13 888 läst ·
28 svar
14k läst
28 svar
Slipa för hand eller Tormek?
Ja ok förstår det om man köra 220 korn. Men sen så borde också varje slipning utan exakt inställt stöd/ jigg med exakt rätt vinkel att man får olika vinkel varje gång och avverkar metall i onödan.
Som det känns nu går jag nog på slipmall och bryne då det verkar fungera bra och inte är så dyrt. Ursäkta om jag tjatar om knivar men jag har en uppsjö med slöa liggandes i en låda, men vad ska jag köpa för att skärpa upp dessa, och finns det mallar även till knivar för att få rätt vinkel?
Knivar, bortsett från smalare täljknivar, är något Tormeken gör lättare (men inte lika vasst) som handslipning. För köksknivar blir det vasst nog även med Tormek.Tomas J skrev:
För att slipa dem för hand anväder jag en mall jag köpt från Lee Valley. Den är bra, men plastig, så om du köper den, köp ett par i reserv.
-- Mats ---
Till knivar kände jag mig nyligen tvungen att testa en Spyderco Tri-Angle Sharpmaker:
http://www.vassaknivar.se/spyderco-triangle-sharpmaker-p-75.html
Än så länge har jag bara hunnit köra över några av köksknivarna men den verkar inte så dum. Jag får nog öva lite mer på tekniken först innan jag kan uttala mig definitivt om det är lönt att satsa på denna.
Nu har jag precis fått hem några diamantbrynen också så jag får se hur frihandsbryning på dessa står sig i jämförelse. Diamantstenarna är annars främst tänkta för planing av baksidan på stämjärn och hyveljärn.
http://www.vassaknivar.se/spyderco-triangle-sharpmaker-p-75.html
Än så länge har jag bara hunnit köra över några av köksknivarna men den verkar inte så dum. Jag får nog öva lite mer på tekniken först innan jag kan uttala mig definitivt om det är lönt att satsa på denna.
Nu har jag precis fått hem några diamantbrynen också så jag får se hur frihandsbryning på dessa står sig i jämförelse. Diamantstenarna är annars främst tänkta för planing av baksidan på stämjärn och hyveljärn.
Jag tycker det beror lite på vad man använder stämjärnen till. Jag har ett gäng som jag är ganska brutal mot när man renoverar mm, som man soppar i spikar lite nu och då. Dessa lägger jag i låda när dom börjar bli dåliga och samlar på mig ett gäng. Sedan sätter jag mig vid tormek och tutar och kör genom dessa på 15-20 min. Vips så har man en hög bra stämjärn att bygga med på nytt.
Stämjärnen som jag är rädd om kör jag oftast för hand.
Stämjärnen som jag är rädd om kör jag oftast för hand.
Det finns, som tydligt framgår i tråden, närmast oändligt antal sätt att slipa och bryna eggverktyg varav många i slutändan ger ungefär samma skärpa och hållbarhet hos eggen. Det som skiljer mest är nog egentligen tid och pengar.
Det jag tycker är en bra fråga att ställa sig själv är vilken grundapproach man man vill ha; Vill man gå vägen via slipmallar och maskiner eller vill man lära sig att slipa/bryna på frihand? Genom att välja frihand får man en större frihet och man har till exempel inga problem att bryna en kniv eller yxa ute i skogen utan tillgång till annat än ett bryne eller när man snabbt måste få lite extra skärpa på filékniven och gästerna är på väg in genom dörren. Det finns dock inget rätt eller fel bara man blir nöjd själv med resultatet.
Det jag tycker är en bra fråga att ställa sig själv är vilken grundapproach man man vill ha; Vill man gå vägen via slipmallar och maskiner eller vill man lära sig att slipa/bryna på frihand? Genom att välja frihand får man en större frihet och man har till exempel inga problem att bryna en kniv eller yxa ute i skogen utan tillgång till annat än ett bryne eller när man snabbt måste få lite extra skärpa på filékniven och gästerna är på väg in genom dörren. Det finns dock inget rätt eller fel bara man blir nöjd själv med resultatet.
Beredd att hålla med. Tormeken åker fram för att fixa fulsnickarknivarna samt loppisstämjärnen. Efter att vinkel kommit på plats med Tormeken kör jag vattenstenar. Vad gäller slipstöd till köksknivar så letade jag ett bra tag. Det Mats nämner var typ det enda vettiga jag hittade och det är plastigt. Sjukt plastigt. På sistone har jag kört köksknivarrna på frihand på de japanska vattenstenarnar. Det är faktiskt inte så svårt att få snuskigt bra skärpa på knivarna när man fått rätt på vinklarna.
http://www.axminster.co.uk/veritas-veritas-mkii-honing-system-prod377359/phl skrev:
Ser nu att stenen inte inkluderades
Men ok, de stenar jag köper till stämjärn kan jag använda till knivar?
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 578 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 578 inlägg
Om det är den jag tro du menar så finns det en variant i metall, svensktillverkad och allt:Mats Bengtsson skrev:
http://www.edgepal.com/slipverktyg/basic-5422783
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden