Mikael_L
mattiasp skrev:
Frågeställningen är egentligen inte intressant. Jag har ju båda. Jag skulle såga luckor på Precisio CS70, hål i bänkskiva med TS55 eller KSP55, kapa reglar med KSP55 och dela upp skivmaterial med TS55, främst beroende på att jag bara har en 160cm Mafellskena.

Om jag inte hade alla tänkbara (nåja, jag har ingen stor justersåg) typer av sågar och bara fick välja en såg, skulle det bli en KSP55 med skena. Utan tvekan.
Nä nu ...
Nu svarade du inte som jag tänkt (på två sätt ... :rolleyes:).

Men tanken var att välja mellan TS55 eller KSP55 om det var endast det du kunde välja mellan.

En festool sänksåg är överlägsen att kapa skivor med, men man vill inte såga i spik o skruv med den, då klinkgorna inte är direkt billiga.
Använd en billig "ful cirkelsåg" till att kapa reglar mm.

Ähh då röstar jag mer för en billig Jula eller biltema Kap/ger. Visst ingen höjdare i precision men till bara enklare bygg så funkar modellerna för runt 1000kr bra.

En bra sänksåg och bra sticksåg tar en långt tillsammans med en billigare kap/ger. Det man då kan sakna är väl en vettig bordssåg till klyvning. Sen är det väl alltid bäst med en av varje av dessa i bra kvalitet och oftast är det väl där man hamnar i slutändan

MVH Lorant

kinglolle skrev:
Ähh då röstar jag mer för en billig Jula eller biltema Kap/ger. Visst ingen höjdare i precision men till bara enklare bygg så funkar modellerna för runt 1000kr bra.

En bra sänksåg och bra sticksåg tar en långt tillsammans med en billigare kap/ger. Det man då kan sakna är väl en vettig bordssåg till klyvning. Sen är det väl alltid bäst med en av varje av dessa i bra kvalitet och oftast är det väl där man hamnar i slutändan

MVH Lorant
K-rauta säljer en best tool med dubbla rör för rörelsen av såghuvudet. Den har bra precision (men som med alla verktyg, inklusive de dyra, måste den ställas in).

--- Mats ---

Gratulerer med Makita valget!

Men den saga så trenger du ikke noe mer enn en ny Skil cirkelsag til ca 1000kr eventuelt om behovet av en cirkelsag dukker opp.

Ursäkta bump av gammal tråd, men...
Jag lånade en liten smidig 65mm Elu cirkelsåg av min far för att såga till ett par brädor med tunnplåt monterad på. Det gick inte att få in biten i gersågen och med stick sågen hade det blivit alltfför fult & inexakt snitt. Sedan hade jag även tänkt att klyva några brädor snabbt, smidigt & snyggt.
Hur gör man ovanstående om man inte vill införskaffa en stationär klyvsåg?
Själv blev jag mycket positivt överraskad över hur snabb och lättanvänd en liten cirkelsåg är.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.