Hej!

Jag ska sätta upp en hel del pärlspont hemma och tänkta köpa en tryckluftsdriven dyckertpistol för detta.

Det första jag undrar är vilken storlek på spikar bör jag använda, 1,2mm (18 gaug) eller 1,6 mm (16 gaug)?
Jag ska spika i sponten och vill inte att denna ska spricka men jag vill inte heller att brädorna ska ramla ner.

Det andra jag undrar är vilken dyckertpistol som är bra för den lämpliga spiken.

Jag är lite Makita-frälst :) men är öppen för andra bra märken.

Motivera gärna varför den rekommenderade pistolen är bra.

Tack på förhand
Pawel
 
16g är att rekommendera, även om det kan funka med 18g.

Satsa på en pistol med bälteskrok, så du kan hänga ifrån dig den lätt.
Riktbar rekylluft kanske kan vara av värde om man vill slippa få den i ansiktet/ögonen - beroende på hur man står/spikar.
Ledad slanganslutning kanske kan vara värt nån krona också, finns säkert som tillval annars.

Du blir säkerligen nöjd med en Makitapistol, själv köpte jag en Senco FP18MG förrförra hösten.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.