H
Hej,
Beställde precis en Dustex 25 från axminster.co.uk därför att den var mer än 800 kr billigare. Bu funderar jag på om det var så smart. Hr gör jag för att koppla in den i svenska uttag? Pajar den av 230v eller måste jag ha en adapter? Räcker det med att byta stickpropp?
Kanske ska avbeställa den?
Hjälp

/Mathias

Bara byta stickpropp. Om du köper från USA däremot, behöver du köra med nån form av transformator.

Sen har du ju maskinuttaget som också är "fel". Läste om någon här på forumet som hade köpt svensk stickpropp och uttag. Sen klippt av engelska stickproppen på dammsugaren med en liten kabelstump kvar, satt svenska uttaget på den (och alltså satt in detta i dammsugarens uttag). Sedan monterat svenska stickproppen på avklippta kabeln som sitter på dammsugaren.

/A

Redigerat:
H
Smart, då får jag väl vänta och se när den kommer. Tack ska du ha.

Vet inte om Dustex 25 är en våtsug men efter en sådan operation skulle i alla fall inte jag använda den till att suga vatten.

/Woodchuck

woodchuck skrev:
Vet inte om Dustex 25 är en våtsug men efter en sådan operation skulle i alla fall inte jag använda den till att suga vatten.

/Woodchuck
Vad har det med vattensugning att göra? Istället för en adapter från CO har man en sladdstump med en UK och en svensk kontakt på. Dammsugaren helt intakt och vid vattensugning behöver ju inte ens kontakten sitta i dammsugarens maskinuttag, sällan man använder en maskin och suger vatten samtidigt.

(ja, det var jag som gjorde som beskrivet ovan, vill ni ha en bild?)

Tyvärr måste jag säga att Dustex 25 suger, haha.
Felkonstruerat maskinuttag!

Som ren grovdammsugare är den helt OK, men att styra med maskiner funkar bara med äldre maskiner som ej har belysning eller laser.

Så summa summarum är den en stor besvikelse, iaf för mig.

Sent from my GT-I9100

H
Det var ju inget roligt att höra. Fast jag har iof inga maskiner med laser eller belysning. Är laser och belysning bra? Kan man lite på att den där lasern visar rätt?.
Om man bortser från att den inte funkar med det, är det något annat fel med den?
/mathias

H
Lägg gärna upp en bild. Är du nöjd med sugaren då?

Jag är nöjd men det är inte en Dustex jag har ...
Jag har en Metabo som inte triggar på lasern. Bild på min "adapter"

ImageUploadedByTapatalk1327163152.342637.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har Dustex och tycker den är riktigt bra. Lång slang och den suger i rätt mening enligt mig men då har jag inga verktyg med laser eller liknande.

TeroM skrev:
Vad har det med vattensugning att göra? Istället för en adapter från CO har man en sladdstump med en UK och en svensk kontakt på. Dammsugaren helt intakt och vid vattensugning behöver ju inte ens kontakten sitta i dammsugarens maskinuttag, sällan man använder en maskin och suger vatten samtidigt.

(ja, det var jag som gjorde som beskrivet ovan, vill ni ha en bild?)
Om jag förstod operationen rätt så innebar den att byta stickpropp på dammsugaren också. Ska man dra runt den i en översvämmad källare eller liknande för att suga torrt så kändes det som ett riskmoment att ha en påskruvad stickpropp (även om den ska hålla IP44 eller högre men då får det blir annat än CO). Men det kanske bara är jag som är nojjig :blushing:

Jodå, den får man byta med men jag tror nog att det är bättre att byta den mot en vettig skruvad stickpropp istället för en UK-SE adpter som hänger i stickkontakten, bästa vore ju att byta hela sladdstället. Om man sen suger i miljö som du beskriver, då skulle jag nog se till att stikkontakten inte är i närheten av vatten oberoende vilken IP klass stickkontakter och annat har.

Bezt skrev:
Jag har Dustex och tycker den är riktigt bra. Lång slang och den suger i rätt mening enligt mig men då har jag inga verktyg med laser eller liknande.
Har också en Dustex, gamla modellen dock med högre effektgräns för anslutna verktyg (40W).

Den har jag alltid varit mycket nöjd med, därför riktigt irriterande att de gjort den här missen på nya modellerna (har faktiskt mailat Fein om detta, vad de nu kan svara på en sån sak...).

Står fortfarande och väger om variabel sugstyrka är värt att inte kunna köra vissa verktyg på ett smidigt sätt.

/A

Jag har också mailat Fein både svenska agenten och tyska, inget vettigt svar.

Först trodde jag det var GSM8SJ som strulade, så jag kontaktade Bosch och de testade med sina egna dammsugare utan problem.

Dustex fungerade med min gamla Festool PS300 stickis, men den nya PS400 går den konstant fast maskin är avslagen, samma som med GSM8SJ och min DeWalt fräs.

Med Makita SP 6000 sänksåg fungerar den som den skall, men att den fungerar med bara 1 av 4 maskiner jag använder den till är för illa.

Det gemensamma för maskiner som automatiken fallerar med är att de har belysning och/eller laser.

Sent from my GT-I9100

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.