Det är nog mindre risk att "åka på" tull och moms på grejor du konkar hem i bagaget.

Det spelar ingen roll om du skickar godset som privatperson eller företag. Du kan få betala tull och moms ändå som phl skriver. Jag har flera gånger beställt grejer från företag i USA utan att behövt betala tull och moms i Sverige, så jag förstår inte vad det är som styr det. Värdet på godset har varit korrekt angivet i frakthandlingarna.

Som redan nämnts så har det inget med att göra om det är privat -> privat.
Även gåvor värda mer än 500SEK ska tullas, så försök få med dig det hem i bagaget.
:)

Vanligaste anledningen till att man får eller inte får betala moms och tull är att de största paket leverantörerna (UPS,FedEx,DHL) tar betalt som en tjänst att sköta den administrativa handläggningen och det är där de största marginalerna finns, så de missar ALDRIG (?) en chans att handlägga tulleriet. Däremot USPS och liknande har ju posten som motpart och då är det lite mera 50-50 om det blir tull och moms

Tack för svaren, alla!

Är det en myt eller?! Begagnade varor behöver man väl inte förtulla eller momsa? Plocka upp saken ur sin kartong, använd den och ta hem den/skicka den!

Returia skrev:
Är det en myt eller?! Begagnade varor behöver man väl inte förtulla eller momsa? Plocka upp saken ur sin kartong, använd den och ta hem den/skicka den!
Myt,
däremot gäller speciella regler för flyttgods

Ytterligare en aspekt är vilken moms sats som skall betalas vid personlig införsel till EU.
Är det momsen i det landet som godset förs in i eller är det i det land som personen har sin skattemässiga bostadsort.

En mellanlandning i UK eller Luxemburg kunde ju vara attraktivt .....

Att ta upp den ur kartongen och smutsa ned den gör man när man ska ha med den i bagaget för att kunna hävda att man tagit med den hemifrån och använt den på semestern - typ golfklubbor, cykel etc
Lite mindre troligt med spikpickor och bordsågar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.