Hej

Jag vet att det finns massor av trådar angående sänksågar. Problemet är att ALLA äger en Festool och alla säger att Festool är bäst.

Någon här på forumet som äger en Makita eller har ordentlig erfarenhet av den?

Anledningen är att jag fått ett dunderpris, 2900 inkl moms på Makitan, men det är ju också en sorts pengar om den inte är bra eller hur?

Hejsan, jag är ägare av en styck Makita SP6000.
Är nöjd, inget direkt att klaga på. Har kanske inte använt den tillräckligt mkt för det. Jag har aldrig provat Feston men jag har svårt att tro att den skulle va så mkt bättre, Feston har splitterskydd på utsidan vilket Makitan saknar å andra sidan har Makitan ritsfunktion vilket minnimerar behovet av splitterskydd. Feston har nån spak för snabbt klingbyte, På Makitan får man trycka in en knapp och lossa klinga med medföljande insexnyckel (som alltid finns lättillgänglig på sågen) Makitan har oxo starkare motor samt ett tippskydd som gör att sågen inte faller över när man lutar den i skenan. Dessutom så ska skenorna vara kompatibla med varann.
Det finns en annan tråd (minst) där någon sammanställt för och nackdelar.
Men jag har svårt att tro att du skulle bli missnöjd framför allt inte till det priset KÖP!

Tack, det är lite svårt att motivera ett festoolköp när makitan är så mycket billigare. man blir ju dock lite färgad av alla festoolfans på den här sidan..

ett tips till alla skåningar. den 21a sep och några dagar framöver är det verktygsmässa i bröndbyhallen i köpenhamn. makitan för 1800 ex moms och festool ts55 ebq plus fs med två skenor för 3600, danska pengar såklart

sennoblaster skrev:
Tack, det är lite svårt att motivera ett festoolköp när makitan är så mycket billigare. man blir ju dock lite färgad av alla festoolfans på den här sidan..

ett tips till alla skåningar. den 21a sep och några dagar framöver är det verktygsmässa i bröndbyhallen i köpenhamn. makitan för 1800 ex moms och festool ts55 ebq plus fs med två skenor för 3600, danska pengar såklart

hejsan, mkt intressant det där med verktygsmässan, vad ligger den danska momsen på? Finns det någon officiell prislista på nätet på andra verktyg på den mässan? Var har du hittat priserna du anger?

Jag kör med Makitan och blir glad varje gång jag använder den (den ersatte en PowerSuper cirkel från Jula :) Men så har jag inte heller provat TS55:an...

Jag har länken till mässan på min jobbdator, lägger upp den imorgon. Där hittar du en katalog med de flesta tillbud

Ett annat tips förresten, helt off-topic, i fredags köpte jag en kap geringssåg Bosch GCM 8S och sågbord PTA2400 för 2000dkk exkl moms på XL-Byg, Kattegatvej 8, Köpenhamn. De hade en pall sågar kvar..

Glömde skriva att danska momsen ligger på 25%

Synd att det inte var svenska kr inkl moms, nu får man ju lägga på 55-60% för att få priset rätt

1,235 ligger den Danska kronan på.

Raceman skrev:
1,235 ligger den Danska kronan på.
Interbankkursen ligger där. Då blir det inkl moms en faktor på 1,55-1,60 på danska nettopriser

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.