Jag har förresten också klyvt lite furureglar, 45mm tjocka med TS55:an vilket vållade endel problem. MEN problemet låg i att lyckas spänna fast regeln som skulle klyvas på ett vettigt sätt. När jag väl hade löst detta så var det inga problem med själva sågandet. Det slutade med att jag skippade skenan och körde med parallellanhåll istället. Anhållet till TS55:an är f.ö. det mest stabila jag sett. Pga fastspänningen fick jag sänka ned sågen en bit in på regeln vilket gick hur bra som helst sedan var det bara att köra...

I mitt fall handlade det visserligen inte om snedsågning utan om ett rakt 90gr snitt och jag bytte till klyvklinga. Blev hur bra som helst. Så jag tror också på att TS ursprungsproblem kan ha med klingan att göra. Det kan nog vara ide att skaffa en Panther.

Håller med tidigare inlägg, köp en kapklinga till grövre jobb, det blev mycket roligare med den, jag har haft min TS55 lika länge som TS, så för mig var det dax att köpa en normal klinga oxå, oj vilken skillnad det blev, den gamla var tydligen sliten.

Milkshaken
En sak som kan försvåra vid klyvning, det är att det inte lirar rakt. Man kanske har satt anhållet precis spikrakt, men om inte klingan och spindeln går absolut lika rakt, ja då kan det gå tungt. Testa om du kan att klyva en spån eller helst en plyfaskivebit... testa efter anhållet, mät sedan spåret helst med skjutmått för att se hur det löper..

Men då så, då är upplösningen nära... Ringde nyss upp Tooltechnics/verkstaden nu och de (väldigt trevliga och tillmötesgående) sa att det inte är något fel på sågen.
Det är helt enkelt så att det elektroniska överhettningsskyddet (aktiveras vid 80°C) kräver att sågen kommer upp i en viss temperatur igen (70°C) för att börja gå på maxfart. Den kyler väl motorn under tiden. Och den måste vara på en stund för att den ska kunna scanna av temperaturen också. Så om jag bara kör den obelastat ett tag så klickar det till och den kör på fullvarv igen. Då ska man inte bli rädd sa han :).

Jag trodde att skyddet fungerade på så sätt att sågen inte tilläts gå upp i varv vid återstart om temperaturen inte fallit under en viss nivå. Och det trodde de i butiken också, eftersom de sa att det var fel på den när den gick på halvfart trots att den var kall vid start.

Och så skulle man förstås inte klyva med 48-klinga, utan köra någon med 12 tänder typ Panther, men det har man ju lärt sig nu.

Trevligt, då behöver jag inte slanta upp för en Maffel nu då ;)
Bara hoppas att inte butiken/Festool skinnar mig pga "falsklarmet".

PS: Verkstadens besked motsäger iofs det som står här:

"The TS 55 has thermal overload protection. If the motor overheats from extended heavy use, the electronic controller will shut down the motor until it cools down. This is to protect the motor from permanent damage. Once the thermal overload has activated, simply wait a few minutes for the motor to cool down before resuming operation. The thermal overload resets automatically when the temperature returns to normal. "

(http://www.festoolusa.com/media/pdf/ts_55_eq_us.pdf)

/A

Redigerat:
Tack för feedback, det är ju väldigt bra att veta hur detta fungerar.

Skulle man råka ut för att skyddet slår till så skall man alltså låta sågen svalna och sedan köra ett tag på tomgång för att den skall komma upp i arbetstemperatur igen. Det är ju inte helt lätt att räkna ut.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.