13 229 läst ·
42 svar
13k läst
42 svar
Digital momentnyckel - använda hylsadapter?
Det är ju ganska enkelt att prova praktiskt vad det blir för moment med en kråka sådär, behövs ju bara två momentnycklar.
Först kopplar man ihop dem direkt och kollar att de visar lika, sen sätter man dit kråkfoten och kollar om det blir skillnad.
Först kopplar man ihop dem direkt och kollar att de visar lika, sen sätter man dit kråkfoten och kollar om det blir skillnad.
Det blir bara noll om man drar exakt vinkelrätt mot handtaget. Det gör man INTE om man håller i handtaget med handen. Håller man i handtaget med handen kommer man ovillkorligen att dra i 90 graders vinkel mot triangelns hypotenusa, annars glider handen av handtaget.
Du ska ju dra handtaget i den tänkta cirkeln... På samma sätt som du drar en bult med en hylsa.Nerre skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 496 inlägg
Tiger79 skrev:
Var i bilden i inlägg 4 sitter finns centrum i den tänkta cirkeln?
Man måste ju hela tiden dra exakt vinkelrätt mot dragskaftet. Och det är ju bara mindre än en halv sekund som det är rakt åt vänster i bilden. Så fort man drar vrider ju uppställningen på sig, så att kraften man drar med måste ändra riktning. Tricky.
Detta är inte viktigt när man inte har en vinklad kråkfot, och knappast något man tänker på när man drar skruvar till vardags. I alla fall inte jag, jag drar i den riktning som är bekvämt. Ofta rakt upp eller rakt ner, rakt åt vänster eller rakt åt höger.
Drar man hela tiden vinkelrätt mot handtaget så blir momentet på skruven detsamma som om man drar med momentnyckel utan kråkfot.
Drar man i en annan riktning än vinkelrätt mot handtaget så blir momentet ett annat pga kråkfotens hävarm.
Ska man använda kråkfot får man vara noga kraftriktningen, annars blir det fel.
Drar man i en annan riktning än vinkelrätt mot handtaget så blir momentet ett annat pga kråkfotens hävarm.
Ska man använda kråkfot får man vara noga kraftriktningen, annars blir det fel.
Precis som Gilbert är inne på: Drar man i cirkelns tangent så blir momentet högre, eftersom hävarmen (avståndet från cirkelns centrum till kraftens dragpunkt) blir längre (pythagoras sats). För att momentet skall vara oförändrat måste man dra i vinkelrätt mot skaftet, inte i cirkelns tangent.
Det är just därför jag tvivlar starkt på att man praktiskt klarar att dra åt det håll som man måste dra för att kraften skall vara oförändrad.
Som sagt var, enklaste sättet att testa är ju med två momentnycklar.
Det är just därför jag tvivlar starkt på att man praktiskt klarar att dra åt det håll som man måste dra för att kraften skall vara oförändrad.
Som sagt var, enklaste sättet att testa är ju med två momentnycklar.
Korrigerade mitt tidigare inlägg om att det blir 0 i extra moment om man har en förlängning i 90 vinkel. Har man en rak förlängning så blir inställningen på moment nyckeln mindre.Tiger79 skrev:
Denna diskussion har urartat i en perfektionistisk beräknings sak.
Det kanske inte blir exakt när man drar i vinkel, men man har en tolerans på momentet och man lägger sig givetvis inte på marginalen när man drar på detta vis.
Jag håller med dig fulltstrevert skrev:Korrigerade mitt tidigare inlägg om att det blir 0 i extra moment om man har en förlängning i 90 vinkel. Har man en rak förlängning så blir inställningen på moment nyckeln mindre.
Denna diskussion har urartat i en perfektionistisk beräknings sak.
Det kanske inte blir exakt när man drar i vinkel, men man har en tolerans på momentet och man lägger sig givetvis inte på marginalen när man drar på detta vis.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Digital dörröga - vad rekommenderas
Villalarm & Hemautomation -
Digitalt mixerbord + slutsteg -> passiva högtalare.
Teknik -
Har 3 Uponor T-54 tillgängligt efter byte till digitalt
Värme allmänt -
Snart möjligt att genomföra hela fastighetsköpet digitalt - kommentarstråd
Artikelkommentarer -
Marksänd digital-tv, bara med kanaler från SVT!
Teknik