De senaste månaderna har jag blivit allt mer sugen på en dammsugare från Festool men nu kommit fram till att jag hellre vill lägga pengarna på en Kapex. Har sett tidigare trådar där det diskuterats om Cleantex föträfflighet men också att den inte är flera gånger bättre än konkurenterna. Men det är inte så många konkurenter som är namngivna.

Om man väljer att lägga ca 2000kr på en grovdammsugare, vad har ni för tips? Använder nu en Alto Aero 20-21 som jag haft i några år men den är lite väl plastig och därför sjunger den nu på sista versen och kommer förflyttas från verkstaden till garaget.

Tacksam för tips på dammsugare, gärna med fördelar/nackdelar gentemot CTL 26.

För 2000kr har jag mycket svårt att tro att du kan få tag på en ny dammsugare som är att jämföra med 26:an. Lägger du på ca 1000 kr bör du med lite tålamod kunna hitta en begagnad festoo ctl22:a, som också är en riktigt bra dammsugare.

Nej, det är ju sant, liksom allt annat får man vad man betalar för och Festool brukar ju inte göra en besviken. I nuläget vill jag hellst lägga pengarna på verktygen så det känns som antingen köpa en ny CTL26 eller ett annat fabrikat för runt 2000kr som kan fungera tillfredsställande tillsammans med fräs, sänksåg och grovstädning.

Såg i någon nyare amerikansk snickartidning om en dewalt sugare vet själv inget om den

Pär

En kvällsfundering på ett budgetalternativ: Jag såg att Swedol har erbjudande på kärcher wd 5.200 för 1400:-. Tyvärr saknar modellen eluttag för handverktyg, men jag har för mig att jag läst på forumet om någon som hade brytare som dammsugaren kunde kopplas in i så man fick samma funktion. Någon som vet vad det är för slags brytare? Går det att ställa in så att den suger ett visst antal sekunder efter att elverktyget är avstängt?

Begagnade CT(L)22:or har börjat krypa ner i pris som Daniel nämner. Tror till och med att du kan få dem för runt 2000kr. Visst, de lär se ut som skit på utsidan men de borde kunna vara OK så länge de kört med påse i dem. Det är en synnerligen fin konstruktion, det vet jag då jag pillat itu en sådan ett par gånger :)

efter en enkel googling D27901 heter dewalts dammsugare på pappret låter det bra hittar ingen info om filtret men dom har filter till äldre dammsugare på hemsidan och det är hepa filter.

Efter en snabb kol på prisjakt så ligger den på 4999kr så den var nog för dyr för trådskaparen.

Mvh Pär H

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.