Trä är ett "levande" material, fast dött...
I fjol spikade jag en "trätrall", alltså ett steg framför farstutrappan.
Använde 1,5 x 3" till den liggande ramen, och la 3 st. trallbrädor ovanpå, längd 1,2 m.
Nu såg jag i år att brädorna har vridit sig rätt mycket och det medför att "trallen" lyfter sig nästan 2 cm på ena ändan. Den vippar rätt mycket.
Jag demonterade de och la brädorna på golvet, och då lyfte de ca. 1 cm eller mera i en ändan.
Kan man mjuka upp brädorna eller är det bara att köpa nya?

några vettiga råd?

Det borde inte vara några problem om ramen är tillräckligt stabil och du skruvar trallen med rejäla skruvar. Träffar jag på vridna brädor så brukar jag försöka tvinga fast dem plant, och sedan skruva fast dem. Då brukar de sitta som de ska.

Ramen är rätt stärk, men brädorna är starkare, tyvärr..:-(

Rent spontant känns det som du ska gå upp på en grövre dimension på stommen, se till att du har ett rätt tätt cc avstånd då det är rätt mycket påfrestning på ett trappsteg.

Sen är trallskruv att rekommendra då spiken har en tendens att glida upp med åren.
Vilken demension av trall använde du? 28x120 rek

Hej du kan tvinga tillbaka dom och om det inte går så är det bäst att köpa nya. vridningen beror nog på att det är för ungt träd som har avverkats då blir dom vänstervridna i fibrerna. man kan minska vridningen genom att blöta och värma upp biten till ca 80 grader och vrida den åt andra hålet och sedan skruva fast den men när biten sedan torkar igen så kommer det att vilja vrida sig igen.
hmm undra om det frigörs en massa onyttiga ämnen och man värmer en tryckt bit.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.