3 098 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
TS 55 stannar plötsligt
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Sågade lite Ek bänkskivor igår, dom var ca 4 cm tjocka och jag både kapade och klöv men till min förvånning så slår TS55 ifrån halvägs igenom en klyvning om totalt ca 140 cm. Detta är ju enligt specen att maskinen ska slå ifrån när den blir överhettad men, jag hade nog förväntat mig lite mer av Festool.
Har ni andra upplevt likanden eller har jag en måndags ex? :O
Har ni andra upplevt likanden eller har jag en måndags ex? :O
Använder du original 48T klingan? Det är en kapklinga, helt olämplig för klyvning av 40mm ek. Lösningen är antingen att köpa 28t kombiklingan eller 12T pantherklingan, vilka båda kommer att klara uppgifter mycket bättre. Alternativt kan du spänna fast skenan ordentligt och såga 5mm i taget.
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
hmm tror inte att det är spån i kåpan, kör en CTL Midi till och spånupptagningen är suverän.
Okej, fel klinga alltså, vad är skillnande mellan 28t och panther klingan (bortsett från det uppenbara, antal tänder) vilken rekomenderas?
Men ändå! ska den inte orka detta, vi pratar 90 cm klyvning och sen stopp! jag hade nog trott mer om Festool (som jag förövrigt älskar)
Okej, fel klinga alltså, vad är skillnande mellan 28t och panther klingan (bortsett från det uppenbara, antal tänder) vilken rekomenderas?
Men ändå! ska den inte orka detta, vi pratar 90 cm klyvning och sen stopp! jag hade nog trott mer om Festool (som jag förövrigt älskar)
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag kör också med midin men kör du med 48 klingan så kan det ha en förmåga att sätta igen sig i kåpan vid klyvning.
Det har hänt mig eftersom jag klyver väldigt sällan och därför inte investerat i en annan klinga för det ändamålet.
Det har hänt mig eftersom jag klyver väldigt sällan och därför inte investerat i en annan klinga för det ändamålet.
Jag skulle rekommendera pantherklingan till det jobbet. Att maskinen stannar är ju en bra grej. En enklare såg hade i stället brunnit upp. 48-taggaren har man till mdf och plywood. Med kombiklingan och pantherklingan klarar man de flesta jobb. Jag tycker att snittkvaliteten blir ganska lika om man jämför 48- och 28-klingorna. Kombiklingan är inte en speciellt bra klyvklinga.
Glöm det, du klyver ändå 40 mm ek, min TS55:a stannade hela tiden när jag klöv 22mm furu, trodde knappt det var sant. Med pantherklingan var det naturligtvis inga problem däremot.Thomas_snickare skrev:
/A
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Puckat av mig att köra fel klinga, skulle aldrig göra det på min justersåg men av någon anledning tänkte jag inte på det när jag plockade fram Festoolen. Blir till att beställa en Panther klinga under dagen.
Tack för goda råd som alltid!
Tack för goda råd som alltid!
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Gjorde samma misstag och klöv furareglar, kanske 2-1/2" tjocka och det gick väldigt trögt, men det var med TS75, så den orkade igenom ändå. Kapa och klyva är helt olika saker i naturträ och det kräver helt olika tandgeometri på klingan, som framkommit ovan. Det är väl vanligast att man använder sänksågar till kapning och skivor så den levereras med klinga för det. Kör man klyvklinga på tvären blir det istället fula snitt (ofta i alla fall) men det överbelastar inte sågen.Thomas_snickare skrev:hmm tror inte att det är spån i kåpan, kör en CTL Midi till och spånupptagningen är suverän.
Okej, fel klinga alltså, vad är skillnande mellan 28t och panther klingan (bortsett från det uppenbara, antal tänder) vilken rekomenderas?
Men ändå! ska den inte orka detta, vi pratar 90 cm klyvning och sen stopp! jag hade nog trott mer om Festool (som jag förövrigt älskar)
Har man både cirkelsåg och sänksåg kan man ju dedikera de till varsitt jobb (så kör jag) annars är väl en Pantherklinga en god investering.
Klicka här för att svara
