3 813 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Makita BHP452
Godkväll
Är på gång att handla ovanstående från UK men har en del funderingar
Varför så billig? Kostar ju 1500 spänn liksom... Vet att bara ett batteri medföljer men ändå...
Hur är denna att borra betong med? Tänkte använda den och hänga upp nån tavla med, inga värre grejer
Nackdelar med denna maskin?
Andra synpunkter?
Tacksam för svar
God Jul alla verktygsdårar!
Är på gång att handla ovanstående från UK men har en del funderingar
Varför så billig? Kostar ju 1500 spänn liksom... Vet att bara ett batteri medföljer men ändå...
Hur är denna att borra betong med? Tänkte använda den och hänga upp nån tavla med, inga värre grejer
Nackdelar med denna maskin?
Andra synpunkter?
Tacksam för svar
God Jul alla verktygsdårar!
Den är nog billig för att man valt denna som en riktig högvolyms maskin i världen. Sen tror jag det beror på att Makita i England har gjort en bra deal och fått ner priset. Man ar haft ett långt samarbete mellan Makita UK och Makita Japan, sen har Makita en fabrik i UK.
Sen kan jag tycka att Makita i Sverige är ute och cyklar. När priset i UK var på kring 2400kr så introducerades just denna maskin i Sverige (tror det var kring ett år sedan) med riktpriset 6300 kr visserligen med den blåa yrkesväskan men ändå. Det är tydligt att Makita Sverige enbart satsar på yrkesutövare. För hela branchen är min tolkning följande: I tex Usa leder konkurrensen till klart lägre priser, sen spelar alltid volymen in här och det fungerar likartat i Uk.
För att borra i betong så finns det bättre grejer typ borrhammare. Man kan ju alltid prova men med svår betong så är det kört.
Maskinen har en slagfunktion men just detta gör att maskinen blir längre. De som jobbat med BDF452 uppskattar den kortare längden. Detta förbättrar även balansen, tycker jag.
/Mattias
Sen kan jag tycka att Makita i Sverige är ute och cyklar. När priset i UK var på kring 2400kr så introducerades just denna maskin i Sverige (tror det var kring ett år sedan) med riktpriset 6300 kr visserligen med den blåa yrkesväskan men ändå. Det är tydligt att Makita Sverige enbart satsar på yrkesutövare. För hela branchen är min tolkning följande: I tex Usa leder konkurrensen till klart lägre priser, sen spelar alltid volymen in här och det fungerar likartat i Uk.
För att borra i betong så finns det bättre grejer typ borrhammare. Man kan ju alltid prova men med svår betong så är det kört.
Maskinen har en slagfunktion men just detta gör att maskinen blir längre. De som jobbat med BDF452 uppskattar den kortare längden. Detta förbättrar även balansen, tycker jag.
/Mattias
Tack för svaren!
En kanske dum fråga: Jag har en sjuhelsikes massa borr med sds-plus fäste, kan man använda dom i denna maskin?
Jag fattar naturligtvis att det inte är rätt, men som jag ser det är det ju samma sak som att använda en vanlig borr, bara att det finns spår i sds borret...
Några nackdelar jag inte förstått med detta?
Mvh
En kanske dum fråga: Jag har en sjuhelsikes massa borr med sds-plus fäste, kan man använda dom i denna maskin?
Jag fattar naturligtvis att det inte är rätt, men som jag ser det är det ju samma sak som att använda en vanlig borr, bara att det finns spår i sds borret...
Några nackdelar jag inte förstått med detta?
Mvh
Förresten, om det inte funkar att borra i betong med maskinen, varför har den då slagfunktionen?
Som jag förstår det så slår den axiellt och inte som en slagskruvdragare eller vad man skall kalla det, eller har jag missuppfattat?
Som jag förstår det så slår den axiellt och inte som en slagskruvdragare eller vad man skall kalla det, eller har jag missuppfattat?
Vad är det för skillnad på BHP452 och BHP453?
I kakel och klinker bör man undvika att använda slag överhuvudtaget, eftersom det riskerar flisa och spräcka plattorna, använd iställlet borr avsedda för ändamålet.End skrev:
Ja, slagborrmaskiner slår axiellt, slagskruvdragare radiellt precis som mutterknackare.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Därför att Svenskarna, speciellt husägare, är en samling ångestälskande veklingar som sväljer allt man serverar dom. Svensken i gemen tror att allt Svenskt är bäst i världen och utanför rikets gränser väntar ONDSKAN! Se bara vad Tyskarna gjorde under kriget.kirderf83 skrev:
I Tyskland och England (För att inte tala om U.S.A) kräver kunderna mer. I U.S.A kostar en Hisingstraktor mindre och har mer utrustning. Priserna du ser i Sverige är 30-50% högre än de skall vara, sedan får alla hantverkare lika mycket rabatt så de håller sig nöjda,och Svensson som är livrädd för De Hemska Utlänningarna går fogligt och snällt till Hemmabyggdepoten och alla andra byggvaruhus och köper en B&D till europas högsta pris. När maskinen sedan brinner och Svensson går tillbaka till byggvaruhuset får han höra att det är hans eget fel och att Såååååååå svåra jobb som att byta 5 panelbrädor som ruttnat kräver dels professionella hantverkare, dels en miljöinspektion av hela huset för 100 papp, annars kan barnens hälsa ta skada.
Så matar man systemet med nya får som bidrar till "en hälsosam industri" som jänkarna hade uttryckt saken.
Du skall ha all heder för att du vågar bryta denna ondskefulla trend och handla från utlandet! Med fler sådana som dig kommer priserna kanske ner på sikt även i Sverige. Se bara på datorer där Sverige har mycket bra priser trots lite högre moms. Men så är datanördarna kanske lite mer anarkistiska.
Numera har Sverige samma moms som omvärlden så det är inte längre en anledning till prisskillnaderna. Köpte själv en Makita BHP452 från Axminster och kan bara säga att maskinen är en helig Graal vad gäller kompakthet och styrka. Finna även andra bra maskiner.
/Anders
Nu tror jag förvisso inte att svenskar är mer lokalpatrioter än andra, snarare tvärt om och dom flesta som hänger på detta forum med några ytterst få undantag köper sina verktyg där det är billigast oberoende vilket land butiken befinner sig i.
Att butiker i andra större länder har lägre priser är direkt kopplat till större volymer och högre konkurrens och lägre moms i dessa länder. Men en stor marknad är inte ens det en garanti för bra priser, ta Italien, Frankrike, Spanien och Polen så är det ytterst sällan vi hittar riktigt bra priser där.
Att butiker i andra större länder har lägre priser är direkt kopplat till större volymer och högre konkurrens och lägre moms i dessa länder. Men en stor marknad är inte ens det en garanti för bra priser, ta Italien, Frankrike, Spanien och Polen så är det ytterst sällan vi hittar riktigt bra priser där.
Jag antar du tänker på USA importen.thomasx skrev:
Naturligtvis kan dom inte stoppa den men dom har väl redan tillsammans med resten av gänget ingen service/garanti reparation i Europa för US köpta produkter.
Detta plus 110v problematiken gör ju att importen av verktyg från US är relativt liten så jag tror nog Makita Sverige o Co. Struntar i detta. För Makita totalt sett så struntar väl dom i var produkterna säljs så länge det är en Makita.
Klicka här för att svara