Verktyg & Maskiner
phl: För att hålla allt på plats om man skruvar utan styrning i form av kex eller Dominobrickor?
phl: Det där med lite slö respons i varvtalsregleringen upplever jag på de flesta dragare. Min Makita BDF440 är ruskigt responsiv. Den "gamla" Festool C12:an (icke-Li-Ion) är också väldigt snabb även om avtryckaren inte tar direkt på den. Det beror på att avtryckaren först sluter en brytare som ger spänning till styrelektroniken. Min nya C12:a (Li-Ion) är däremot betydligt mycket slöare
FredrikR: GTA3800 är ju ett lite nyare bord, förberett för hjul (så man kan dra bordet med sågen på. Samt nya rulla på utdragen. Jag hade valt bort 800an då man brukar kunna hitta 8S (SJ) till nästan samma peng då det kampanjas runtom i landet. :)
FredrikR: Hade jag möjlighet, hade jag använt båda också. :)
FredrikR: 16g är att rekommendera, även om det kan funka med 18g. Satsa på en pistol med bälteskrok, så du kan hänga ifrån dig den lätt. Riktbar rekylluft kanske kan vara av värde om man vill slippa få den i ansiktet/ögonen - beroende på hur man står/spikar. Ledad slanganslutning kanske kan vara värt nån krona också, finns säkert som tillval annars. Du blir säkerligen nöjd med en
phl: Jula här även stavar i enpack. Själv använder jag en 120Nm-stav från DUAB till hjulen på bilen. Tror att DUAB:s momentstavar är identiska med Julas fast DUAB tar några tior mer per styck för dem.
Mats Bengtsson: [citat] Faktiskt inte (men gör jag det för hand så använder jag en trasa som du beskriver och det har jag gjort med Hempel för hand). Men inte när jag använder Festools prylar. Den vita polersvampen av märket fin absorberar bra. Polermedlet hettas upp av Rotexen. Det värsta klegget kommer med MPA 6000, och det brukar jag gå över med svampen och bearbeta igen tills det inte finns kvar
BjörnBygg: Jag har byggt ett 24 volts system med kontaktorer som startar spånsugen, så har jag mikrobrytare på dammsugaruttagen. Om man vill att sugen ska starta samtidigt som ngn maskin går det enkelt att fixa genom att koppla ett litet relä (230 volt spole) på maskinen, som aktiverar den andra kretsen som i sin tur startar spånsugen. Om man vill ha start/ stop fördröjning så finns det reläer
vojma: 80 kvm är väl inget problem med en vanlig snöslunga förutsatt att man har någonstans att kasta snön. Satsa på en tvåstegs med minst 8 hk. Beställ nu för garanterad leverans innan snön börjar dala igen...
mattiasp: En sådan adapter tillverkas av Stabila, artikelnummer 07459/3. Man kan beställa en hos Bauhaus eller någon annan återsörsäljare. http://www.stabila.de/english/produkte/laser/zubehoer/07/inhalt.html
vafan: Hej du kan tvinga tillbaka dom och om det inte går så är det bäst att köpa nya. vridningen beror nog på att det är för ungt träd som har avverkats då blir dom vänstervridna i fibrerna. man kan minska vridningen genom att blöta och värma upp biten till ca 80 grader och vrida den åt andra hålet och sedan skruva fast den men när biten sedan torkar igen så kommer det att vilja vrida
Thomas_snickare: Ibland när man ställer frågor här på forumet så har man liksom redan ett svar som man lite lutar mot, och allt man är ute efter är lite medhåll, det där sista som gör att man bestämmer sig. Detta var nog ett sådant exempel, jag kan nog inte motivera att köpa 850:an, den är för mycket pengar för att man nån gång ska hyvla en regel. så tack för svarte Gifen, det var det som jag
mirakelmilla: Ville bara efter helgens trallbygge återvända till denna tråd och säga att köpet av gsr 10,8-2-Li är ett av de bättre jag gjort. Hur kunde jag klara mig utan denna? Jag bugar och tackar då det är er förtjänst att det blev just denna! (kan också tillägga att jag trots att jag är tjej med rätt små händer tycker att greppet är alldeles perfekt)
nanowire: Snyggt och inspirerande även fast jag inte äger en enda svartgrön manick. Dock gillar jag hyvelfacken med en öggla som säkrar hyveln :)
Masses: Tack för tipset, ser att det är PVC slang så den är, gissar jag, lite för styv i min mening Kan tillägga att jag fick följande priser hos Kuntze.se 125mm PU lätt - 555kr/m 63mm PU lätt - 309kr/m moms tillkommer q(;^;)p
saltman: [citat] Har inte testat det men bilden från Feins registreringssida visar att det finns ytterligare siffror efter 9 20 23 som jag antar är serienumret. Den raden är helt tom på min Dustex 40. Bifogar bild från Feins hemsida på hur det ska se ut.
phl: Vet inte vad Festool kallar dessa men Tanos har följande produkter som kan vara intressanta: - 351 001 Plasttråg fyllt med askar i olika storlekar - 447 337 Endast plasttråget - 447 339 Röd liten kvadratisk ask - 447 340 Gul liten rektangulär ask - 447 341 Blå större kvadratisk ask - 447 342 Grön större rektangulär ask Med Tanos och Festools tighta relation heter tråget 447 337 även
lillePer: Du kan blåsa igenom skiten men just efter sågningen är plastspånen väldigt statiska och kan vara svåra att få ut. Inget stort problem men om man väntar ett tag/dag så har den statiska elektriciteten "försvunnit" och du kan tumma ut dom i stället... Det är flera kanaler i skivans längd och dom är öppna rakt igenom i skivans riktning. I alla fall på dom tak jag installerat...
Helios: Hej igen, Tackar för all hjälp ! Av en slump i annat ärende var jag in på Beijer i Häggvik idag och såg att dom hade 10S och 8S som man fick klämma på. Dom hade även många andra bosch blå produkter precis som du nämner Classe. Tack för hjälpen ! mvh /H
mrfrenzy: Eftersom jag inte hittade någon bild online kommer här en bild från lokala bygghandeln på den enligt mig enklaste och bästa lösningen: Dom 6 kronorna bjuder dom alltid på om man köper dom samtidigt som fogmassan.
M@ZE: Tack för svaret, om man skall gå för alla komponenter är det någon som har typ Elfa´s Artnr som man behöver ?
dunken: Det blev en e140 till sist . Hoppas den håller i 4 år :)
clain: Jag var lite dålig på att läsa så jag såg först efter mtt inlägg att du faktiskt konstaterat det redan, då var jag snabb att radera, men inte snabb nog... :) Men jag förstår dig helt och hållet, då skulle jag nog kunna tänka mig en Systainer Maxi om dom passar...
IvarN: Finns en hel del kvällskurser, jättebra sätt att komma igång. Sök på Medborgarskolan, Folkuniversitet mm. På så sätt får du en grundläggande kunskap vilket är nödvändigt om du vill göra annat än att bara svetsa ihop skottkärran (men givetvis bra då med), samt träning under handläggning. Tror att folkhögskolan på Skeppsholmen fortfarande kör helgkurser. Personligen gillar
Anders_Nilsson: [citat] Mafellen var ju inte direkt billig, tänkte göra en hemmagjord styrskena till Biltemacirkeln. Förutom att Mafellen är bättre än Bilteman på allt (tystare gång, mindre vibrationer, mindre irritation etc), vad är den avgörande fördelen över en billigare såg med hemmagjord skena? Finns det någon lite med modest prissatt såg som är bra? /Anders
H_L: Lite uppdatering. Nu är det isärtaget, uppborrat och omgängat till M8 och ihopsatt igen. Eftersom jag inte hittade någon affär som sålde M8-nipplar styckvis under påskhelgen är det nu det som återstår. Det var som sagt inga större problem (hittills). Bara man ser till att göra jobbet när man har barnvakt och inte när minstingen sover i vagnen bredvid! Bra tips om 1,25 mm stigning.
Mr Handyman: [citat] Gjorde samma misstag och klöv furareglar, kanske 2-1/2" tjocka och det gick väldigt trögt, men det var med TS75, så den orkade igenom ändå. Kapa och klyva är helt olika saker i naturträ och det kräver helt olika tandgeometri på klingan, som framkommit ovan. Det är väl vanligast att man använder sänksågar till kapning och skivor så den levereras med klinga för det. Kör
Mikael_L: [citat] Nejdå, det kan finnas andra anledningar. 1. Även en del hantverkare är prylbögar och tycker det är jättekul med nya leksaker fast de gamla är fullt fungerande 2. Sälja bort avskrivna verktyg privat ger obeskattad inkomst. 3. Det kan ju även hända en yrkesmänniska att behovet och kravet på verktygen förändras, att man behöver en annan sort. 4. De verktyg jag köpte av en
Masses: Tittade på den igår och jag såg en del av spiken som dom skjutit ut, såg ut som ett konstverk. Provsköt den och fick inte upplevt samma problem som dom, dock så drog den iväg 3 spik tillsammans vid ett tillfälle. Hade med mig även kortare spik (38mm) som den sköt fint.