Fanns ju erbjudande tidigare i våras/somras på GST135 i L-box med extra L-box innehållandes blad mm. Då valde självklart mina skitbilar att strula just då så min likviditet försvann i ett huj.

Är nu sugen på något liknande och då vill jag gärna ha just lådorna helst inte massa blad bara som duab har. Några tips på någon på nätet som fortfarande säljer? Eller i jämtland alt helsingborgstrakten?

MVH Lorant
 
Sökte också nyss efter den sågen.

rubart.de har GST 135 i dubbla l-boxx för 2200 kr. Billigare än bara sågen i Sverige.

På toolmax.nl får du ersättaren GST 150 (mer effekt och mer softgrip) i l-boxx för 2000 kr. Sedan ligger väl den extra l-boxxen med insats på en femhundring kanske, totalt 2500 kr. Kanske värt det? Annars har Rubart GST 150 i hantverkarväska för 1500 kr om du inte insisterar på att ha sågen i l-boxx.
 
Njae Gst150 känns på sätt och vis som mer av en konsumentprodukt precis som det spekulerats här tidigare...

Rubart var intressant, ska fundera. Några fler tips? Svenska tips?

Mvh Lorant
 
Var man ska handla beror ju åxå om man vill ha steglös hastighetskontroll i handtaget BCE eller inte CE.
 
kinglolle skrev:
Njae Gst150 känns på sätt och vis som mer av en konsumentprodukt precis som det spekulerats här tidigare...

Rubart var intressant, ska fundera. Några fler tips? Svenska tips?

Mvh Lorant
Varför tycker du att den känns mer konsumentprodukt? Jag vill minnas att jag läste någon rapport från en Boschpressträff där 150:an presenterades som ersättare för 135.
 
anden2000 skrev:
Varför tycker du att den känns mer konsumentprodukt? Jag vill minnas att jag läste någon rapport från en Boschpressträff där 150:an presenterades som ersättare för 135.
Bosch 150 är en enklare modell än 135:an. Tex så saknas hårdmetallklackarna för bladstyrning. 150:an är inte heller tänkt att ersätta 135:an.
 
Nimajneb skrev:
Var man ska handla beror ju åxå om man vill ha steglös hastighetskontroll i handtaget BCE eller inte CE.
Tog för givet att det handlade om limpmodellen CE. Jag tycker det är intressant som jag hört sägas att Europa är 90% limpa och USA 90% bygel. Vilket på något sätt skulle bevisa hur mycket det bara handlar om tradition.
 
Nimajneb skrev:
Var man ska handla beror ju åxå om man vill ha steglös hastighetskontroll i handtaget BCE eller inte CE.
Vill ha limpan av rena traditionsskäl så antar att det är ce som gäller

Anden: Hade samma uppfattning som Daniel, sen kan man alltid spekulera på effekt etc men någonstans ser jag inte 150 användas av yrkesanvändare utan vara en modell för proffs som handlar på Jula (om jag får raljera lite).....En förutfattad mening är väl dessutom att modellen är lite för billig i förhållande till "gamla" 135 om den ska vara en värdig ersättare enligt Bosch själva

/Lorant
 
anden2000 skrev:
Tog för givet att det handlade om limpmodellen CE. Jag tycker det är intressant som jag hört sägas att Europa är 90% limpa och USA 90% bygel. Vilket på något sätt skulle bevisa hur mycket det bara handlar om tradition.
I den Germanska delen av Europa är det nog 95-5 för Limpan på proffsmodeller
Den anglosaxiska delen är nog 90-10 för handtaget
och dom latinska länderna ligger nog 50-50
slaviska delarna har jag inte koll på riktigt

Konsumentprodukterna ligger nog på 99-1 i hela världen till handtagsmodellen,

Så slutsatsen att det bara är tradition och lite mode stämmer till 110%
 
Daniel_N skrev:
Bosch 150 är en enklare modell än 135:an. Tex så saknas hårdmetallklackarna för bladstyrning. 150:an är inte heller tänkt att ersätta 135:an.
Okej, jag kanske har fel, men jag letade reda på var jag läst ersättare: http://www.protoolreviews.com/news/industry/bosch-2010-tools-accessories (USA-namnen är 1590EVSK och JS470E).

Kanske den nya sågen fungerar lika bra utan de där klackarna?

Jag har svårt att tro att Bosch kommer att hålla liv i två så lika produkter bredvid varandra.

Men visst, det ser ut som att ändringen mest handlar om en kosmetisk modernisering, och säkert också produktionsrationalisering (=kostsänkning)
 
Jag har uppfattat 150an som en byggsåg medans 135an är ett i det närmaste ett verktyg för kirurgen. Därför kan dom marknadsföras båda 2 till olika målgrupper.
 
anden2000 skrev:
Jag har svårt att tro att Bosch kommer att hålla liv i två så lika produkter bredvid varandra.
Det har Bosch gjort i många år, man har tex haft 85:an, 100, 120 och 135 samtidigt (sen ett par år saknas 100:an) samtidigt under lång tid.
 
Nu går jag off topic en liten stund, men har någon sett någon recension av Mafells P1cc ännu?
 
mattiasp skrev:
Nu går jag off topic en liten stund, men har någon sett någon recension av Mafells P1cc ännu?
Jag har för mig att den var med i GDS för några nummer sedan.

Dock vet jag inte om det gills som en recension.

Dom gillade den iaf och den blev kallad för den bästa.
 
Ni har tydligen rätt i att det finns en skillnad i optimal användning.

Hittade följande svar från "Bosch Blau Experten-Team" på tyska Bosch forum:

GST 135: högsta precision; snickeri, kök, möbler
GST 150: största fart och sågdjup; bygg, snickeri

GST 135 har automatiskt inställda styrbackar vilka ger högre precision medan GST 150 saknar dem vilket medger högre sågfart.

Det var i alla fall min tolkning av det tyska originalsvaret på: http://www.bosch-pt.de/professional...3/1/Stichsäge+GST+135+CE+oder+GST+150+CE.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.