3 856 läst ·
26 svar
4k läst
26 svar
Bosch GST135 med extra L-boxx var kan man köpa?
Sida 1 av 2
Fanns ju erbjudande tidigare i våras/somras på GST135 i L-box med extra L-box innehållandes blad mm. Då valde självklart mina skitbilar att strula just då så min likviditet försvann i ett huj.
Är nu sugen på något liknande och då vill jag gärna ha just lådorna helst inte massa blad bara som duab har. Några tips på någon på nätet som fortfarande säljer? Eller i jämtland alt helsingborgstrakten?
MVH Lorant
Är nu sugen på något liknande och då vill jag gärna ha just lådorna helst inte massa blad bara som duab har. Några tips på någon på nätet som fortfarande säljer? Eller i jämtland alt helsingborgstrakten?
MVH Lorant
Sökte också nyss efter den sågen.
rubart.de har GST 135 i dubbla l-boxx för 2200 kr. Billigare än bara sågen i Sverige.
På toolmax.nl får du ersättaren GST 150 (mer effekt och mer softgrip) i l-boxx för 2000 kr. Sedan ligger väl den extra l-boxxen med insats på en femhundring kanske, totalt 2500 kr. Kanske värt det? Annars har Rubart GST 150 i hantverkarväska för 1500 kr om du inte insisterar på att ha sågen i l-boxx.
rubart.de har GST 135 i dubbla l-boxx för 2200 kr. Billigare än bara sågen i Sverige.
På toolmax.nl får du ersättaren GST 150 (mer effekt och mer softgrip) i l-boxx för 2000 kr. Sedan ligger väl den extra l-boxxen med insats på en femhundring kanske, totalt 2500 kr. Kanske värt det? Annars har Rubart GST 150 i hantverkarväska för 1500 kr om du inte insisterar på att ha sågen i l-boxx.
Varför tycker du att den känns mer konsumentprodukt? Jag vill minnas att jag läste någon rapport från en Boschpressträff där 150:an presenterades som ersättare för 135.kinglolle skrev:
Bosch 150 är en enklare modell än 135:an. Tex så saknas hårdmetallklackarna för bladstyrning. 150:an är inte heller tänkt att ersätta 135:an.anden2000 skrev:
Tog för givet att det handlade om limpmodellen CE. Jag tycker det är intressant som jag hört sägas att Europa är 90% limpa och USA 90% bygel. Vilket på något sätt skulle bevisa hur mycket det bara handlar om tradition.Nimajneb skrev:
Vill ha limpan av rena traditionsskäl så antar att det är ce som gällerNimajneb skrev:
Anden: Hade samma uppfattning som Daniel, sen kan man alltid spekulera på effekt etc men någonstans ser jag inte 150 användas av yrkesanvändare utan vara en modell för proffs som handlar på Jula (om jag får raljera lite).....En förutfattad mening är väl dessutom att modellen är lite för billig i förhållande till "gamla" 135 om den ska vara en värdig ersättare enligt Bosch själva
/Lorant
I den Germanska delen av Europa är det nog 95-5 för Limpan på proffsmodelleranden2000 skrev:
Den anglosaxiska delen är nog 90-10 för handtaget
och dom latinska länderna ligger nog 50-50
slaviska delarna har jag inte koll på riktigt
Konsumentprodukterna ligger nog på 99-1 i hela världen till handtagsmodellen,
Så slutsatsen att det bara är tradition och lite mode stämmer till 110%
Okej, jag kanske har fel, men jag letade reda på var jag läst ersättare: http://www.protoolreviews.com/news/industry/bosch-2010-tools-accessories (USA-namnen är 1590EVSK och JS470E).Daniel_N skrev:
Kanske den nya sågen fungerar lika bra utan de där klackarna?
Jag har svårt att tro att Bosch kommer att hålla liv i två så lika produkter bredvid varandra.
Men visst, det ser ut som att ändringen mest handlar om en kosmetisk modernisering, och säkert också produktionsrationalisering (=kostsänkning)
Ni har tydligen rätt i att det finns en skillnad i optimal användning.
Hittade följande svar från "Bosch Blau Experten-Team" på tyska Bosch forum:
GST 135: högsta precision; snickeri, kök, möbler
GST 150: största fart och sågdjup; bygg, snickeri
GST 135 har automatiskt inställda styrbackar vilka ger högre precision medan GST 150 saknar dem vilket medger högre sågfart.
Det var i alla fall min tolkning av det tyska originalsvaret på: http://www.bosch-pt.de/professional...3/1/Stichsäge+GST+135+CE+oder+GST+150+CE.html
Hittade följande svar från "Bosch Blau Experten-Team" på tyska Bosch forum:
GST 135: högsta precision; snickeri, kök, möbler
GST 150: största fart och sågdjup; bygg, snickeri
GST 135 har automatiskt inställda styrbackar vilka ger högre precision medan GST 150 saknar dem vilket medger högre sågfart.
Det var i alla fall min tolkning av det tyska originalsvaret på: http://www.bosch-pt.de/professional...3/1/Stichsäge+GST+135+CE+oder+GST+150+CE.html