2 774 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Köpa begagande verktyg.
vågar man köpa en tex 10 år gammal borrhammare, vad ska man ge?
Ellverktyg generellt slits slag /hammarfunktionen.
Jag får intrycket att det är mest kolen som slits ut och dessa är utbytbara.
Eller vinner man mer på att köpa en ny black and decker eller roby på jula?
Verktygen är oftast dammiga å skitiga men för det skull behöver de ju inte vara dåliga.
Batterier antar jag ofta vara slut om en hantverkare använt dem.
Ellverktyg generellt slits slag /hammarfunktionen.
Jag får intrycket att det är mest kolen som slits ut och dessa är utbytbara.
Eller vinner man mer på att köpa en ny black and decker eller roby på jula?
Verktygen är oftast dammiga å skitiga men för det skull behöver de ju inte vara dåliga.
Batterier antar jag ofta vara slut om en hantverkare använt dem.
Jag vet inte om jag är kräsen, men jag skulle aldrig köpa ett begagnat elverktyg.
Hellre ett enklare men nytt.
Jag själv har sålt en hel hög med beg elverktyg som jag vet har varit i bra skick, men man vet ju annars inte hur förra ägaren har behandlat prylarna.
Dessutom så brukar priserna på begagnat vara höga, några verktyg som jag har sålt har jag fått 80% av nypriset för.
Hellre ett enklare men nytt.
Jag själv har sålt en hel hög med beg elverktyg som jag vet har varit i bra skick, men man vet ju annars inte hur förra ägaren har behandlat prylarna.
Dessutom så brukar priserna på begagnat vara höga, några verktyg som jag har sålt har jag fått 80% av nypriset för.
Jag har köpt en hel del begagnat och ser inga problem med det.
Det märke som kan ge problem är Hilti för de håller inga reservdelar till äldre maskiner såsom de övriga gör.
/Kent
Det märke som kan ge problem är Hilti för de håller inga reservdelar till äldre maskiner såsom de övriga gör.
/Kent
Ju större masin, ju större anledning köpa begagnat. Men batterier har ingen vidare livslängd och nya batterier kostar mycket. Att köpa begagnade batteriprylar är större risk än begagnade elmaskiner.snickarboden skrev:
--- Mats ---
Jag har haft billiga elmaskiner och köpt begagnade proffsmaskiner.
Jag har inte upplevt några problem mer än med de billiga elmaskinerna.
Jag tror att man får mångdubbel mer frustration över de billiga verktygen än över en bättre begagnad proffsmaskin.
Ser den ok ut och går ok så håller den väldigt länge för en hemmafixare som bara använder den ett fåtal gånger per år. En billig elmaskin är ju inte säkert den ens fyller sin uppgift ny...
Jag har inte upplevt några problem mer än med de billiga elmaskinerna.
Jag tror att man får mångdubbel mer frustration över de billiga verktygen än över en bättre begagnad proffsmaskin.
Ser den ok ut och går ok så håller den väldigt länge för en hemmafixare som bara använder den ett fåtal gånger per år. En billig elmaskin är ju inte säkert den ens fyller sin uppgift ny...
Jag håller med lillePer. Har också haft billiga nya maskiner. Tex ny B&D sticksåg där bottenplattan vek sig
vid tryck pga dålig konstruktion, men en 2 år gammal beg Makita går som tåget efter ytterligare 5 år.
Det gäller ju att kolla maskinen ordentligt innan man köper den.
När det gäller beg batterimaskiner, så har Mats B rätt. Batterierna är oftast dyrare än själva maskinen.
Jag är bara glad amatör, men ställer krav på precision och det tycker jag att proffsmaskinerna är mycket bättre på och då tittar jag gärna på begagnat pga prislappen.
Lycka till med det du ska ha.
UffeJ
vid tryck pga dålig konstruktion, men en 2 år gammal beg Makita går som tåget efter ytterligare 5 år.
Det gäller ju att kolla maskinen ordentligt innan man köper den.
När det gäller beg batterimaskiner, så har Mats B rätt. Batterierna är oftast dyrare än själva maskinen.
Jag är bara glad amatör, men ställer krav på precision och det tycker jag att proffsmaskinerna är mycket bättre på och då tittar jag gärna på begagnat pga prislappen.
Lycka till med det du ska ha.
UffeJ
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Hej!
En sak att tänka på är att proffsen ofta säljer något av en anledning, dvs att det är utslitet. Finns inget dyrare än att reparera proffsgrejer. Samtidigt har lågpis tycker jag gjort stora framsteg på 10-20 år.
Om du inte tycker det känns krångligt eller osäkert hade jag köpt det nödvändigaste från England och satsat på proffskvalitet, och så köpt udda maskiner beg på Tradera om det är BILLIGT. Annars kolla på Bauhaus ibland, de har oftas demo och returer för halva priset.
Har två borrhammare, B&D och Biltema. Båda har gjort ett utmärkt jobb till det lilla jag behövt dom till. B&D:n är liten och smidig, Bilteman en best men den avverkar rejält. Om du inte skall jobba så mycket räcker väl en nätansluten? Jobbar du mycket kanske du skall kolla i England och köpa samma system du redan har (har du tidigare batteridrivna maskiner?).
/Anders
En sak att tänka på är att proffsen ofta säljer något av en anledning, dvs att det är utslitet. Finns inget dyrare än att reparera proffsgrejer. Samtidigt har lågpis tycker jag gjort stora framsteg på 10-20 år.
Om du inte tycker det känns krångligt eller osäkert hade jag köpt det nödvändigaste från England och satsat på proffskvalitet, och så köpt udda maskiner beg på Tradera om det är BILLIGT. Annars kolla på Bauhaus ibland, de har oftas demo och returer för halva priset.
Har två borrhammare, B&D och Biltema. Båda har gjort ett utmärkt jobb till det lilla jag behövt dom till. B&D:n är liten och smidig, Bilteman en best men den avverkar rejält. Om du inte skall jobba så mycket räcker väl en nätansluten? Jobbar du mycket kanske du skall kolla i England och köpa samma system du redan har (har du tidigare batteridrivna maskiner?).
/Anders
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Nej, det är väl där det skall ligga om det är bra skick och känt märke. Annars var jag inne på Bauhaus i GBG för en vecka sedan och de hade nya Ryobi, Grön Bosch borrhammare för runt tusenlappen, beg/returer kommer hela tiden. Vet ju inte om du bor nära ett byggvaruhus, men mitt tips är att kolla.Andy78 skrev:
/Anders
Nejdå, det kan finnas andra anledningar.Anders_Nilsson skrev:
1. Även en del hantverkare är prylbögar och tycker det är jättekul med nya leksaker fast de gamla är fullt fungerande
2. Sälja bort avskrivna verktyg privat ger obeskattad inkomst.
3. Det kan ju även hända en yrkesmänniska att behovet och kravet på verktygen förändras, att man behöver en annan sort.
4. De verktyg jag köpte av en hantverkare blev över för att han slutade ha anställda och började köra helt ensam.
Klicka här för att svara