Hej hej,

Följande verktyg har jag hemma för att mäta med.
- Enkelt skjutmått i stål (ej digitalt)
- Vanlig vinkelhake 30 cm,
- Plastlinjaler, "vinkelhakar" från skolans mattelektioner ,
- Tumstock,
- Vinkelmätare med läsbar skala var 5:e grad

Jag undrar om ni kan ge mig era tips på bra mätverktyg för mer precis hantering av ex bordssågen och fräsen. Motivera gärna varför

Vad kan ni inte vara utan vid följande mått.
- Från klingan/frässtålet till anhållet.
- Hur djupt klingan/frässtålet skär
- Klingans lutning.
- Allmänt för att märka upp vart man skall såga eller borra.

Behövs ex digitalt skjutmått? "Hästsko höjdmätare av klingan", "digital vinkel mätare på klingan"
Är inte ute efter dom dyraste prylarna, men det känns som om jag saknar lite för den riktiga precisionen eller så är det bara mina tummar som e för tjocka :cool:

Stort tack för era svar

Du klarar det mesta på din lista, inklusive 45 graders lutning, med en bra kombivinkel. Här kan du läsa mer.
/B

TALMETER enl mig det viktigaste mätverktyget ,överlägset tumstocken i de flesta fall speciellt i snickeriet. Både mer exakt och snabbare.

Smygvinkel har jag svårt att klara mej utan när det gäller att ställa in klingans lutning och vinkel. Billigt och ingen skala att läsa av fel på.

Å själv väldigt förtjust i stålskalor vid allt arbete i snickeriet. En 300mm och en 500mm är en bra början. Se till att hitta skalor med matt finish för att slippa reflexer.

För lutningar använder jag en elektronisk BewelBox.

Min personliga erfarenhet är att man skall om möjligt försöka använda samma måttverktyg när man mäter hur lång biten skall vara samt när man markerar där man skall såga.

Noterade nämligen att min talmeter och mitt lasermätare diffar konstant sisådär en 2-3 millimeter. Kan förmodligen vara så att den lilla tungan på talmetern har fått sig en knäck... men det är ack så irriterande. Och en tumstock mäter aldrig lika som en annan tumstock...

Som Mariatherese säger, det är viktigt att använda samma mätinstrument vid överföring av mått, annars går det oftast illa. Byggmax-tumstock och måttband funkar bra...bara du för över måtten konsekvent med dessa...dvs, att du inte tar ut måtten med ett instrument och sen märker ut arbetsstycket med ett annat..
Kvalitetsvinkelhakar är däremot guld värt... och jag slår ett slag för Talmetern, den täcker det mesta!

Jag har tre oumbärliga mätverktyg som höjt precisionen på mina arbeten rejält:
1) Digital vinkelmätare typ Wixey. Liten kloss som man kan nollställa och mäta vinkel med +/-0,2 grader.
Funkar på allt från bordsfräs till cirkelsåg/ justersåg till gersåg http://www.axminster.co.uk/gemred-digital-bevel-box-prod564900/
2) Digital "vinkelhake". Justerbar vinkel, man kan se det som en kombination av justerbar digital gradskiva och smygvinkel http://www.axminster.co.uk/gemred-digital-angle-rule-prod806535/
3) Digital höjd/ djupmätare. När man inte har råd att misslyckas med notspår eller komplicerade fräsdjup. Fixar att mäta både höjd och djup. Använder jag inte så ofta, men när jag tillverkar fönster blir den flitigt använd. http://www.axminster.co.uk/axminster-axminster-digital-height-gauge--150mm(6)-prod795062/

Den digitala höjd/djupmätaren som Gruvberget länkar till har jag övervägt många gånger. För några nummer sedan hade FWW en artikel som gav många uppslag till användningsområde för en sådan mätare. Kanske ska man investera i en dito?

Mätinstrumentet kallas för övrigt för höjdritsmått, kan vara bra att veta om man letar efter ett sådant i Sverige.

Redigerat:
Indikatorklocka med magnetfot. Används jäkla sällan, men är bra när du behöver den.

Liten korrigering; Höjdritsmått är lite annorlunda och kostar 4000 kr, den jag köpt är ett "konverterat" skjutmått med en tung fot och kostar ca 400 kr om man köper den från utlandet.
www.planomaskin.se har en liknande WR200
wr200.jpg1pxtransp.gifDIGITAL HÖJDMÄTARE WIXEY

phl skrev:
Den digitala höjd/djupmätaren som Gruvberget länkar till har jag övervägt många gånger. För några nummer sedan hade FWW en artikel som gav många uppslag till användningsområde för en sådan mätare. Kanske ska man investera i en dito?

Mätinstrumentet kallas för övrigt för höjdritsmått, kan vara bra att veta om man letar efter ett sådant i Sverige.

Förresten, vad är FWW ? Är det en intressant tidning man borde prenumera på?

Gruvberget skrev:
Förresten, vad är FWW ? Är det en intressant tidning man borde prenumera på?
Fine WoodWorking
http://www.finewoodworking.com/

Jag tycker den är ganska trevlig och läsvärd.

Min favorit är ett Bacho 5m måttband som är väldigt brett och stabilt, slingrar sig inte när man mäter vilket bidrar till mer exakta mått. Tror bandet är 22mm brett och U-format.

Smygvinkeln är ju också bra att ha.

Kan bara hålla med om stålskalor, för inställning av bordssågen etc är det de som gäller (för mig)
Sen så ett hyfsat skjutmått för tappar etc, synen börjar bli sådär så digitalt är rätt trevligt.
för lutningar smygvinkel om det inte gäller att få 90 grader, då är det helt maskinvinkel som gäller.

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.