15 753 läst · 25 svar
16k läst
25 svar
Testrapport Borrhammare Bosch GBH 18V-Li Compact
Det ser rätt ordinärt ut.mattiasp skrev:
Prydligt, dom har inte känt något behov av att packa ihop komponenterna något och det har dom ju rätt i. Utvecklingskostnaden blir aningen högre av att optimera packningstäthet och produktionskostnaden blir något lägre iom fler kort per panel. Dom har nog valt en helt rationellt vald nivå.
Korten är pertinax, glasfiberkort är dyrare och bättre. Men helt onödigt i denna produkt.
Jag tycker mig se att kortet är lackat, det är bra iom att laddaren kan komma att stå i alla möjliga miljöer.
Jag skulle gärna kollat hur lödningarna ser ut under, där kan man se om dom ställt värmen och lodmängden snålt och därmed behövt löda manuellt på stora komponenter, eller t.o.m struntat i detta extra moment trots behov.
Men jag misstänker att det även ser bra ut där. Den låga packningstätheten medger en "riklig" lödning i maskinerna, så dom behöver troligen inte alls någon extra handpåläggning efter.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 180 inlägg
Måste erkänna att jag var skeptisk till att mecka med maskinen innan test, dvs att byta fett. Jag inser nu att jag hade fel. Mycket bra utfört test! Tack.
Ja, testförarna har verkligen tagit sin uppgift på största allvar.
Kan för övrigt tillägga att jag gillar Bosch borrhammare, på jobbet har jag en 15 år gammal 24V batterimaskin (kommer inte ihåg modellen) samt en ännu äldre nätdriven. Batterimaskinen är lite knepigt att få i borren ibland, och batterihållaren är ganska sliten. Men båda maskinerna hamrar på som om de vore nya.
Kan för övrigt tillägga att jag gillar Bosch borrhammare, på jobbet har jag en 15 år gammal 24V batterimaskin (kommer inte ihåg modellen) samt en ännu äldre nätdriven. Batterimaskinen är lite knepigt att få i borren ibland, och batterihållaren är ganska sliten. Men båda maskinerna hamrar på som om de vore nya.
Ah, jag glömde ju att rapportera ett viktigt test!
Mina erfarenheter av Boschs 10,8 V-batterier är att de är mycket känsliga för låga temperaturer. Märk väl att de erfarenheterna kommer från de allra första modellerna som levererades med den allra första 10,8 V skruvdragaren, den som saknade chuck och motorbroms. De batterierna var närmast helt döda vid +5 °C.
Därför placerade jag ett av 18 V batterierna vid 0 °C i 10 timmar (i bilen) och ett vid -18 °C i tio timmar (i frysen). Båda batterierna startade lika bra som rumstempererade batterier. Det kan vara bra att veta om man förvarar batterierna i bilen eller på en kall byggarbetsplats. Om man bara får igång maskinen så värms ju batterierna upp snabbt under användning. Jag gjorde därför inga prestandatester med kalla batterier.
Mina erfarenheter av Boschs 10,8 V-batterier är att de är mycket känsliga för låga temperaturer. Märk väl att de erfarenheterna kommer från de allra första modellerna som levererades med den allra första 10,8 V skruvdragaren, den som saknade chuck och motorbroms. De batterierna var närmast helt döda vid +5 °C.
Därför placerade jag ett av 18 V batterierna vid 0 °C i 10 timmar (i bilen) och ett vid -18 °C i tio timmar (i frysen). Båda batterierna startade lika bra som rumstempererade batterier. Det kan vara bra att veta om man förvarar batterierna i bilen eller på en kall byggarbetsplats. Om man bara får igång maskinen så värms ju batterierna upp snabbt under användning. Jag gjorde därför inga prestandatester med kalla batterier.
Redigerat:
Det var ett riktigt imponerande test av maskinen. Även ett stort plus till de fina bilderna och att man fick se insidan. Som ingenjör så gillade jag även upplägget av testet och vetenskapligheten i utförandet även om det begränsades av testmetoderna man har i hemmiljö.
Hatten av mattiasp.
Hatten av mattiasp.
Redigerat:
Det är vanlig plastskruv, påminner om grovgängad plåtskruv, som sitter ingängad i höljet, precis som de flesta andra apparater är konstruerade. Jag har aldrig sett ett elhandverktyg som har haft gänginsatser i metall. Det är ju inte meningen att man skall öppna dem i tid och otid. Eller har jag missförstått frågan? Kan du visa på en av bilderna vad du menar?
Liknande trådar
-
Service av verktyg i Stockholm (Borrhammare blå bosch)
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Död Bosch borrhammare
Bosch borrhammare slirar
Vilka erfarenheter har ni av Bosch borrhammare GBH 2-28?
Synpunkter på borrhammare Bosch GBH 18 V-EC
Verktyg, Maskiner & Fordon