Suck, jag tycker nu att det är lite väl ofta som min sänksåg Festool TS55 känns opålitlig och ger ett dåligt resultat.

Skulle idag ge mig på en lite problematisk sågning - "klyv-gera" några löpmeter 25x50 läkt i 45 grader (ska användas som lutande vattenbräda enl. gammal förlaga, under panelen på ett uthus). Jag inser ju att det förstås borde användas en riktig klyvsåg/bordssåg, men en sån har jag inte tillgång till.
Och självklart är det trixigt att använda sänksågen med skena på ett så smalt ämne. Så jag la 4 längder brevid varandra för att skenan (2x1400) skulle ha fullt stöd. Och så Festool-skruvtingarna på det. Sågen skulle alltså klyva den yttersta av dem i 45 grader. Men det funkade nästan inte alls. Att gera med TS55-an upplever jag ofta som lite av en pina, det bränner i träet när sågen går i snigelfart och verkar vara på gränsen till att klara det överhuvudtaget. Den här läkten är ju inte som fabrikstillverkad MDF direkt, utan lite sned etc som sågat trä är. Men jag tyckte ändå att skenan låg bra an mot den hyvlade sidan.

Dock tog det stopp ganska snart, snittet blev svart och det rök av bränt trä. Om jag backar lite för att starta om hamnar snittet inte alls i "gamla snittet" utan två millimeter utanför (läkten måste ha rört sig där förstås). Och så blir ju splitterskyddet längs skenan förstört ofta när man gerar, när den egentligen ska löpa så att en gersågning inte påverkar befintligt rakt spliterskydd.

Men just att den har så svårt att löpa längs skenan i sänkt läge är det mest irriterande, ska det vara så svårt att såga igenom lite snabbväxande furu bara för att sågen är vinklad? Till råga på allt stoppade sågen av sig självt när det stötte på en kvist. Måste ha varit något överhettningsskydd (?) - det har aldrig hänt mig tidigare. När jag startade den igen på prov kort därefter gick den typ på halvt varv - någon som varit med om detta? Har sen dess inte provat igen.

Trist att man åter får en Black&Decker-upplevelse med den svindyra sågen :@
Nån mer än jag som upplever att TS55:an inte levererar utom i perfekta förhållanden (= rak sågning av MDF på MTF-bord) ?! Ska man kanske helt sluta försöka sig på att kapa annat än skivor?

Mvh/
A
 
Redigerat:
Förresten, nu kommer jag istället att utföra sågningen mha sticksågen (precision krävs ej) i gerläge, på ett dubbelt så brett ämne som jag klyver längs mitten. Vet inte annars hur man ska få till det.

/A
 
Vilken klinga kör du med?
 
Alko skrev:
Suck, jag tycker nu att det är lite väl ofta som min sänksåg Festool TS55 känts opålitlig och gett ett dåligt resultat.

Skulle idag ge mig på en lite problematisk sågning - "klyv-gera" några löpmeter 25x50 läkt i 45 grader (ska användas som lutande vattenbräda enl. gammal förlaga, under panelen på ett uthus). Jag inser ju att det förstås borde användas en riktig klyvsåg/bordssåg, men en sån har jag inte tillgång till.
Och självklart är det trixigt att använda sänksågen med skena på ett så smalt ämne. Så jag la 4 längder brevid varandra för att skenan (2x1400) skulle ha fullt stöd. Och så Festool-skruvtingarna på det. Sågen skulle alltså klyva den yttersta av dem i 45 grader. Men det funkade nästan inte alls. Att gera med TS55-an upplever jag ofta som lite av en pina, det bränner i träet när sågen går i snigelfart och verkar vara på gränsen till att klara det överhuvudtaget. Den här läkten är ju inte som fabrikstillverkad MDF direkt, utan lite sned etc som sågat trä är. Men jag tyckte ändå att skenan låg bra an mot den hyvlade sidan.

Dock tog det stopp ganska snart, snittet blev svart och det rök av bränt trä. Om jag backar lite för att starta om hamnar snittet inte alls i "gamla snittet" utan två millimeter utanför (läkten måste ha rört sig där förstås). Och så blir ju splitterskyddet längs skenan förstört ofta när man gerar, när den egentligen ska löpa så att en gersågning inte påverkar befintligt rakt spliterskydd.

Men just att den har så svårt att löpa längs skenan i sänkt läge är det mest irriterande, ska det vara så svårt att såga igenom lite snabbväxande furu bara för att sågen är vinklad? Till råga på allt stoppade sågen av sig självt när det stötte på en kvist. Måste ha varit något överhettningsskydd (?) - det har aldrig hänt mig tidigare. När jag startade den igen på prov kort därefter gick den typ på halvt varv - någon som varit med om detta? Har sen dess inte provat igen.

Trist att man åter får en Black&Decker-upplevelse med den svindyra sågen :@
Nån mer än jag som upplever att TS55:an inte levererar utom i perfekta förhållanden (= rak sågning av MDF på MTF-bord) ?! Ska man kanske helt sluta försöka sig på att kapa annat än skivor?

Mvh/
A
Om du på något sätt spänner ihop de lister du lägger jämte varandra, så skapar du spänningar i trät som kan göra att sågen går trögt. Dock, om det är den yttersta du klyver borde det inte vara problemet, med mindre du har "planat" brädan med spännenan?

Om det går trögt framåt, är det inte bara som de där två grejerna som gör att sågen inte kan gå i sidled på skenan som tar emot för mycket? Prova att lätta dem lite, samt att silikona dem försiktigt.

Vad finns det under som du sågar emot?

Har ingen TS55, men har svårt att tro att den går trögt för att den är gerad, de enda som borde påverkas av det är trycket mot skenan, inte sågklingan.

--- Mats ---
 
Inte silikon. Det skall man aldrig ha i närheten av något som eventuellt senare kan komma i kontakt med något som skall ytbehandlas. Om man ute efter att sänka friktionen är en ljustump bra. Jag brukar använda ett vax i pastaform som heter Silbergleit. Det är ungefär samma sak som Waxilit. Men jag har aldrig behövt vaxa skenor.

Smala arbetsstycken är inte sänksågars starka sida. Kanske skulle det gå lite lättare med ett klyvanhåll? Det finns ett bra till TS55:an. Rätt klinga till såna här jobb är Pantherklingan.
 
mattiasp skrev:
Inte silikon. Det skall man aldrig ha i närheten av något som eventuellt senare kan komma i kontakt med något som skall ytbehandlas. Om man ute efter att sänka friktionen är en ljustump bra. Jag brukar använda ett vax i pastaform som heter Silbergleit. Det är ungefär samma sak som Waxilit. Men jag har aldrig behövt vaxa skenor.

Smala arbetsstycken är inte sänksågars starka sida. Kanske skulle det gå lite lättare med ett klyvanhåll? Det finns ett bra till TS55:an. Rätt klinga till såna här jobb är Pantherklingan.
Aj då, inte oroat mig över. Har också Silbergleit tror jag (det är väl det Felders flaska heter), men den är mer för att täcka stora yor. Bra tips.

--- Mats ---
 
Köpte sågen i paket på sms-service, så det ska väl vara standard "HW-fintandad sågklinga W48". Får springa ner i källaren och titta efter sen. Och jag tror inte att listerna hamnat i spänn, möjligen något pga sågens tyngd. Men de var inte direkt skeva. Däremot var skenorna betydligt längre än listerna som skulle klyvas, och när man då använder tvingarna längst ut (de löper ju i spåren men spänner ändå mest i ändarna) så blir det inte direkt ett jämt tryck mellan skena och underlag.

Använde frigolit som underlag på bordet.

De två gröna skruvarna hade jag problem med tidigare, men den här gången justerade jag dem så att sågen löpte perfekt i skenan innan jag satte igång.

Jag upplever mest gerning som problematiskt (t.o.m. när jag av någon anledning behövde gersåga mdf gick det rätt trögt och blev svart i snittet som följd, det i sig naturligtvis inget problem). Gera 120x22mm-lister med anhåll enligt tips på detta forum var också knepigt, dock med bra slutresultat. Och sen är det svårt att såga i annat än skivmaterial, men det är väl att det inte är ett inte perfekt underlag som är problemet, det kan bli lite svikt i skenan, och det uppstår ett glapp på vissa ställen mellan splitterskyddet och ämnet som ska sågas vilket inte alls är bra när man gerar.

Tycker bara att det är lite väl begränsat om jag bara kan använda sågen till MDF-skivor typ. Och så vore det trevligt att någon gång köra sågen utan den stickande rökdoften :S.

/A


 
Redigerat:
Ditt problem är klingan. 48-taggaren fungerar nästan bara till skivmaterial. Min fintandade klinga är i stort sett oanvänd. Du behöver en Pantherklinga till klyvjobb. Jag har en 24-taggare i för det mesta, men om något skall klyvas får man byta klinga. Dessutom kan det vara bra att ha en fulklinga från biltema i lådan. Den tar man till när det är risk för att något kan skada klingan, tex klammer när man skall ta bort någon cm på en dörr.
 
Jag gjorde samma misstag en gång och försökte klyva med 48taggaren. Fiasko.


på med pantern o allt går som en dans.
 
Måste säga att jag är förvånad att TS såg inte pallar med det även med en fintandad klinga. Nu har inte jag klyvt allt för mycket men några skenlängder har det blivit normaltorrt furuvirke med 48-tandaren och detta helt utan de problem som TS har haft. Även då vid 45-graders gerningar. Inga tendenser till att bränna eller stanna vid kvistar alls. Brukar trycka på rätt frist så snigelfart är inget jag känner igen mig i och jag tycker man får trycka mer än vad samvetet orkar med får att få sågen att gå ner märkbart i varv. Har blivit positivt överaskad över att det går så bra så det är extremt sällan som något annat än 48-tandarn sitter på

Extremt fuktigt eller krokigt virke med massa kvist och jag kan kanske köpa att man får problem även om man använder "fel" klinga men några meter virke ska man klara med 48-tandarn utan problem. Är denna sågen frisk för övrigt?
 
Tycket det verkar som omsågen har bränt, kortslutna varv nånstans när den bara startar på halvfart och tappat orken. Har bara en billig biltemasåg och snitten blir därefter, men orken är det inget fel på.
 
Fotografen skrev:
Tycket det verkar som omsågen har bränt, kortslutna varv nånstans när den bara startar på halvfart och tappat orken. Har bara en billig biltemasåg och snitten blir därefter, men orken är det inget fel på.
Om den går på fullvarv typ i morgon bitti är det överhettning. Håller med om att klingan har rejäl betydelse för klyvning, men inte så mycket som beskrivs här (med mindre klingan är ovass eller kass, samt att jag bara har en ts75 att jämföra med.).

--- Mats ---
 
Lite OT kanske men 25x50 som offerbräda/vattbräda nedanför panelen är inte det lite tunnt/fjoll ?
Man använder normalt sett 45x70 och klyver, eller så sätter man typ 25x50 om man har droppnäsa på fasaden och klarar av konststycket att fästa den "under och vinklat" men då ger-klyver man den inte
 
tallmilan skrev:
Lite OT kanske men 25x50 som offerbräda/vattbräda nedanför panelen är inte det lite tunnt/fjoll ?
Man använder normalt sett 45x70 och klyver, eller så sätter man typ 25x50 om man har droppnäsa på fasaden och klarar av konststycket att fästa den "under och vinklat" men då ger-klyver man den inte
Skulle väl själv valt en annan dimension, men det här var vad som satt innan, och det har ändå hållt i 80+ år och passar in bra...

Startar sågen imorgon o kollar läget.

/A
 
..o glöm inte att beställa riktiga klingor, tråkigt att betala så mycket för en såg och sedan inte kunna nyttja den riktigt.

Klingor köper du via Ebay i Tyskland, kolla Tysklandstråden för mer detaljer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.