10 533 läst ·
9 svar
11k läst
9 svar
216mm klinga på 210mm såg?
Hej
Hittade en gammal Herkules kap & ger såg i källaren som jag förträngt att jag hade, tanken är att jag skall sätta på en ny 48t klinga istället för den rostiga 24t klingan som sitter där idag och använda den till småkraffs pga det smidiga formatet på sågen. Bär hellre den än min GCM12 när det skall klättras på tak och sådant.
Grejen är att det är 210mm klinga på sågen och jag lyckas bara hitta 216mm klingor vart jag än kollar.
Kan jag sätta på en 216mm klinga istället? Min tanke är att den bara bygger 3mm per sida så att säga så det borde ju funka eller tänker jag tokigt?
Centrumhålet är 30 mm
Vart hittar man prisvärda klingor?
Hittade en gammal Herkules kap & ger såg i källaren som jag förträngt att jag hade, tanken är att jag skall sätta på en ny 48t klinga istället för den rostiga 24t klingan som sitter där idag och använda den till småkraffs pga det smidiga formatet på sågen. Bär hellre den än min GCM12 när det skall klättras på tak och sådant.
Grejen är att det är 210mm klinga på sågen och jag lyckas bara hitta 216mm klingor vart jag än kollar.
Kan jag sätta på en 216mm klinga istället? Min tanke är att den bara bygger 3mm per sida så att säga så det borde ju funka eller tänker jag tokigt?
Centrumhålet är 30 mm
Vart hittar man prisvärda klingor?
Kollade biltema och se på f_n dom hade ju 210mm klinga, men bara till cirkelsåg, inte till kapsåg.
Vad är skillnaden, cirkelsågsklingor hade dom ju hur många som helst men kapsågsklingor hade dom bara 1
Vad är skillnaden, cirkelsågsklingor hade dom ju hur många som helst men kapsågsklingor hade dom bara 1
En liten bild som visar vad pos/neg vinkel innebär:

När du använder en vanlig handhållen cirkelsåg är en klinga med positiv tandvinkel att föredra eftersom den skär när den är på väg upp genom brädan, eller vad du nu sågar. Det hela resulterar i att brädan trycks mot sulan på sågen. Hade du använt en klinga med negativ vinkel hade den istället skurit på vägen ner i materialet, vilket innebär att det hade uppstått en kraft som verkar till att lyfta sågen från brädan, vilket förstås inte är önskvärt.
Med en kap/gersåg är det tvärtom eftersom det istället är önskvärt att få en kraft som trycker ner brädan mot sågbordet. Hade du använt en klinga med positiv vinkel på kap/gersågen hade du alltså riskerat att brädbiten lyfter när du sågar i den.
(Sen finns det en del undantag, tex brukar man använda en klinga med neg vinkel när man sågar aluminium med en cirkelsåg).

När du använder en vanlig handhållen cirkelsåg är en klinga med positiv tandvinkel att föredra eftersom den skär när den är på väg upp genom brädan, eller vad du nu sågar. Det hela resulterar i att brädan trycks mot sulan på sågen. Hade du använt en klinga med negativ vinkel hade den istället skurit på vägen ner i materialet, vilket innebär att det hade uppstått en kraft som verkar till att lyfta sågen från brädan, vilket förstås inte är önskvärt.
Med en kap/gersåg är det tvärtom eftersom det istället är önskvärt att få en kraft som trycker ner brädan mot sågbordet. Hade du använt en klinga med positiv vinkel på kap/gersågen hade du alltså riskerat att brädbiten lyfter när du sågar i den.
(Sen finns det en del undantag, tex brukar man använda en klinga med neg vinkel när man sågar aluminium med en cirkelsåg).
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Bygga bo verkar ha fått något om foten.
Med en handcirkelsåg så skär det alltid på väg UPP genom brädan oavsett tandvinkeln.
Vinkeln har på ALLA andra ställen jag set hetat spånvinkel (inte stötvinkel, verkar som någon hemsnickrat på ordet).
Med positiv spånvinkel finns det en tendens att klingan vill dra sig in i materialet, med negativ så får man mata hårdare.
Som BB skriver så bör man ha negativ vinkel när man kapar aluminium, för just att den vill mata själv (och för fort)
Protte
Med en handcirkelsåg så skär det alltid på väg UPP genom brädan oavsett tandvinkeln.
Vinkeln har på ALLA andra ställen jag set hetat spånvinkel (inte stötvinkel, verkar som någon hemsnickrat på ordet).
Med positiv spånvinkel finns det en tendens att klingan vill dra sig in i materialet, med negativ så får man mata hårdare.
Som BB skriver så bör man ha negativ vinkel när man kapar aluminium, för just att den vill mata själv (och för fort)
Protte
Protte, du har (givetvis) helt rätt i att klingan skär på vägen upp. Jag borde ha gått och lagt mig istället för att för att sväva ut i en märklig tankebana 
Håller även med dig om att spånvinkel är rätt ordval. Men, som du själv skriver, förekommer även tandvinkel ibland. Stötvinkel har jag heller inte sett tidigare - jag googlade fram en bild lite snabbt och såg inte ens att det stod så i den.. Man skall tydligen även undvika att googla när man är trött...
Håller även med dig om att spånvinkel är rätt ordval. Men, som du själv skriver, förekommer även tandvinkel ibland. Stötvinkel har jag heller inte sett tidigare - jag googlade fram en bild lite snabbt och såg inte ens att det stod så i den.. Man skall tydligen även undvika att googla när man är trött...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Vinklarna heter enligt skolboken
Spånvinkel
Eggvinkel
Släppning
Och blir tillsammans 90° om man tar med tecknet om det är negativ spånvinkel
Protte
Spånvinkel
Eggvinkel
Släppning
Och blir tillsammans 90° om man tar med tecknet om det är negativ spånvinkel
Protte
Klicka här för att svara