16 170 läst ·
6 svar
16k läst
6 svar
Hur lång tid tar det att ladda AA & AAA batterier?
Osäker på om det är rätt avdelning?
Jag köpte en laddare för några år sedan som jag trodde var bra, den kostade mycket iaf. Det är en laddare från Varta, den laddar Vartas specialbatterier på 15 min, då drar det igång en fläkt för att kyla batterierna.
När jag sätter i vanliga laddningsbara batterier så tar det mellan 12-24 timmar innan den gröna laddlampan slocknar. Någon som kan något om detta, eller vet en bra laddare för AA och AAA?
Det är denna laddare jag har.

Jag köpte en laddare för några år sedan som jag trodde var bra, den kostade mycket iaf. Det är en laddare från Varta, den laddar Vartas specialbatterier på 15 min, då drar det igång en fläkt för att kyla batterierna.
När jag sätter i vanliga laddningsbara batterier så tar det mellan 12-24 timmar innan den gröna laddlampan slocknar. Någon som kan något om detta, eller vet en bra laddare för AA och AAA?
Det är denna laddare jag har.

+1 för Maha MH-C9000. Köpte min hos http://eu.nkon.nl 90% av mina batterier höll alldeles för dåligt fick jag erfara när jag köpte den för drygt ett år sedan. Några tickade igång efter en breakin och lite cyclande men dom flesta var bara att slänga. Ändå var många bara 1 år eller 2 gamla. Har helt lagt ner högkapacitet batterier, kör endast på Generation 2 av NIMH AA och AAA (Eneloop, recyko, ready2use, osv). Högkapacitet kan väl vara användbart till RC-bilar och liknande där man kör slut på batterierna direkt, men annars har dom alldeles för hög självurladdning. Det är stor skillnad på hur länge batterierna räcker nu när man dessutom kan matcha dom efter kapacitet. För mig finns det bara en laddare, och favorit batterierna är Sanyo Eneloop.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 270 inlägg
Beror på vilken kapacitet och med vilken ström du laddar den. Räkna sedan med kapacitet/ström så får du ungefär laddtiden. Normalt måste man ladda med 125% av kapaciteten, men de brukar aldrig vara helt tomma så det blir ändå rätt nära.
Det viktigaste med en laddare är att den laddar cellerna individuellt. Långsam/snabb laddning, urladdning och möjlighet till cykling är naturligtvis plus.
Det viktigaste med en laddare är att den laddar cellerna individuellt. Långsam/snabb laddning, urladdning och möjlighet till cykling är naturligtvis plus.
Som andra sagt, det beror på kapacitet och laddström. Det är inte helt olikt när man tankar bilen, det hänger på hur stor tank man har och hur fort pumpen pumpar.
Själv kör jag med några 8-batteriersladdare (jag skulle köpa en massa laddningsbara batterier, och just då hade de ett erbjudande så jag fick fler batterier med bättre kapacitet och fyra laddare för lägre pris än jag tänkt köpa batterier för...), sedan så sätter jag bara i de tomma batterierna och tar ett par fräscha. Laddarna är smarta nog att bara ladda de batterier som behöver laddas (dock tyvärr parvis), så jag behöver aldrig tänka på det.
Egentligen fattar jag inte att man får sälja batteriladdare som hanterar batterierna parvis. Sätter man omatchade batterier så förstör man lätt dem, och har man otur så brinner de. Det är ett misstag som är väldigt lätt att göra (tex hade min sambo ingen aning om att det var viktigt, utan trodde att det var en sån där sak som tillverkarna "bara skriver", ungefär som "kontrollera innan varje körning att bilen har olja, spolarvätska, bromsolja, bla bla bla").
Själv kör jag med några 8-batteriersladdare (jag skulle köpa en massa laddningsbara batterier, och just då hade de ett erbjudande så jag fick fler batterier med bättre kapacitet och fyra laddare för lägre pris än jag tänkt köpa batterier för...), sedan så sätter jag bara i de tomma batterierna och tar ett par fräscha. Laddarna är smarta nog att bara ladda de batterier som behöver laddas (dock tyvärr parvis), så jag behöver aldrig tänka på det.
Egentligen fattar jag inte att man får sälja batteriladdare som hanterar batterierna parvis. Sätter man omatchade batterier så förstör man lätt dem, och har man otur så brinner de. Det är ett misstag som är väldigt lätt att göra (tex hade min sambo ingen aning om att det var viktigt, utan trodde att det var en sån där sak som tillverkarna "bara skriver", ungefär som "kontrollera innan varje körning att bilen har olja, spolarvätska, bromsolja, bla bla bla").
NiMh skall överladdas 40% Formeln är mAh x 1,4/0,1C
Så har du ett batteri på 1000 mAh och det skall laddas med 0,1C (1000 mAh = 1C) blir laddströmmen 100 mA.
Det ger då 1000x1,4 =1400
1400/100 = 14
Dvs laddtiden är för ett tomt batteri 14h vid en laddningen med 0.1C
Så har du ett batteri på 1000 mAh och det skall laddas med 0,1C (1000 mAh = 1C) blir laddströmmen 100 mA.
Det ger då 1000x1,4 =1400
1400/100 = 14
Dvs laddtiden är för ett tomt batteri 14h vid en laddningen med 0.1C
Klicka här för att svara