Provade min nya kap o gersåg idag och blev lite fundersam. Har inte haft nån förut.
Den sågar väldigt fina snitt men den sågar inte riktigt igenom hela stycket, det blir en liten bit kvar allra längst in. Ska jag flytta anhållet inåt, mot mig så att klingan går igenom hela stycket?

Vad är det för såg?

Har du låst fast gejdrarna?

Har du kollat att du inte ställt in djupmått ofrivilligt. Står det
För högt får du inte snittet hela biten.

Bosch psm 8s går inte ner mer, den går precis igenom men det ska kanske vara så.

Gejdrar?

sventus skrev:
...Ska jag flytta anhållet inåt, mot mig så att klingan går igenom hela stycket?
Om du inte har råkat ställa sågdjupsbegränsaren som Henrik skriver så är det med all sannolikhet anhållet som sitter tokigt. Lossa skruvarna till anhållet och flytta det en bit mot dig. När du gör den operationen behöver du även kalibrera anhållet (så att sågsnittet blir helt vinkelrätt vid 90 grader på skalan). Jag har beskrivit hur jag brukar göra det här: http://www.byggahus.se/forum/verkty...ta-45-graderslaget-pa-gcm8s-vara-exakt.html#5

Ok, bra tips. Om 90 grader stämmer exakt, blir alla andra vinklar rätt då också?

Du kan kalibrera efter vilken vinkel du vill. Enklast är 90' de andra blir då korrekta förutsatt att anhållet är rakt.

Tack för alla svar!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.