Lite nyfiken vilka och till vad ni använder olika slangar.

Själv har jag:

Bosch 19mm.
Den är utmärkt till slipmaskiner speciellt när man ska lyfta slipen tex vid väggslipning.

Festool 27mm antistatisk
Verkar funka till dom flesta verktyg men till dammsugning är den inget vidare, allt över sockerbitsstorlek har en förmåga o fastna i slangen.

Alto 32mm
Härstammar från min alto 25-21 och passar lika bra i ctl26 som i alton. Ytterst sällan något fastnar när man dammsuger.

När kan man behöva gå upp till 36 alt 50mm slang? Är det vid sugning av tex hyvelspån?
 
Jag vet bara att jag inte har en ENDA slang som passar både dammsugaren och maskinen ifråga när jag behöver den.

Var hittar man en slang med universaladaptrar som passar till allt??
 
mycke_nu skrev:
Jag vet bara att jag inte har en ENDA slang som passar både dammsugaren och maskinen ifråga när jag behöver den.

Var hittar man en slang med universaladaptrar som passar till allt??
Adapter sidan är ju rent bedrövlig. Här tycker jag att Bosch iaf gör ett försök att hjälpa till med hur man ska koppla in resp verkyg till slangen.

http://www.bosch-pt.se/download/ACC_0910_DUST_EXTRACTION_SE-sv.pdf
 
Kan man inte bara koppla ihop dammsugaren och munstycket via Bluetooth?

Jag använder annars en 32mm slang till min AEG grovdammsugare, det är extremt sällan något fastnar i den.

För övrigt håller jag med Mycke_nu, slangarna passar aldrig till just den maskinen man ska använda.
 
Tack! Den beskrivningen var användbar, men man undrar ju i sitt stilla sinne varför inte Bosch kan hålla sig till EN diameter..
 
mycke_nu skrev:
Jag vet bara att jag inte har en ENDA slang som passar både dammsugaren och maskinen ifråga när jag behöver den.

Var hittar man en slang med universaladaptrar som passar till allt??
Jag använder en enda slang. En festool, tyvärr deras minsta. För borsch har jag köpt adaptrar där det behövs, och satt fast på boschen. Så en enda slang passar alltid och jag behöver aldrig leta efter adaptrar. men jag har och använder dem...

--- Mats ---
 
36mm slang är stöddigt, den ger ett rackarns sug tycker jag. 50mm är så där bisarrostort men har sina poänger om man exempelvis kopplar sin GTS10:a direkt till dammsugaren. Själv använder jag 50mm från min fasta installation ner till sågarna samt fräsbordet. Dock använder jag där DUAB:s 50mm industrislang. Med tre varv tejp på utsidan passar den utmärkt i Festools slanguttag som har en innerdiameter på 57mm.
 
phl skrev:
36mm slang är stöddigt, den ger ett rackarns sug tycker jag. 50mm är så där bisarrostort men har sina poänger om man exempelvis kopplar sin GTS10:a direkt till dammsugaren. Själv använder jag 50mm från min fasta installation ner till sågarna samt fräsbordet. Dock använder jag där DUAB:s 50mm industrislang. Med tre varv tejp på utsidan passar den utmärkt i Festools slanguttag som har en innerdiameter på 57mm.
kör du 50mm till gts10 helt utan adapters, eg bara silvertejp?
 
Kör med 32mm. Den som sitter på min Alto, Fick faktiskt med två adaptrar plus att handtaget funkar bra att stoppa in i vissa maskiner. Hade kunnat tänka mig en 19mm. När man tex kör med handöverfräsen eller multimastern tex.

Tycker det suger dåligt på min GCM8. Om det beror på sågen, slangen eller dammsugaren vet jag inte.
 
Nimajneb skrev:
kör du 50mm till gts10 helt utan adapters, eg bara silvertejp?
Nej det gör jag inte eftersom jag uppgraderat min bordssåg och sålt GTS10:an. Däremot vill jag minnas att Festools 50mm-slang passar perfekt i GTS10:an samt i DW744:an.
 
phl skrev:
Nej det gör jag inte eftersom jag uppgraderat min bordssåg och sålt GTS10:an. Däremot vill jag minnas att Festools 50mm-slang passar perfekt i GTS10:an samt i DW744:an.
Det stämmer med 744an, vet ej hur det är med gts10
 
den passar fint!
 
För Mirka abranet använder jag standardslangen som följer med, den känns rätt plastig och är inte antistatisk men funkar utmärkt och har inte gått sönder trots mycket slipning. För de flesta slipmaskiner använder Festool 27mm slang med strumpa och "inbyggd" plug-it sladd. För större maskiner med plug it använder jag 36mm slang med strumpa och "inbyggd" plug-it. För vanlig dammsugning använder jag 36mm slang utan plug-it men med strumpa. Den vanliga 27mm slangen utan plug-it använder jag rätt sällan (fast ibland, tex på övre utsuget på Elu 744). Sen har jag en gammal sladdstump från tippen (eller motsvarande, kommer inte riktigt ihåg) som har en uppsamlare för betongborrdamm fast monterad (vet inte riktigt vad prylen heter, samlar upp dammet när man borrar i betong, funkar riktigt bra faktiskt), med adapter så att den passar på 27mm slang. 50mm slang använder jag till det nedre utsuget på 744:an och till cyklon.

27an medföljer åtminstone festools dammsugare, en bra slang för de flesta maskiner, men 36an är en mycket bra uppgradering för vanlig dammsugning och för de större maskinerna.
 
Tyvärr är de antistatiska slangarna från Festool väldigt styva, framför allt på 36:an tycker jag det är irriterande.
 
phl skrev:
Tyvärr är de antistatiska slangarna från Festool väldigt styva, framför allt på 36:an tycker jag det är irriterande.
Måste säga att jag inte håller med dig. Tycker inte att det är något större problem, desto störigare är alla "hacken" som gör att slangen gärna fastnar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.