Någon som provat båda och kan rekomendera någon av dom.
Har bara allmäna behov då och då och inte säsklit krävande sådana men tänker att en el hyvel är rätt bra att ha ibland.

Skulle säga att det är två helt olika maskiner. Vad ska du använda den till lite mer specifikt?

Äger en 65 själv, den är underbar att jobba med, låg vikt, låg ljudvolym, grym spånuppsamling och fantastiskt fina resultat.
Ska du hålla på med finsnickeri och mindre prylar är den ett självklart val.
Ett hett tips är att köpa till stativet och få ut ännu mer av hyveln.

85:an är inget jag äger själv men har tillgång till en via jobbet och den är i klumpigaste laget, men det är en jävla kapacitet i den.
Stora ytor och mycket avverkning, för stor för min smak för inredningsarbeten.

Ibland när man ställer frågor här på forumet så har man liksom redan ett svar som man lite lutar mot, och allt man är ute efter är lite medhåll, det där sista som gör att man bestämmer sig. Detta var nog ett sådant exempel, jag kan nog inte motivera att köpa 850:an, den är för mycket pengar för att man nån gång ska hyvla en regel.

så tack för svarte Gifen, det var det som jag ville höra, jag har ju inga specifika behov nu, utan mera letar efter att kompletera sortimentet. och för det stora jobben lägger jag upp virket i Felder AD 740 som kommer om några veckor :)

Men jag prioriterar en lätt och smidig maskin, att den i bland kommer till korta för stora jobb bekymrar mig inte.

Inser att frågan var luddig, mest inntreserad av att höra andras input på dessa maskiner.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.