Martin_B
Kave skrev:
Sorry, vi betalade 8500 när priset enligt säljaren skulle vara 11.000:, alltså 2500:- i skillnad.
Felet enligt säljaren var att man dragit handpenningen två gånger.
Alldeles oavsett anledning tycker jag inte man ska kunna göra så, särskilt inte tre fyra månader efter leverans och att allt ska vara betalat och färdigt.
Som sagt, det var kommunens konsumentvägledare som menat att jag handlat i ond tro som det heter.
Missade visst detta inlägg. Men då så. Då var det förmodligen så att Kave fick badkaret för handpenningen billigare, eftersom de har råkat dra den två gånger.
Då låter det inte riktigt lika hemskt. Visst, man kan tycka att de är j*vliga som kommer två månader senare och kräver tillbaka en extra dragen handpenning - något som beror på feltryckning eller så. Men å andra sidan så har ingen varken lovat eller avtalat med kunden att han skulle få badkaret en extra handpenning billigare, så då är det inte hela världen att de kräver tillbaka den.
Hade de inte krävt tillbaka pengarna, vilket hade kunnat vara fallet om de hade varit riktigt, riktigt schyssta, så hade det bara varit att tacka och ta emot.
Men om de kräver tillbaka pengarna när de väl kommer på vad som har hänt, så är det väl egentligen att betala och se glad ut.

Det är väl inte konstigare än om man skulle råka betala in 2500 kr för mycket på en viss räkning av ren misstag. Man kanske har haft en riktigt dålig dag, varit riktigt trött eller vad som helst. Och att man sedan ringer upp företaget och talar om att man har råkat sätta in 2500 kr för mycket och snällt ber de lösa "problemet".

Skulle då företaget ha menat på att "nä nu har du betalat så nu kan du glömma pengarna"? Klart de är snälla och gör en återinsättning av samma summa man har betalat för mycket. Allt annat vore ju rent jävligt av de :)

Kave, betydde det att säljaren matchade priset på Sigro eller inte? Du bad ju honom beställa om han kunde matcha det, inte annars. Om slutnotan hamnade högre än Sigros :(

Tråden är över 2 år gammal...

MagnusSt skrev:
Tråden är över 2 år gammal...

Jag jag ser det nu, men never mind, den är välläst och konsumentköplagen är väl lika intressant att diskutera för det, felaktiga priser förekommer än idag och det är aldrig fel att poängtera en gång för mycket att Verktygsboden inte har blåst någon som rubriken ger sken av

Martin_B skrev:
Det är väl inte konstigare än om man skulle råka betala in 2500 kr för mycket på en viss räkning av ren misstag. Man kanske har haft en riktigt dålig dag, varit riktigt trött eller vad som helst. Och att man sedan ringer upp företaget och talar om att man har råkat sätta in 2500 kr för mycket och snällt ber de lösa "problemet".

Skulle då företaget ha menat på att "nä nu har du betalat så nu kan du glömma pengarna"? Klart de är snälla och gör en återinsättning av samma summa man har betalat för mycket. Allt annat vore ju rent jävligt av de :)
En mer korrekt jämförelse vore väl om du åker och byter in din bil hos en bilhandlare men när du kommer hem ser du att vinterdäcken som du måste skicka med enligt kontraktet är i bättre skick än du trodde. Då kräver du bilfirman på ett par tusenlappar till för att de är så fina.

Jag fick aldrig något pris på badkaret i butiken, eftersom det var något slags kampanj så utgick jag bara från att det var ett bra pris. Jag upplyste dem om priset på blandaren från sigro och meddelade att jag ville ha samma pris från dem.
Om jag säger fel pris till en kund när han beställer, och sen kommer på det innan varan levereras så kan jag förklara felet för kunden. Men att komma med detta fyra månader efteråt känns inte seriöst. Jag kommer aldrig handla i den butiken mer.
En helt annan sak hade ju varit om jag fick en offert och det jag betalade var kraftigt avvikande. Men i detta fallet fanns inget dylikt.

Martin_B
Kave skrev:
Jag fick aldrig något pris på badkaret i butiken, eftersom det var något slags kampanj så utgick jag bara från att det var ett bra pris. Jag upplyste dem om priset på blandaren från sigro och meddelade att jag ville ha samma pris från dem.
Om jag säger fel pris till en kund när han beställer, och sen kommer på det innan varan levereras så kan jag förklara felet för kunden. Men att komma med detta fyra månader efteråt känns inte seriöst. Jag kommer aldrig handla i den butiken mer.
En helt annan sak hade ju varit om jag fick en offert och det jag betalade var kraftigt avvikande. Men i detta fallet fanns inget dylikt.
Vill ju inte vara petig på något sätt men du skrev faktiskt själv att det enligt säljaren var handpenningen som de råkade dra av två gånger. Därför begärde de tillbaka pengar för just handpenningen, eller hur?

Sedan lät det "två månader efteråt" förut, nu är det plötsligt "fyra månader efteråt"? :)

Nu är det ju över tre år sen Martin, så det exakta detaljminnet sviker lite. Oavsett vad man skyller på när man vill ha mer betalt efter flera månader så tycker jag inte det är ok ändå. De har missat ett antal presumtiva kunder på detta.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.