Fick ett mail med denna text och en länk jag skulle klicka på(har inte klickat) som hamnade i skräpposten:

Dear PayPal customer,

We recently noticed one or more attempts to log in to your PayPal account, from a foreign IP address. If you recently accessed your service while traveling, the unusual log in attempts may have been initiated by you.

However, if you are the rightful holder of the account, please confirm your information.

If this is not completed by September 7, we will be forced to suspend your account indefinitely, as it March have been used for fraudulent purposes. We thank you for your cooperation in this problem.

Nån mer som fått samma?

Verkar vara phishing.

Du kan lugnt radera det mailet. Om du känner dig osäker så skickar du mailet vidare till mailadress från paypals sida, inte i det mailet som du fått.

Ja, där ser man.

Sjukt nog så var det en på Ebay som frågade om skruvdragaren jag köpte senast, vad som följde med och om den verkligen var ny osv.

Kollade på frågeställarens omdömen , och han hade köpt dragaren efter att jag svarat honom. Han fick som jag positivt omdöme direkt efter betalning.

Tror inte han var inblandad med meningen , men han kanske hade virus på sin dator som samlade mailadresser.

P
och jag har idag fått en räkning ifrån Paypal som ska gälla nåt 3 månader skype

finns en canel länk i brevet med och den ska gå till nåt http://www.ylmetal.com.hk q(;^;)p

Hello PayPal Customer,

You sent a payment of 18.00 GBP to Skype (billing@skype.net)

If you haven't authorized this charge, press cancel payment and get a full refund.
Merchant
Instructions to merchant
You haven't entered any instructions.

DescriptionUnit priceQtyAmount Online Number, 3 month subscription
Item# 18.00 GBP118.00 GBPTotal
18.00 GBP Payment sent to: billing@skype.net
http://www.ylmetal.com.hk/mtl/company/

Paypal skriver ditt namn i hälsningsfrasen, något som inte är så lätt att få fram då det inte hänger ihop med login eller förhoppningsvis inte heller din email-adress.

Tja, ett vanligt sätt att kapa ett paypalkonto är ofta att först kapa din e-mail och då vet givetvis kaparen vad du heter.

Får man tex en paypal-aktivitet som man inte själv orsakat (tex via mail) så bör man snarast logga i på kontot och se historiken. Som alltid så klicka ALDRIG på en länk i ett mail. Paypals reklamationsavdelning är faktiskt rätt vettig och ofta får man pengarna tillbaka om någon ändå lyckats komma in på ens konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.