Försökte hänga på i en gammal tråd, men gör ett försök i en ny tråd.

Nu skall det beställas spånsug, den lilla hobbysugen fungerar knappt. Verkstaden är 5x5m, det finns justersåg, rikt-/planhyvel, kap-/gersåg, div. handmaskiner. På sikt blir det ett fräsbord och en bandsåg också. Vill att den ska klara av detta, men inte samtidigt. Gissar på att längsta rörlängden blir 10-11 m. Tänkte sätta ventiler vid varje anslutning och låta dessa vara stängda då de inte används.

Som mest kommer två maskiner vara igång samtidigt.

Hur kraftig sug ska man ha? Helst skulle jag vilja ha en sug med en påse för utrymmets skull, men då kommer man som mest upp i 3000 m³/h. Duab har en som ger 4500 m³/h med en säck, men då kostar den dubbelt mot vad en dubbel med samma luftmängd kostar.

Har tittat på Duab och Verktygsboden, finns det mer svenska butiker som kan vara värt en kik?

Har kalkylerat 4-6 kkr för en sug, någon som har likvärdig verkstad/maskinpark som hittat något som fungerar.

Logosol verkar ha en del som kanske kan vara värt att titta på. Men det är nog dubbelsäck som gäller även där misstänker jag. Jag hittar inga detaljerade specifikationer på deras hemsida men jag vet att de är bra att svara på frågor via telefon så det kanske kan vara värt att slå dem en signal.

Har du skummat Blocket?
Där finns några kraftiga 1-säcks-sugar av industrimodell.

Blocket scannas av flera gånger om dagen, inte hittat något som passar dock, och passar det så är det långt bort.

Kollar du även under fliken industrimaskiner i inventarier & maskiner brukar finnas en direkt länk från verktyg.

Pär

pär h skrev:
Kollar du även under fliken industrimaskiner i inventarier & maskiner brukar finnas en direkt länk från verktyg.

Pär

Det hade jag missat, ligger även den under bevakning nu.

Frågan kvarstår dock, klarar jag mig med 3000 m3/h med ett 10 meterssystem, idag tror jag att jag har 5-600 m3/h på sin höjd och det är ett skämt. Då är det bara 1 m slang till maskinen.

Med 125 rör och en port öppen i taget klarar du dig absolut med 3000. Men är osäker om du ska ha två portar öppna samtidigt. Kanske blir billigare att ge avkall på kravet att köra två maskiner samtidigt?

Undertrycket är minst lika viktigt som luftmängden eftersom det är det som avgör hur stor kapaciteten blir genom rörsystemet. Det är därför billiga hobbysugar oftast är sämre än industrimaskiner.
Tumregel, ju större diameter på fläkten, desto bättre undertryck.;)

Nja själva diametern på fläkten har inte så mycket att göra med undertrycket snarare volymen. Undertrycket bestäms mera av hur själva fläkthuset är konstruerat och utformningen på själva fläkthjulet.

Egentligen så är inte hobby sugar sämre än industri utan det är mera själva mätmetoden dom använder sig av när dom presenterar siffrorna vi läser i annonsen för spånsugen. Dom flesta mäter fläktens kapacitet fritt blåsande/sugande utan filter tex. Och det är väl egentligen inte fel men det dom inte talar om är att när filtret kommer på och det är igen satt som det blir väldigt fort så är det lite mindre än halva luftvolymen kvar. Och har man då en underdimensioned motor som det oftast är så orkar den inte skapa ett tillräckligt undertryck för kvar varande volym.

Mvh Pär H

Mvh Pär H

pär h skrev:
Nja själva diametern på fläkten har inte så mycket att göra med undertrycket snarare volymen. Undertrycket bestäms mera av hur själva fläkthuset är konstruerat och utformningen på själva fläkthjulet.

Mvh Pär H

Mvh Pär H
Hmm jag har experimenterat en hel del på det här området och har alltid fått till större undertryck med större diameter på fläkten.. Det borde ju finnas en anledning till att fläktarna i en vanlig dammsugare alltid är platta" med ganska stor diameter.;)

Vad spännande det får du gärna utveckla mera. Men en dammsugarfläkt är väl en helt annan typ av fläkt är inte det en högtrycksfläkt ?. Till spånsugar används väl nästan uteslutande lågtrycksfläkt ibland medel trycksfläkt.
Jag var lite fyrkantig i mitt tänk var helt inne på spånsugar från hobbysnickeri till mindre företagare och där är väl fläkthjulet uteslutande materialhanterade och då är det raka skovlar eller lät böjda (knappt det) som finns att till gå för normal peng.

Mvh Pär H

pär h skrev:
Vad spännande det får du gärna utveckla mera. Men en dammsugarfläkt är väl en helt annan typ av fläkt är inte det en högtrycksfläkt ?. Till spånsugar används väl nästan uteslutande lågtrycksfläkt ibland medel trycksfläkt.
Jag var lite fyrkantig i mitt tänk var helt inne på spånsugar från hobbysnickeri till mindre företagare och där är väl fläkthjulet uteslutande materialhanterade och då är det raka skovlar eller lät böjda (knappt det) som finns att till gå för normal peng.

Mvh Pär H
Byggde en egen spånsug till verkstaden som ser ut ungefär som ÅSS processvent och liknande anläggningar där stoftet skiljs av innan fläkten och den skall funka till dammsugning, vilket kräver betydligt större vakuum än en vanlig spånsug och därav kikade jag på vanliga dammsugare en hel del inför byggetd^_^b
Fläkten har en diam. på 380 mm men är bara ca 30mm "tjock" och roterar med 5400rpm. Byggde en mindre fläkt innan med precis samma utformning men den funkade inte lika bra.

@BjörnBygg: Har du bilder på din spånsug?

Den sugen är jag också nyfiken på.

-RB- skrev:
@BjörnBygg: Har du bilder på din spånsug?
Visst har jag det :) Dessvärre tror jag dem finns i en dator 50 mil härifrån, men jag ska kolla om jag har dem ngn stans, annars plockar jag fram dem nästa gång jag är i Göteborg;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.