Ännu en sån tråd...

Jag är ute efter två dragare och även en sticksåg. De jag väljer mellan är:

Bosch GSR 18-2-LI
Bosch GDR 18 V-LI
Bosch GST150 CE

Makita BDF452HW
Makita BTD142HW
Makita 4351FCT

Bosch-prylarna kan jag köpa från ett och samma ställe i England och hamnar strax under 4000:- totalt.
Makita-dragarna skulle köpas från USA och en 230v-laddare antingen från Kina eller Tyskland. Sticksågen blir antagligen från England. Hamnar prismässigt nästan tusenlappen högre.

Fördelarna med Bosch är ju att det blir enklare att få tag på dem och billigare samt att det är en L-boxx till dragarna åtminstone. Makita-grejerna måste jag köpa från tre ställen och det är bara en väska med dragarna. Ingen av sticksågarna levereras med låda.

Vad skulle ni valt med dessa förutsättningar? Jag har suttit i flera veckor och velat fram och tillbaka så ge mig era synpunkter är ni snälla. :)

Jag antar du har tagit med Moms o Tull på Makita dragarna i din kalkyl.

Jag skulle valt bosch maskinerna pga det blir enklare och billigare, jag anser att blåa bosch och makita ligger på samma nivå sett till själva maskinerna.

Just den bosch skruvdragaren är mycket trevlig.

Nimajneb skrev:
Jag antar du har tagit med Moms o Tull på Makita dragarna i din kalkyl.
Givetvis, annars skulle det bli billigare med Makita än Bosch.

Klassiska svaret, välj dom dragare som känns bäst i handen, men testa även boschdragarna med att vira en tusenlapp runt handtaget.
Betr stickisen hade jag hellre valt 135an även om den kanske kostar några kronor extra.

Nimajneb skrev:
Klassiska svaret, välj dom dragare som känns bäst i handen, men testa även boschdragarna med att vira en tusenlapp runt handtaget.
Betr stickisen hade jag hellre valt 135an även om den kanske kostar några kronor extra.
Jag har känt på dem + några andra och det är de här som känns bäst med Makita aningen före Bosch. Fick just reda på att jag kan köpa Makita-kitet med 230v-laddare direkt från Toolking så det bör bli aningen billigare. Fortfarande lite krångligare och dyrare än Bosch dock vilket gör valet så knepigt. :)

som sagt känn på dom olika skruvdragarna, men prestandan i makitan är oslagbar. allting handlar om vad de ska användas till.
men helt ärligt så hade jag valt en 18v och en 14,4v från makitas sortiment ist för två 18v. 18v blir lätt för klumpig och tung, inte ofta man behöver använda den, endast vid för hålsågning och karmskruv och extrema skruvar. annars räcker 14,4 lååånga vägar. 14,4 ligger dessutom bättre i handen, fram för allt BDF 442 rfe som är en grym maskin.

14.4v känns ointressant då utbudet på maskiner inte är så stort och att jag då behöver skaffa två batterier till varje maskin. Alltså mindre prestanda till högre kostnad...

Säger som jag alltid sagt kring Makita och deras 18V skruvdragare. En BDF452 och ett BL1815 och du har en riktigt smidig maskin med ork i överflöd.
Så jag skulle gå på Makitadragare och bosch stickis..

Tre års garanti på registrerade blåa Bosch! Hur konkurrenterna står sig vet jag inte.

Du löser det genom att ha två batterier, BL1830, 3.0 Ah, och BL1815, 1,5 Ah. På det viset har du både kraft och smidighet utan att behöva tumma på spänningen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.