Daniel_N skrev:
Har inte provat dem. Iden verkar bra. Dock verkar uppfattningen på FOG;en vara att limmet i de nya är dåligt, och att de gärna börjar lossna i ändarna. hur stort problemet egentligen är vet jag inte. Jag har tidigare flyttat ut och återmonterat mina gummilister med dubbelhäftande tejp, vilket inte höll i längden, så jag har gått över till kontaktlim, vilket än så länge har hållit bra. Skulle man få problem med limmet på den nya listerna så kan säkert lite kontaktlim vara lösningen.
Som jag uppfattade det från FOG:en så har man gjort den nya listen med en annan typ av lim för att det ska vara enklare att byta list. Nackdelen är att dom inte sitter så bra...men enkla att byta:(. Jag har några skenor med den nya listen och dom släpper mycket riktigt lätt i ändarna, å andra sidan så verkar dom stanna kvar i det läget. Så antingen bryr man sig inte, den sista/första biten på skenan används ju egentligen bara om man kopplar ihop två skenor. Eller så kör man på Daniels förslag med lite kontaktlim. Jag har inte brytt mig om att åtgärda ännu, har inte behövts.

Till Daniel_N

Jag skulle vara mycket intresserad bilder och beskrivning av toe-in inställning på TS-55. Hittar det inte i det dokument som woodrat länkade till (kanske bara letar dåligt?).

Tack på förhand!

Sidan 10 i manualen jag länkat till, justeringen kallas "blade skew".

Nja, på sidan 10 hittar jag inget annat än om hur man byter klinga men däremot på sidan 12 under "Matching the TS 55 to an Existing Guide Rail" under punkt 7 står det beskrivet om blade skew (inte helt lätt att hitta mao :-).

Är det ett vanligt 80 gr A4 som avses och hur stor del av bakdelen på klingan skall täckas eller spelar det ingen roll?

Andreas5 skrev:
Nja, på sidan 10 hittar jag inget annat än om hur man byter klinga men däremot på sidan 12 under "Matching the TS 55 to an Existing Guide Rail" under punkt 7 står det beskrivet om blade skew (inte helt lätt att hitta mao :-).

Är det ett vanligt 80 gr A4 som avses och hur stor del av bakdelen på klingan skall täckas eller spelar det ingen roll?
Klingan skall vara max nedsänkt. Då skall en tand framkant av klingan precis ta i gummiflärpen, och det skall enligt festools fabriksinställningar vara 0,1mm mellan tanden där bak och gummit. Personligen (utan att jag har haft problem med 0,1 utan egentligen bara gör det för att i ännu högre grad undvika problemet med att en snedställd klinga skär olika långt från gummit beroende på sågdjup) försöker jag sikta på någonstans mellan 0,05 och 0,1, gärna närmare 0,05.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.