Efter att ha skiftat hjul på mina tre bilar, ett släpvagn och ett boggiaxlat husvagn har jag nu tagit beslutet att innan hösten inhandla en batteridriven mutterdragare.

Då jag redan har Makitas 18v-serie så kommer jag följaktligen att köpa en Makita även denna gång.

Frågan är bara om det räcker med den mindre BTW251 med 230 Nm (~£115+vat) eller om man ska satsa på deras stora BTW450 med 440 Nm (~£155+vat)

Priset i sig är inte avgörande men jag vill inte köpa den större om det räcker med den mindre främst pga vikten (3,4 vs. 1,7).

Den lilla kommer förmodligen inte att orka om bultarna/muttrarna har satt sig lite.
Välj den stora röstar jag på. :)

Redigerat:
Glöm inte att köpa momentstavar av bättre kvalite innan du återmonterar.
Bilbultar dras med mellan 100-120nm

Men om bultarna "bara" ska dras med 100-120 Nm så borde den mindre räcka gott och väl.

Inte när dom ska lossas, mutterknackaren jag har i jobbet (350nm) har ibland problem att lossa hjulen trots korrekt åtdragningsmoment. Speciellt vinterhjulen kan sätta sig ordentligt.

Är momentstavarna kalibrerade för att aldrig ge mer än sitt satta värde. Förutsatt att man slutar direkt när det har börjat "sätta sig"?

Jag skulle nog oxå köra på den starka. Det motsvarar väl 44kg på en meter hävarm. (440Nm). Låter som att man brukar trycka på ordentligt manuellt ibland när det skall lossas.

Lagavulin blev oxå sugen på en:-))

------------------------------
Rent ekonomiskt är den ju hemräknad på ett par 3 år.

Jag köpte i vinter Julas elektriska, inte batteri, på 900w och den ska ge 325 Nm och jag har inte haft problem med att lossa hjulbultarna nu i vår.
Men 230 Nm låter väl klent så jag röstar också på 440 Nm.d^_^b

Ang. tyngden, det är ju ingen maskin du jobbar hela dagar med utan bara då och då?
Min väger 3.5 kg och visst reagerade jag på att den är betydligt tyngre än en tryckluft när jag köpte, det är en rejäl klump. Men den är bra balanserad så jag har inte haft ont av det.
Sedan, jag är uppfödd i garage med allt tryckluftsanslutet, så är jag klart överraskad av att det kunde vara sånt klös i en elektrisk!
Ska bli intressant att höra rapport när du fått testat en med batteri:)

JerreEssberg skrev:
Ska bli intressant att höra rapport när du fått testat en med batteri:)
Japp - en recension kommer. Dock så har jag i många år haft tanken att köpa en mutterknackare en man kommer alltid på det den dagen det är dags att skifta hjul och så tänker man: "-...men till nästa höst/vår ska jag ha skaffat en..." och så står man där och sliter med fälgkorset i alla fallq(;^;)p

O
Håller med, julas billigaste fungerar utmärkt, men klenare är nog dumt... Risken att man ångrar sig! Om man kan stå ut med sladd så är Julas bra! haft den några år och är väldigt nöjd!

Jag brukar byta på mina släpvagnar med min BTD140, dvs slagskruvdragaren i 18V-serien, jag gör så att jag lossar bultarna ett kvarts till ett halvt varv med ett långt skaft, hissar släpen och skruvar lös resten med slagskruvdragaren, och återmonterar med densamma. Jag är rätt säker att BTW251 räcker till om du bara drar lagom hårt när du monterar, tex med hjälp av momentstavar. I jobbilen har vi en BTW251 och den har fått agera hjulmuttermaskin vid nån punktering och det har funkat bra, de bultar den inte rått med har varit ganska tunglossade även med spärrskaftet.

Lagavulin skrev:
Är momentstavarna kalibrerade för att aldrig ge mer än sitt satta värde. Förutsatt att man slutar direkt när det har börjat "sätta sig"?
.....
Om jag fattat rätt så "äter" momentstaven upp slagen från mutterdragaren när man nått det moment som den är specad för. Med ett spärrskaft eller annat ickeslående dragverktyg kan man således dra betydligt hårdare än det moment staven är specad för.

Samma som jag upplevt när jag kört 15cm bits till slagskruvdragaren när jag monterade fasadfästen. Slutade skruva helt i vissa lägen.

Momentstaven vrider sig vid givet moment och tar därmed upp kraften från dragaren. Väldigt praktiskt!

Vad kan en sådan finurlig stav tänkas kosta?

Lagavulin

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.