Hej
Jag har planer på köpa en fräs.
Är det någon som vet nått om denna maskin Kufo Modell SK-28SP.
Till denna fräs ingår tappsläde ock matarverk.
Priset är 25000 ink moms.
Årsmodell 2000.
Tack för svar.
Marcus.

Med en rubrik som bättre beskriver vad det är du har problem med är det större chans att du får hjälp.

Har du några bilder på fräsen? Utgår från att det är en vanlig tappsläde
och inte ett justerbord.

Det finns bilder på blocket.
Har du erfarenhet av dessa?

Jag vet ej nypris på den men 11 år gammal borde minst vara halva priset och jag skulle alldrig betala 50000
för en ny av märket Kufo. En motsvarande prestanda på begad borde vara mycket billigare max 15000
Men det är min amatörmässiga bedömning.

Ps jag köpte en Ejca med lutbar spindel 0-30gr med tappsläde och flera moderna frässtål och den har 4 olika varvtal var av det högsta är 10000rpm så den går att använda med skaftfräsar och det följde tillbehör för det. Jag betalade 4000 skr

Mvh Pär H

pär h skrev:
Jag vet ej nypris på den men 11 år gammal borde minst vara halva priset och jag skulle alldrig betala 50000
för en ny av märket Kufo. En motsvarande prestanda på begad borde vara mycket billigare max 15000
Men det är min amatörmässiga bedömning.

Ps jag köpte en Ejca med lutbar spindel 0-30gr med tappsläde och flera moderna frässtål och den har 4 olika varvtal var av det högsta är 10000rpm så den går att använda med skaftfräsar och det följde tillbehör för det. Jag betalade 4000 skr

Mvh Pär H
Så hur är kvalitén på denna maskin?

marcem skrev:
Det finns bilder på blocket.
Har du erfarenhet av dessa?
Jodå jag såg det, men de ligger kvar där en kort stund bara troligen, så mycket bättre om de finns med i tråden
även efter att maskinen tagits bort från Blocket. För framtida bruk av tråden alltså:D.

Nej, jag har ingen erfarenhet av Kufo över huvud taget.

Finns en rojek på blocket också. kanske kan vara värt att kika på.

Marcem om du menar Ejca så är kvaliten förträfflig robusta maskiner reservdelar finns väldigt länge. Att hitta en sådan fräs som jag har med lutbar spindel blir svårt tillverkades inte så många och det är väldigt få som säljes. Det vore mycket bättre om spindeln kunde luta till 45gr.
Om du menar Kufo så vet jag inte.

Rojek som är till salu på blocket hade jag utan tvekan valt i stället för Kufo utan att ha klämt på någon av dem. Det är en större maskin säkerligen kraftigare och på alla sätt och vis bättre med ett väldigt fint justerbord om det nu är viktigt.

Pär

http://www.kufogroup.com/SK-28SP.htm

En sådan maskin begagnad borde inte betinga ett pris högre än 10-15 000 kr

Axminster har en JET fräs för nypris 16 000 kr (+frakt) som motsvarar Kufon

För 37 500 får man en ny Moretens MF30 som är mycket mer kompetent.

pär h skrev:
Marcem om du menar Ejca så är kvaliten förträfflig robusta maskiner reservdelar finns väldigt länge. Att hitta en sådan fräs som jag har med lutbar spindel blir svårt tillverkades inte så många och det är väldigt få som säljes. Det vore mycket bättre om spindeln kunde luta till 45gr.
Om du menar Kufo så vet jag inte.

Rojek som är till salu på blocket hade jag utan tvekan valt i stället för Kufo utan att ha klämt på någon av dem. Det är en större maskin säkerligen kraftigare och på alla sätt och vis bättre med ett väldigt fint justerbord om det nu är viktigt.

Pär
Tack för tipset ang rojek fräsen.
Jag har vart i kontakt med Björklund AB förut dom verkar ha många maskiner.
Huvud ändamålet för mig med en fräs är att göra ändspont på bl.a. Råspont mm.

Låter som en dyr lösning om huvud saken är att fräsa not och spont

Pär

Björklund har jag själv handlat av och dom är bra tycker jag

Pär

pär h skrev:
Låter som en dyr lösning om huvud saken är att fräsa not och spont
Jo det tycker jag också. Särskilt också ändspåntning på råspånt, Man behöver ha en rätt bred
släde/brett justerbord för det. För just det hade jag nog satsat på en jigg till en handcirkelsåg.
Därmed inte sagt att vertikalfräsar är dåliga eller onödiga, men om ändspåntning av råspånt är
huvudnumret så kanske det är att ta i lite. Fast som ursäkt för att köpa maskinen verkar det å
andra sidan bra.

Mr Handyman skrev:
Jo det tycker jag också. Särskilt också ändspåntning på råspånt, Man behöver ha en rätt bred
släde/brett justerbord för det. För just det hade jag nog satsat på en jigg till en handcirkelsåg.
Därmed inte sagt att vertikalfräsar är dåliga eller onödiga, men om ändspåntning av råspånt är
huvudnumret så kanske det är att ta i lite. Fast som ursäkt för att köpa maskinen verkar det å
andra sidan bra.
Javisst kan det vara lite väl magstarkt att investera
dessa pengar för detta ändamål! Jag har en ph 260 hyvel
som jag förädlar eget sågat virke med.
Har även lite funderingar på fräsa topp/rot,
golv och tak.
Tror ni på det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.