Verktyg & Maskiner
Lagavulin: Har den vita variantyen från Wiha och tycker att den suger rejält. gav ca 100+moms. Utdragbara sticken funkar bra och den är mycket mjuk så man kan lätt mäta omkr. på vent.rör etc. Men den är skittrög i lederna och fungerar som en "vinballe" när man skall mäta lodrätt mm. Långt ifrån Hultaforsstyv. Ni kommer att bli besvikna. Kör med talmeter kombinerat med vanlig
Mats Bengtsson: [citat] Investeringen är värd pengarna. Om du använder spillbiten, tänk på farorna med en bordssåg: Spillbiten bör inte vara så lång att den täcker gapet mellan längdanslag och sågklinga, då kan den klämma, och du får en kickback, vilket är bordssågens fara. Spillbiten bör vara längre längs längdanslaget än avståndet mellan längdanslag och sågklinga, så den ger en
Mr Handyman: [citat] Det var inte så jag menade. Jag såg provbitar, de hade i lager. Det stod ett ställ med olika bitar ute i butiken:).
raveper: Tänk om han hade haft en väska med makita verktyg.. Måste vara rätt drygt att handsåga ut brädor. En kompis farsa har byggt något liknande uppåt landet men jag tror inte han gjorde det lika grundligt. Dock lär han inte ha några grannar direkt.
Nimajneb: [citat] Handlar det om export och inte om handel inom EU så kan tillverkaren/agenten säga att det inte får exporteras och detta skrivs in i avtalet. Handlar det däremot inom EU vilket jag förutsatte, så är inga sådana klausuler lagliga utan snarere olagliga. Sedan har en butik på eget bevåg all rätt att vägra att sälja till andra länder men det var ju inte det som frågan avsåg.
mmaacckkii: PVC och PP är stor skillnad och mej vetterligen ej samma sak. Men om det skulle vara PP så finns det grejor till det också men går ej att limma utan får stumsvetsas.
Mats Bengtsson: [citat] Tack, jo jag kom på det till slut, tog lite tid bara. Då kan man dessutom fästa den i de andra läkten så masoniten tar ganska lite kraft. Egentligen är idén ännu mer lysande. Jag skall ändå ha två sådana lister på masoniten (tvärgående horisontella, en uppe och en nere, skillnaden är att jag nu måste sätta på dem före så jag klamrar åt rätt hål (masonit mot läkt)
Ergo: Om kompressorn fortfarande är relativt ny så kan det vara vettigt att göra ett lite tidigare oljebyte första gången, kanske efter några timmars drift för att få bort ev metallpartiklar. Jag kör med kompressorolja från Startaprodukter som Jula säljer, kostar ju ändå lika mycket att köpa en liter vanlig motorolja. Angående oljenivån så ska den som sagt vara mittpå den röda
Mats Bengtsson: [citat] Så länge du är på eller över 8 bar skall trycket inte ha någon betydelse. Det som har beydelse är luftflödet och hur stor del av tiden motorn kan arbeta. Om den genererar för lite flöde, eller kan arbeta för liten del av tiden, kompenserar man för det med en större tank från vilken man tar luften. Tillkommer ljudet, trist med en kompressor som låter för mycket. --- Mats ---
bengtn: [citat] Nej det tycker jag inte spelar någon roll. precis som med hyveln behöver man ibland hålla den snett. Att spånan inte är helt jämntjock spelar ingen praktisk betydelse. Skilnaden är att när man vill avverka mer håller man till höger och vill man ta fint håller man till vänster. Självklart kör man bara spånhyveln i "nedförsbacke" för att inte gå emot fibrerna för mycket.
Anders_Nilsson: Köp en transformator på Kjell om du inte vet exakt vad du håller på med! Länk: http://www.kjell.com/ El-produkter / Strömförsörjning / Omvandlare, växelriktare / 230V till 110V / 44098 Jag har en DC18RA T, på baksidan står det att den drar 240 W. En stor lödkolv som man har för kopparrör ligger väl på 300W, för att ge dig en uppfattning om hur mycket det är. Klar risk för brand
Lagavulin: Har GLL 2-80 och saknar verkligen inget på den! Toppbetyg! Lagavulin
Gilbert: [citat] Nä, de där suger nog nån månad så det blir billiga dammsugartimmar..men eftersom jag själv fallit offer för köpabilligtsug-grejen kan jag påpeka att du bör räkna på kostnaden och omaket med en skarvsladd...3,8m sladd blir för kort ungefär samtidigt som man kommit in i rytmen, och att flytta runt sladden mellan uttagen upptar lika mycket tid som själva dammsugandet.
vojma: Har åxå en - Utmärkt som radio men jag retar mig på att den inte kan ladda batterierna. Jag köpte min från England och fick därför en engelsk batterieliminator som inte passar i svenska uttag. Har dock 6 batterier så jag har alltid ett i radion.
Mats Bengtsson: [citat] Det var en bra slutsats, jo, testerna kan ibland visa en på de riktiga fynden. Trots allt B&D hatande i dessa forum har jag en mycket bra orange B&D pryl. Den hittade jag via en test. --- Mats ---
Maxpayne: Okej bra då jag plocka bort de och åka till besiktning igen och få se. Jag åter komma Jätte tacksam för alla svar
Chrissofsweden: Jag provade på ½kvm idag och det gick toppen! Jag skulle tippa på att jag är klar om två dagar :) Vill ni följa resultatet så finns det från och med imorgon i min projekttråd. Mod: Close this thread up, we´re done ;) Länk: 22 år, saknar erfarenhet och ska bygga fritidshus! /Christian
Evil Presley: Det är ju ett superredskap ute på bygget när man behöver precis en sån bräda man inte har. Av din avatar tycker jag mig kunna utläsa att du är en person som gillar att hyvla på det lite mer traditionella sättet. All heder åt dig för det!
Masses: I förra huset hade jag oxå spånisolering och jag våndades varje gång jag skulle upp för jag tyckte det var så opraktiskt att inte kunna utnyttja utrymmet bättre. Hade jag bott kvar hade jag sugit ur sågspånet och ersatt det med ngt annat. Det brinner ganska bra det där och har man elledningar och dylikt dragna på vinden som kortsluter eller ngt annat så går det ganska fort...
Skogiz: Förstår att det var ett bra pris som ledde till köp från USA. Själv fick jag just hem en Makita skruvdragare från England. Billigt och bra där också! + att dom har 220v så jag behövde bara skarva dit en europeisk kontakt. Mycket smidigt!
Videonisse: Efter att ha läst flera forumtrådar här så köpte jag en Disto D3a för 2490 kr inkl. frakt från tyska sajten http://www.voelkner.de/products/171937/Laser-Entfernungsmesser-Leica-Disto-D3a.html. Minst 900-1000 kr lägre än att köpa i Sverige! :) En underbar produkt!
Bödde: Hejsan! Jag funderar på att köpa kap med 700 mm klinga och 7 tons klyv till ved genom företaget Kellfri. De verkar ligga bra i pris och grejerna ser rejäla och bra ut, men jag har bara bilder att gå på... Jag kapar och klyver ca 15-20 kubik om året, så jag ser ingen anledning till att köpa "proffsgrejer" typ Faxes eller Hammars. Någon som har erfarenheter kring Kellfris grejer?
Mats Bengtsson: [citat] Tack, det var precis de i metall till ett rimligt pris jag hittat i böckerna. --- Mats ---
gifen: Vi kör med caddys på min firma, vi har byggt ett förhöjt golv i halva bilen, ska försöka komma ihåg att ta en bild och lägga upp
Nimajneb: Fundera även på om det verkligen är batteri maskiner du behöver. Dom är svagare, mycket kortare livslängd samt kostar mycket mer än 220v.
Avemo: Det brukar vara en tråd som skall kortslutas mot jord för att döda motorn. Jag tror inte du förstör något genom att prova. Erik
Randulf: Fridtuna Skog & Trädgård i Linköping. Det var inget de hade i lager då de inte säljer dammsugarna men det var inga bekymmer att ta hem slangen. Kan förövrigt verkligen rekomendera butiken, mycket trevlig och kunnig personal.
jojjeblom: http://www.lindqvist-msk.com/proddet.asp?ugrp=3005 Hittade dom här och priserna även om dom är utan moms är ju hyggliga.
Hubbe2: får man inte loss det med spett får du nog inte loss det med bil heller.