Jag har klämt på ett som såg mkt likt ut, jag gick nog igenom i stort sätt alla sågbord som gick att uppbringa innan jag slog till före sommaren. Det jag tycker man ska betänka med allvar är maxlängden. Själv skulle jag kapa en hel del panel, bitar på 5,1-5,4m som skulle delas på mitten och sen ytterligare kapning i ena änden. P.g.a. av möjligheterna på längden blev det ett GTA3700, som är tämligen dyrt, men det är inget jag ångrar. Det är relativt ofta iaf jag drar nytta av den där extra llängden som Boschstativet erbjuder, med upp till 3,7m utdraget, faktum är att det hade faktiskt inte skadat om det varit ytterligare några dm längre!

Om jag fattar texten rätt till Biltemas stativ så går det att dra ut till 2,23m, det låter i mina öron som väldigt kort och risken att man får släpa fram extra stöd är kanske överhängande om man bygger/renoverar iaf. Pillar man enbart med mindre saker/möbelsnickeri klarar man sig kanske bra dock.

Nåt att tänka på kanske iaf, nu menar jag inte att man direkt ska köpa Bosch-stativet, det kan vara omotiverat dyrt för många, men det finns ett par andra stativ som också klarar betydligt längre än 2,2m. Har för mig det var iaf ett lite billigare på Swedol. Dewalt har ett också, som är aningens billigare en Bosch. Som helthet kan tilläggas att jag är grymt nöjd med Boschstativet, längden, stabiliteten, enkel/snabb montering av sågen samt ett justerbart ben så man snabbt kan få stativet att stå stadigt utan att pilla med klossar och mellanlägg.

Konstruktionen är även lik den som Hornbach säljer (sålde?) för 499kr, dock verkar de ha använt klenare material än biltema... Köpte en till min PCM 8 och den funkar, men inte mycket mer än så...

Extra rullbockar behövs ju ofta iaf när man jobbar med tyngre virke

Svartpippi skrev:
Ser exakt likadant ut på bilden som Jula har för 799kr.
[länk]

Har inte sett någon av dem i verkligheten, letar själv efter ett sågbord som passar en Dewalt DW777.
Om man har en Dewalt såg varför köper man inte original sågbordet?

CarlMagnus skrev:
Om man har en Dewalt såg varför köper man inte original sågbordet?
Orginal sågbordet är snabbt ihopfällbart, mycket portabelt, enkelt att transportera mellan arbetsplatserna och rätt kostsamt.

Ett löst sågbord är väsentligt billigare och fungerar i princip lika bra när det väl står på plats

Skälet till varför jag inte har lust att köpa Dewalts eget bord bara sådär är för att jag tycker det kostar för mycket i för hållande till vad andra sågbord kostar. Letar efter ett likabra eller bättre för mindre pengar, det kanske slutar med att jag köper ett Dewalt bord i slutändan men då vill jag ha kollat marknaden först. Bosch PTA 2400 gick bort då jag klämde och kände på det, skulle vilja ha ett GTA 3700 men det kostar en bra slant eller motsvarande från Dewalt (vilket jag inte kommer ihåg vad det heter).

Jag köpte ett benstativ för kap- och gersåg på Swedol (birka tools) som jag tycker är stabilt och var prisvärt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.