Visste inte vart jag skulle lägga denna tråden, men jag antar att det finns ett par hantverkare med egen firma som läser här?

När man handlar till företaget i Sverige så kan man ju lyfta momsen på verktyg m.m. Gäller samma regler inom hela EU. Kan man mao köpa verktyg från t.ex Axminster och dra av momsen i Sverige och får man då dra svensk moms eller engelsk moms?

Det är lite lurigt med import/export och moms. Du ska uppge ditt momsregnr (VAT no.) som börjar med SE följt av organisationsnumret och nån ytterligare siffra till säljaren i det andra EU-landet. Då lägger de inte på någon egen moms, och du får alltså köpa varan momsfritt. Sen ska du redovisa och betala motsvarande svensk moms på det som du importerat - kolla http://www.skatteverket.se/foretago...elmedeulander.4.18e1b10334ebe8bc80004737.html

Du får inte dra av moms i Sverige som du betalt i ett annat land, utan har du köpt nåt med utländsk moms på så har du helt enkelt bidragit lite extra till det landets skatteintäkter...

kolla en bit ner på sidan jag länkade till:

"Köpa varor från andra EU-länderDu kan själv köpa varor utan utländsk moms från företagare i ett annat EU-land om varorna transporteras till Sverige från ett annat EU-land och du uppger ditt giltiga momsregistreringsnummer till säljaren. Det är då du själv som ska beräkna och redovisa svensk moms på varuvärdet i din momsdeklaration. Den här formen av omvänd skattskyldighet kallas ofta för unionsinternt förvärv.

Du ska redovisa värdet av inköpen i ruta 20 (Inköp av varor från ett annat EU-land) i momsdeklarationen. Den utgående momsen ska du beräkna själv och redovisa i någon av rutorna 30, 31 eller 32 (beroende på skattesats). Du har avdragsrätt enligt de allmänna bestämmelserna. Du måste själv redovisa svensk moms även om säljaren har tagit ut moms i det andra EU-landet."

Lagtexter är inte helt lätta att förstå alla gånger. Om man har för syfte att använda verktygen i verksamhetetn behöver man då redovisa momsen?

Jag börjar med att maila axminster och ser om dom kan sälja momsfritt till Sverige, det blir kanske lite mer pappersarbete för dem.

Vad förhindrar att privatpersoner uppger ett momsreg. nummer och handlar utan moms?

Jag skickade en skanning av mitt regbevis på engelska till dem, det räckte för att de skulle registrera mig för Eu handel med dem.

Det som hindrar privatpersoner från att köpa moms fritt från Eu är att du måste ange ditt orgnummer och det bör stämma med köparens namn. Skickar de sedan på ett orgnummer som inte sedan visar sig redovisa moms i sitt land åker de på att betala in momsen till sitt skatteverk och du kan vara lugn i att de kommer att fakturera köparen den.

D
Det finns numera två sätt att hantera detta. Först örutsätter vi naturligtvis att du är registrerad för moms och att det du köper in är för verksamheten.

Om du då handlar från ett annat eu-land så kan du ange ditt eu-vat nummer (som är SE+orgnr+01). Då kan det säljande företaget sälja till dig utan att lägga på deras lokala moms. Däremot skall du betala svensk moms på inköpet och sedan i nästa rad dra sv momsen (totalt meningslöst, men det är så man gör). Detta kräver att det säljande föetaget går med på att sälja momsfritt till dig. Det finns inget krav på att göra det.

Man kan också helt strunta i att ange momsnr och betala den utländska momsen. Jag tror man fortfarande skall göra tjosan med att betala och dra av svensk moms, men är lite osäker på detta. Men oavsett, så kan du sedan (vid årsskiftet förslagsvis) gåin på skatteverkets hemsida och kräva tillbaka den utländska moms du har betalat. Skatteverket är bara en mellanhand mellan dig och det utländska skatteverket och du kommer sedan att få en återbetalning från staten i det land där du köpte varan. För att slippa hantering av småbelopp så finns det en gräns runt ca 500:- som minsta belopp du kan kräva tillbaka i moms (varierar mellan olika länder har jag för mig).

robbanonline skrev:
Du får inte dra av moms i Sverige som du betalt i ett annat land, utan har du köpt nåt med utländsk moms på så har du helt enkelt bidragit lite extra till det landets skatteintäkter...
Nej, du kan begära att få tillbaka momsen från det land där du köpt varan/tjänsten. Exempelvis är det vanligt för logi etc. där du måste betala VAT på tex. hotellet. Kallas populärt för momsåtervinning. Och som ridax skriver så skall du då sedan betala Svensk moms på inköpet som du sedan kan dra av. Tidigare var detta ett eländes bök men skatteverket har gjort livet lättare :D

Du kan dra moms enl vad som står ovan.
Jag gissar att du inte har någon revisor med tanke på din firmas storlek, men om du känner någon revisor så rådgör med honom alt. din redovisningsfirma om du jobbar med en sådan. Eller ring skatteupplysningen för företag hos Skatteverket, så du får alla delar rätt med blanketter, konteringer osv.
:D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.