Hejsan,
ville bara hur känd den tyska märken Mafell är i Sverige.
På kontinenten är det mest yrkesfolk som använder deras maskiner.
Snuskigt dyrt - även om man köper dom begagnad.
Men gud vilken kvalitet.
Lätt att bli av med 5000 kronor för en cirkelsåg eller
3000 för en begagnad. Däremot är det högst osannolikt
att den kommer att paja nån gång. Det finns såg som har
20 år eller mer på nacken och funkar klanderfritt.
Har själv köpt mig en med 130 mm (läs etthundratrettio)
sågdjup och är mycket imponerad.

MvH
Hobbit
 
Mafell är rätt så okänt i sverige än så länge då endast några få återförsäljare finns.
Mycket fina maskiner, en av mina arbetskollegor har en cirkelsåg med fast skena, den är faktiskt riktigt fin att jobba med.
 
Beställer just deras sänksåg och kommande sticksåg. Mycket nyfiken på resultatet. Återkommer :-)
 
Det ser vi fram emot! Beställer du i Sverige eller Tyskland?
 
Ja. det ser jag verkligen fram emot! Lova att avlägga en lång och detaljerad rapport!! :D
 
Har nu testat min MT 55cc (sänksåg) och är hur nöjd som helst :-)
Jobbat nästan uteslutande i MDF och det är riktigt skönt med kraften i maskinen, 22mm skivor bromsar inte upp den på något sätt och utsuget funkar riktigt fint med väldigt lite spill av sågdamm.
Framför allt är den snabb och enkel att ställa in och sammanfattningsvis går det att lita på inställningarna utan att behöva kontrollmäta / korrigera.
Nu väntar jag bara på sticksågen( p1cc)...
 
Redigerat:
Du kommer säkert att vara nöjd även med sticksågen.
Avslutade nyligen jobbet jag köpte min handklinga med
130 mm sågdjup till. Sålde den därför och fick 500kr
mer än jag gav för den.
OBS - vi pratar om en maskin årsmodell 1985 som jag
fick 3000 för !!!!
 
Idag hämtade jag ut Mafells sticksåg P1cc.
Omdömmet efter ca. 4minuter (första lilla provsågning just gjod ;-) är att den ju väger en del men känns ändå kompakt och smidig. Imponerande enkelt att få snygga raka snitt även vid liten sågradie. Mer info kommer...
 
Det här tog tid, man kan tro att jag ägnat all tid åt att såga med P1cc...
Plus: 1. Mycket enkla inställningar och tydliga reglage och inställningar.
2. Kraftfull (jobbat en del i tjockare ekskivor och det har var hur smidigt som helst)
3. Kilformade dubbelbladet funkar verkligen för liten radie.
4. Precision. Den går verkigen att använda till för mig nya områden där jag kanske tidigare valde cirkelsågen. Med tiden kommer jag nog tänka in den i fler moment.
5. Mjuka starten av bladet är underbar. Lätta att starta snittet precis där man vill.
6. Kvaliteten i maskinen går igen i tilläggsutrustningen. T.ex. är parallellanlaget riktigt bra.
Minus: 1. Sladden, Hur underbart ahde det inte varit att ha den sladdlös med samma styrka...
2. Vinkelbar fot är extra. Borde inkluderas i standardpaketet. Enl. MaFell har det inte gått att nå den precision som man har utan en fast standardfot. Då finns det något att jobba på för MaFell...

Kort och gått; mycket nöjd med vad jag fått och MaFell levererar verkligen högsta kvalitet.
Tänk på hur du skall använda sågen. Jobbar du mest i snickarverkstaden spelar kanske inte sladden någon roll och då är den en dröm.
 
memgard skrev:
Det här tog tid, man kan tro att jag ägnat all tid åt att såga med P1cc...
Plus: 1. Mycket enkla inställningar och tydliga reglage och inställningar.
2. Kraftfull (jobbat en del i tjockare ekskivor och det har var hur smidigt som helst)
3. Kilformade dubbelbladet funkar verkligen för liten radie.
4. Precision. Den går verkigen att använda till för mig nya områden där jag kanske tidigare valde cirkelsågen. Med tiden kommer jag nog tänka in den i fler moment.
5. Mjuka starten av bladet är underbar. Lätta att starta snittet precis där man vill.
6. Kvaliteten i maskinen går igen i tilläggsutrustningen. T.ex. är parallellanlaget riktigt bra.
Minus: 1. Sladden, Hur underbart ahde det inte varit att ha den sladdlös med samma styrka...
2. Vinkelbar fot är extra. Borde inkluderas i standardpaketet. Enl. MaFell har det inte gått att nå den precision som man har utan en fast standardfot. Då finns det något att jobba på för MaFell...

Kort och gått; mycket nöjd med vad jag fått och MaFell levererar verkligen högsta kvalitet.
Tänk på hur du skall använda sågen. Jobbar du mest i snickarverkstaden spelar kanske inte sladden någon roll och då är den en dröm.
Det låter mycket intressant. Har lite frågor:
Hur är dammutsuget?
Vad har du använt för sticksågar tidigare/vad jämför du med?
Saknar du styrklackar?
Hur är monsterbladet (dvs det förstärkta blad som endast passade i p1cc?
 
Utsuget tycker jag funkar bra, särskillt tillsammans med att den blåser bort spån som annars döljer såglinjen men måste samtidigt erkänna att jag inte har mycket att jämföra med.

Tidigare Bosch GST85 och en mycket gammal Skill (frid över dess uppbrunna hjärta).
(tycker att modellerna utan bygelgrepp är att föredra).

Kan inte säga att jag saknar styrklackar. Precisionen är toppen och har inte haft tidigare problem med att bladen brister (beror på avsaknad av klackarn??)

Monsterbladet, är det kilformade dubbelbaldet och det är en dröm.
Enda ev. nackdelen som jag ser det är om man har problem med ett brett sågspår, men det är väl inte så vanligt...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.