K
Har bosch gsr 10,8v och gsb 18 och jag tycker mig känna en fördröjning på avtryckaren.
Svårt att beskriva men när man trycker in knappen tar det nån sekund innan det händer något, tex om man skruvar gips och stannar precis innan och ska dra nått varv till så drar man gärna på 3 varv av bara farten.

Har iockså makitas 18v och 10,8v och där är det betydligt lättare att smyga.

Förstår någon vad jag menar?
Upplever ni samma sak?
Är mina maskiner kaputt? (nästan nya båda 2)

Upplever nå snarlikt på 10,8´orna, men inte på GSR14.4´an tror jag, ska klämma mer imorrn. :)
Fördröjningen alltså, men tycker smygandet funkar bra ändå.

K
Alltså smygande funkar, var precis i början som det vart skumt. Men är ganska irriterande när man byter mellan makita och någon av Bosch dragarna så blir det tokigt på första skruven.
Min gdr 10,8 är likadan men den snurrar så in i helsike sakta i alla fall så man hinner ta en fika mellan att man trycker in knappen och den har dragit in en 3,9x42 gipsskruv :-)

Makitan kan man "hack"a på knappen och den svarar direkt som en kobra, jäkla bra skruvdragare, men nu har man snöat in på l-boxx och attt fylla dom med maikta maskiner är väl hädelse så då får man väl vänja sig vid fördröjningarna

Bosch maskinerna som jag har haft har varit likadana, det verkar vara en typ av mjukstart som är lite väl mjuk.;)

K
Hoppas man vänjer sig bara för nu är det sjukt irriterande!

Jag har fyra blå dragare (GSR/GDR/GWI 10,8 och GSR 12) och jag upplever definitivt inte att det tar "nån sekund innan det händer något" som TS beskriver fenomenet i första inlägget - det är ju en halv evighet i sammanhanget.

Vinkeldragaren 10,8 V är väldigt konstig i avtryckaren. Den är så trött så man knappt orkar använda maskinen alls. Har inte haft det problemet på någon annan Bosch, trodde det var en missriktad feature på just den maskinen (som fler beklagat sig över här).

Mr Handyman skrev:
Vinkeldragaren 10,8 V är väldigt konstig i avtryckaren. Den är så trött så man knappt orkar använda maskinen alls. Har inte haft det problemet på någon annan Bosch, trodde det var en missriktad feature på just den maskinen (som fler beklagat sig över här).
Håller fullständigt med dig. Gwi gummisnoddsstryrning har med all rätt spytts galla på tidigare här. Med övriga Bosch som jag iaf har upplever jag inget liknande.

Håller med er, GWI:n är en lite märklig skapelse på diverse punkter (trots det har den räddat mig i trånga lägen). Dock upplever jag ingen fördröjning på "nån sekund". Med fördröjning menar jag något i stil med: tryck in avtryckaren en bit och håll den stilla, vänta en stund, maskinen börjar snurra.

Det är däremot ett spel/glapp i avtryckaren som innebär att man måste trycka in den en bit innan det händer något. Så visst, trycker man in avtryckaren långsamt med förväntan att den skall svara direkt så upplever man det förmodligen som en påtaglig fördröjning. Det är dock inget jag tänker på, jag har väl helt enkelt lärt mig att kompensera för spelet/glappet... Glappet är väl heller inget unikt för Bosch? Tex uppför min C12:a sig på samma sätt, även om glappet är mindre.

Nej en hel sekund har det väl inte varit på mina.

Men om man "pumpar" avtryckaren snabbt så hinner ju maskinen inte ens börja snurra, gör man samma sak på en Hitachi, Makita eller Festool (i borrläge) så hinner dom ju varva upp till i princip fullvarv.

Lite OT, men vilket hemskt ljud det är i nya "stora" GSR modellerna.
Jag fingrade på några stycken under veckan och dom lät hårt och högt med ett ganska vasst ljud.
Och även om dom ser läckra ut på bild så var dom rätt fula på riktigt.

Redigerat:
Det där med lite slö respons i varvtalsregleringen upplever jag på de flesta dragare. Min Makita BDF440 är ruskigt responsiv. Den "gamla" Festool C12:an (icke-Li-Ion) är också väldigt snabb även om avtryckaren inte tar direkt på den. Det beror på att avtryckaren först sluter en brytare som ger spänning till styrelektroniken. Min nya C12:a (Li-Ion) är däremot betydligt mycket slöare i responsen även i "borrläge". Det är lite av en vanesak även om jag gillar när den svarar snabbt :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.