6 422 läst ·
27 svar
6k läst
27 svar
Vilken skruvdragare ska jag köpa?
Nu har jag iofs aldrig provat GSR:en men jag har en GWI (vinkelskruvdragare 10,8V) som jag köpte för att komma åt på trånga ställen.
Detta är nog ett av mina sämsta köp.
GWI:n har inget som helst startmoment - dvs. den har ingen styrka från start utan måste "varva upp" innan den får någon styrka att tala om.
Ska man bara ha den till att dra in en skruv i väggen för att hänga en tavla på så funkar det nog men för tyngre skruvning än så så skulle jag nog hellre köpa en "riktig" skruvdragare.
Observera att mina uttalanden gäller GWI:n - kan vara annorlunda med GSR:en.
Detta är nog ett av mina sämsta köp.
GWI:n har inget som helst startmoment - dvs. den har ingen styrka från start utan måste "varva upp" innan den får någon styrka att tala om.
Ska man bara ha den till att dra in en skruv i väggen för att hänga en tavla på så funkar det nog men för tyngre skruvning än så så skulle jag nog hellre köpa en "riktig" skruvdragare.
Observera att mina uttalanden gäller GWI:n - kan vara annorlunda med GSR:en.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Jag hade nog ändå köpt en "riktig" dragare.
Jag har en Hitachi DFL 14.4v Li-ion, den tycker jag är superbra - lätt och smidig och batterier som håller laddningen bra.
Iaf i lättbetong så uppskattar jag att inte behöva dra fram sladdborren i tid och otid. Oftast skall man ju tex upp med en tavla och då skall man borra plugga och skriva - vilet är smidigt att göra med samma dragare men olika bits.
Att koppla in sladdborren för ett hål som man nästan kan göra med en skruvmejsel känns overkill då...
/K
Jag har en Hitachi DFL 14.4v Li-ion, den tycker jag är superbra - lätt och smidig och batterier som håller laddningen bra.
Iaf i lättbetong så uppskattar jag att inte behöva dra fram sladdborren i tid och otid. Oftast skall man ju tex upp med en tavla och då skall man borra plugga och skriva - vilet är smidigt att göra med samma dragare men olika bits.
Att koppla in sladdborren för ett hål som man nästan kan göra med en skruvmejsel känns overkill då...
/K
Men vad är då en "riktig" dragare? Hitachin har max moment på 31Nm, hastighet på 400/1200 rpm och kapacitet i trä på 30mm och metall 12mm.klaskarlsson skrev:
Boschen har max moment på 30Nm, hastighet på 400/1100 rpm och kapacitet i trä på 30mm och metall 10mm. Den största skillnaden är väl chucken som är 10mm på Boschen och 13mm på Hitachin.
Det tycker i alla fall inte jag är så stora skillnader, sedan så bor jag i ett gammalt betonghus så skall jag sätta upp något på väggarna så är det fram med borrhammaren...
/Jens
Hitachins är mjukt moment, hårda momentet är 52nm.jens.kinnula skrev:Men vad är då en "riktig" dragare? Hitachin har max moment på 31Nm, hastighet på 400/1200 rpm och kapacitet i trä på 30mm och metall 12mm.
Boschen har max moment på 30Nm, hastighet på 400/1100 rpm och kapacitet i trä på 30mm och metall 10mm. Den största skillnaden är väl chucken som är 10mm på Boschen och 13mm på Hitachin.
Det tycker i alla fall inte jag är så stora skillnader, sedan så bor jag i ett gammalt betonghus så skall jag sätta upp något på väggarna så är det fram med borrhammaren...![]()
/Jens
Jag är bara en gör-det-självare. Och jag har funnit många nyttiga maskiner i ett varumärke som heter ETC. Tillräckligt bra för mig, och till ett överkomligt pris. Har en borr-skruvdragare på 14,4V och den går att skruva med länge innan ny laddning (i vart fall fikar jag tillräckligt ofta för att hålla batteriet laddat när jag skruvar)
Ja jag tror åxå att många klarar sig mycket bra med de budgetmärken som säljs på Jula/Biltema/CO osv.
Där får man en hyfsad dragare för några hundra och som sagt - ska man bara dra in en skruv då och då så funkar det bra. Ska man däremot kanske bygga en hel altan/friggebod/etc. så kan det nog vara idé att gå upp ett snäpp och titta på Bosch gröna serie eller DeWalts lågprismaskiner.
Att en vanlig Svensson som bor i lägenhet ska lägga ut 5000:- på en 18V Makita tycker jag är idioti när en ETC gör samma jobb (fast inte lika ofta...).
För att motivera att köpa en maskin ur Top-End-segmentet så bör man nästan använda den dagligen och då även flera timmar varje dag.
Där får man en hyfsad dragare för några hundra och som sagt - ska man bara dra in en skruv då och då så funkar det bra. Ska man däremot kanske bygga en hel altan/friggebod/etc. så kan det nog vara idé att gå upp ett snäpp och titta på Bosch gröna serie eller DeWalts lågprismaskiner.
Att en vanlig Svensson som bor i lägenhet ska lägga ut 5000:- på en 18V Makita tycker jag är idioti när en ETC gör samma jobb (fast inte lika ofta...).
För att motivera att köpa en maskin ur Top-End-segmentet så bör man nästan använda den dagligen och då även flera timmar varje dag.
Medlem
· Västra Götaland
· 177 inlägg
För mig blev det iaf en gsr 10,8-2-Li, 1259 kronor från http://www.fixxbuy.de/default.aspx?...et_cid=1&et_lid=12&EkiaRefTyp=ps&EkiaRef=ps_8.
Och blir jag inte nöjd skyller jag på er...
Och blir jag inte nöjd skyller jag på er...
Mycket förenklat så är det ungefär såhär:vojma skrev:
Mjukt moment= skruva träskruv
Hårt moment= maskinskruv dvs hur hårt maskinen drar till precis det sista, chuckens tyngd m.m påverkar detta. Mjukt moment är ju det mest viktiga om du frågar mig.
Hårt moment är ofta ca det dubbla mot det mjuka.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 177 inlägg
Ville bara efter helgens trallbygge återvända till denna tråd och säga att köpet av gsr 10,8-2-Li är ett av de bättre jag gjort. Hur kunde jag klara mig utan denna?
Jag bugar och tackar då det är er förtjänst att det blev just denna!
(kan också tillägga att jag trots att jag är tjej med rätt små händer tycker att greppet är alldeles perfekt)
Jag bugar och tackar då det är er förtjänst att det blev just denna!
(kan också tillägga att jag trots att jag är tjej med rätt små händer tycker att greppet är alldeles perfekt)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden