phl skrev:
I regel säger man väl att man kan rikta stycken som är dubbelt så långa som utmatningsbordet. Har dock utan problem riktat stycken på 2,2m på min hyvel som med tumregeln borde begränsa sig till 1,2m. Beror nog lite på exakt hur kinkig man är med resultatet.
Det beror också mycket på stycket och operatören. Det svårast stycke du kan ha är ett som är välvt böjt (du kan inte lätt plana den konvexa sidan, men med stödbitar går det). Planar du den konkava sidan och stycket stannar inom bordet så är det lätt. Om stycket når utanför bordet och du bara planar kan du komma i läget att du planar av startsidan (och om du vänder på biten slutsidan) utan att du gör mer än kortar biten på ett ineffektivt sätt.

Så tumregeln är nog snarare att om du mekaniskt planar och biten är olämpligt böjd kan du inte vara säker på att lyckas med mer än dubbla längden.

--- Mats ---

phl skrev:
I regel säger man väl att man kan rikta stycken som är dubbelt så långa som utmatningsbordet. Har dock utan problem riktat stycken på 2,2m på min hyvel som med tumregeln borde begränsa sig till 1,2m. Beror nog lite på exakt hur kinkig man är med resultatet.
OK, om jag skall försöka förstå det ni säger så skall det exempelvis pådenna maskin finnas en ungefärlig kapacitetsgräns på 1,3-1,5 meter (om utmatningsbordet är ungefär hälften av 1300mm). Antar dock att vana har stor inverkan på kapacitet OCH slutresultat...

Som ni märker så är jag inte så hemma på detta verktyg...och om jag skall vara riktigt ärlig, tydligen inte på bordsssågen heller, vilket gjorde att handkirurgen på SÖS fick öva sig på söndertrasad tumme i lördags..:blushing:

Bulldog skrev:
Som ni märker så är jag inte så hemma på detta verktyg...och om jag skall vara riktigt ärlig, tydligen inte på bordsssågen heller, vilket gjorde att handkirurgen på SÖS fick öva sig på söndertrasad tumme i lördags..:blushing:
Det lät otrevligt:( Hoppas allt läker ihop bra. Skriv gärna här: http://www.byggahus.se/forum/verkty...olyckstillbud-med-maskiner-och-verktyg-6.html om hur det gick - vi andra undviker gärna ditt misstag.

phl>Total längd ca 1,2 m dvs in och ut, detta pga platsbrist, ju längre desto bättre.

/K

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.