Stickan56
Lemon 2010 skrev:
Tack för alla bra tips, hade ingen aning om att mått band hette talmeter när dom är mer genomtänkta.
Nej, det gör dom inte heller. TAL i TALmeter är den svenske ingenjören Ture Anders Ljungbergs initialer som konstruerade den på 50-talet. Numera är det Hultafors som säljer dessa.

MVH Stickan

Jag har en mängd olika mätverktyg, digitala vattenpass, vinkelmätare och lasrar, men dom verktyg som folk ofta glömmer att skaffa är dom enklaste, dessa rekommenderar jag alla som bygger hemma:

Hultafors Contact-meter, aldrig mer en vanlig tumstock/meterstock för min del, allt går så mycket enklare med en Contact-meter:
http://www.hultafors.se/www/live/gemensam/iframe.aspx?TreeID=23784

6m Talmeter, mycket smidigt att bara ritsa in ett märke på reglarna när man ska kapa dom i byggsågen, jag hade i många år en 5m talmeter och måttband, men upptäckte sedan fördelarna med ett 6m band.

Lod, snörslå och slang-vattenpass, Lasrar är smidigt, men det mesta går att lösa snabbt och enkelt med billiga lod, snörslån och slangvattenpass, och många saker går dessutom enklare med dessa verktyg, dom kostar dessutom bara några tior styck.

Digitalt skjutmått, så mycket smidigare än ett vanligt, man kan göra många mätningar mycket snabbt med hjälp av nollnings-funktionen, se bara till att du skaffar ett skjutmått med absolut-mätning som inte måste "startas om från 0" varje gång du stänger av det.

Många bra förslag i tråden men då TS frågar specifikt om mätverktyg till bordssåg och fräs upprepar jag mitt förslag på en bra kombivikel. Eventuellt kombinerad med en digital vinkelmätare. Lite tips i dessa bilder.
/B

Håller helt med bengtn att en kombivinkel och en digital vinkel mätare ex vixey, gumred, löser nästan alla problem. Vinkelmätaren kan användas i oändlighet tex mäta vinkeln när man skal bryna stämjärn hyvelstål.
Ett annat bra tips som kanske inte gäller för maskinmätning är ett ritsmått.

Pär

Göttigt tack för all bra input! Kul att få veta storyn bakom TALmetern Sticka56

Ja det stämmer ju att frågade om fräsen och bordssågen men jag har även ett hus att snickra på. : ) Så tack Daniel78 för dina tips. Men det är detaljerna som är mest roliga att få så bra som möjligt. Och en kurs i finsnickeri skulle inte vara fel. så länge får jag försöka minnas lektionerna i mellanstadiet i träslöjd.

Vill bara säga att slang-vattenpass är ju verkligen super och så härligt basic.

Kombinationsvinkel har hoppat upp på min topplista.

Jag brukar såga lite i en pinne och måtta efter det....Men så är jag väl också en av få som har en justersåg utan skala till klyvanhållet....

Kan vara värt att titta på den här. De kallar det för en talmeter, men det är det inte egentligen. Den har ett fönster uppe på plasthuset där man läser av innermåttet. Yttermåttet läser man av på bandet direkt. Jag uppfattar risken som betydligt mindre att man ska läsa på fel ställe med den. Alltför många har väl läst fel på talmetern och fått gå tillbaka och kapa upp en 10cm längre bit.

http://www.festool.de/Produkte/Zube...ansicht.aspx?pid=495415&name=Massband-Festool

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.