Ja dom här slangarna som har väldigt grova räfflor är jobbiga när man t.ex ska såga en skiva med en cirkelsåg och räfflorna fastnar på skivans kant hela tiden. :SDaniel_N skrev:
Vilka Festool maskiner kör du med 36 mm slang?Daniel_N skrev:För Mirka abranet använder jag standardslangen som följer med, den känns rätt plastig och är inte antistatisk men funkar utmärkt och har inte gått sönder trots mycket slipning. För de flesta slipmaskiner använder Festool 27mm slang med strumpa och "inbyggd" plug-it sladd. För större maskiner med plug it använder jag 36mm slang med strumpa och "inbyggd" plug-it. För vanlig dammsugning använder jag 36mm slang utan plug-it men med strumpa. Den vanliga 27mm slangen utan plug-it använder jag rätt sällan (fast ibland, tex på övre utsuget på Elu 744). Sen har jag en gammal sladdstump från tippen (eller motsvarande, kommer inte riktigt ihåg) som har en uppsamlare för betongborrdamm fast monterad (vet inte riktigt vad prylen heter, samlar upp dammet när man borrar i betong, funkar riktigt bra faktiskt), med adapter så att den passar på 27mm slang. 50mm slang använder jag till det nedre utsuget på 744:an och till cyklon.
27an medföljer åtminstone festools dammsugare, en bra slang för de flesta maskiner, men 36an är en mycket bra uppgradering för vanlig dammsugning och för de större maskinerna.
--- Mats ---
Klicka här för att svara