Verktyg & Maskiner
AXS: Går att hitta billiga och bra begagnat. Köpte en DeWalt (kommer inte ihåg namn) med stativ(http://toolsmust.com/wp-content/uploads/2010/05/dewalt_DW723_miter_saw_stand.jpg) för 1500:-. Går mycket bra i sommarstugan.
Raskus: Det här har inget med tråden att göra egentligen, men jag råkade ta med mig en del till en AK4 genom säkerhetskontrollen på ankomsten till Thailand. Använde ryggsäcken man får i hemvärnet och delen hade ramlat ned mellan det invändiga och utvändiga fodret i ryggsäcken, det blev en del diskussioner men jag fick ta med den in. :)
1457g: Jag handlade från Prishammeren en gång, funkade bra förutom att dansken inte märkte att jag hade betalat förrän jag påpekade att jag inte hade fått några prylar.
Monterat: Blir väl lätt så när, vad jag tror, många här på forumet använder verktygen i sitt arbete eller gör vad sajten heter, bygger hus. I båda fallen är kvalitetsverktyg ett sätt att hålla humöret uppe och vansinnet borta :wow:, fast de kan bli fel/bra med alla verktyg. Hade sajten hetat "Häng en tavla i vardagsrummet" så hade nog AB's test varit mer relevant. De flesta tester i AB är
M@ZE: Märkligt att inte ens Dewalt kan svara på om klyvkniv är monterad eller inte .. Uruselt
phl: Jag använder Silbergleit på burk och brukar då stryka på det tunt med trasa och sedan låta torka och därefter polera bort resterna. Tror du har för tjockt lager om det inte torkar inom rimlig tid (ett par timmar eller över natten). Du kan säkert polera bort det om oxo om man inte orkar vänta på att det torkar.
mattiasp: Det tog en stund att hitta den där bilden, som verkar vara tagen i januari.
Maxikatten: Coolt, jag är också intresserad. (Fast jag har ju Boschen men skulle vilja komplettera).
sir_daniel: det är min fråga också... varit stopp i ena pipan (har 3) så tog upp grovdamsugaren och började damsuga.... kom ner ca 4 meter genom gamla fågelbon o annat som hamnad där genom åren.... hittade tidningar från 1982 o då var den ändå några dm kvar till stenen... så har nu limmat o låtit härdat några dagar, så vi får se om den vill komma loss, eller om jag måste damsuga mer för
beginner: japp finns en kille i sthlm som har det den har exakt samma princip som +8 men den kallas Super 9.
jaso: [citat] Sedvanliga betalningsmedel är väl svenska kronor, inte tårtor. Men glad att vi kanske gått ifrån "en påse bullar" som tidigare var vanligt i forumsammanhang d^_^b.
JPW: Svarar på min egen fråga: Det fungerar nog fint, i alla fall i en Hitachi NR90. Jag mailade verktygsproffsen och fick till svar att de flesta 34 graders stomspikare fungerar med både tätbandad (papper, D-skalle) och plastbandad (helrund skalle) spik, det är bara vinkeln som har betydelse. Jag beställde då en låda 34 graders plastbandad spik av dem att prova med och har pangat en rad med
thomasx: Kolla på clas ohlson m.fl. jag köpte en "standard" platta av något tredjepartsmärke till min, funkade finfint.
thomasx: De är inte alltid helt enkel att hitta of1400 begagnade, har jag noterat.
Fluxor: Jag fick den så billigt att den får säljas tror jag. De hade ingen hemma heller, så blir nog Ebay då min lokala tenderar att ha slöa leveranser.
siamthai: Jag har nu sålt det som jag inte har behov av. Ryobiverktygen fick jag 3240 kr för och excenterslipmaskin AEG EX 125 ES fick jag såld för 720 kr. Det betyder alltså att sticksåg AEG ST 800 XE och multiverktyg AEG BWS 12C kostade 1040 kr tillsammans. En rätt bra affär för mig att få dessa två verktyg för bara 520 kr/st. De kostar ju minst 1500 kr/st i butik.
simme_90: Ja, godset är säkert tjockare i dessa gamla svensktillverkade tankar än i dagens kinatillverkade saker. Dessutom var den ju godkännd för 14 bar 1965 så det finns ju lite marginal som rosten har kunnat ta av så att säga :P Jag provade iaf att fylla den med vatten och sen, eftersom jag inte har riktig tryckprovningsutrustning, koppla på trycket från min andra kompressortank, den
phl: Vi beställde T-LOC SYS3:or till våra fräsar eftersom Miles hade tillbud på dem i samma veva. Dock är en Sys3:a onödigt stor för fräsen. Min plan är att göra en MDF-botten till Systainern och sedan limma på lite träbitar för att få fräsen att ligga still på ett bra sätt.
FredrikR: [citat] Nej, det är en cirkelsåg du länkar till. Det är den här som menas: http://www.toolmax.nl/gkt-55-gce-met-1600mm-geleiderail-in-lboxx-p-20091.html Släpps i början av okt. :)
woodchuck: Här finns nilfisk altos hela sortiment med slangar och anslutningar inklusive priser http://np.netpublicator.com/netpublication/n43258195 Slangar, städset och kopplingar mm s.118-135. Bara att ta nr och beställa vad man behöver från närmaste handlare. Men det är inte billigt, inte ens säker på att det alltid är billigare än Festool (fast det måste det väl vara eller?) /woodchcuk
Monterat: Någon som har erfarenhet av Custer hantverksställning? Ligger i trevlig prisklass, men är det något att ha? http://stallning.se/product.html/hantverkstallning-custers?category_id=31 Såg nu att man kan få Zarges Hantverksställning Z600 för 4990 kr, alltså bara 1000 kr mer och de skall ju vara bra skit.
magald: Jag hade också problem med motorbromsen – först på min 14.4v XR, då fick jag en ny 18v XR som hade samma fel (från start). Fick ännu en 18v XR som gått hur bra som helst fram till idag – motorbromsen strular igen. Nu åker den tillbaks med raketfart. Och jag ger upp DeWalt...
whork: Tänkte bara avsluta tråden med att meddela att jag budade hem en Makita HR2432 för en lusing på Tradera. Får väl se om man retar ihjäl sig på dammsugarfunktionen eller om det är det bästa som hänt mänskligheten sedan skivat bröd :) Tack för alla bra tips i alla fall!
vojma: [citat] Ja men när du skrev det här var det söndag... /Vojma