Har någon köpt Micro jigs Grr-ripper och i så fall var? Jag har kollat runt på en del sidor och tycker det är svårt få grepp om priser med frakt och om de överhuvudtaget skickar till Sverige. Frakt från USA är ju så jäkla dyr på de sidor jag hittat.
Tänkte därför använda mig av era erfarenheter.
Mvh/Anders
Tänkte därför använda mig av era erfarenheter.
Mvh/Anders
70+14 USD Vad är ett bra pris?
http://www.ebay.com/itm/Micro-Jig-G...ltDomain_0&hash=item1c232c5754#ht_2623wt_1204
http://www.ebay.com/itm/Micro-Jig-G...ltDomain_0&hash=item1c232c5754#ht_2623wt_1204
Jag har för mig att man inte kan använda den där grejen på något bra sätt om man har ett klingskydd som sitter monterat på klyvkniven. Alternativen är att kapa ned klyvkniven så att man får en "riving knife", vilket leder till att man måste rigga någon typ av Suvaskydd på arm. Andra alternativet är att man helt sonika tar bort klyvkniven, vilket är en mycket dålig idé. Gör inte det!
Tackar för svar. Priset verkar ok men såg på säljares hemsida att det kan tillkomma en del med tull mm.
Någon som har erfarenhet om hur mycket det kan handla om? Varan kostar ca 85 dollar.
"Import duties, taxes and other related charges are not included in the item price or shipping charges. These charges are the purchasers responsibility due at the time of delivery. Please check with your country's customs office to determine what these additional costs will be prior to purchasing"
Någon som har erfarenhet om hur mycket det kan handla om? Varan kostar ca 85 dollar.
"Import duties, taxes and other related charges are not included in the item price or shipping charges. These charges are the purchasers responsibility due at the time of delivery. Please check with your country's customs office to determine what these additional costs will be prior to purchasing"
Jag har den. Den fungerar med klyvknivar som tillåter dig att göra Dadoos. Du har rätt när det gäller at använda den på båda sidor om klingan samtidigt med högre klyknivar än så. Dock är den lite trevlig även annat än när man kör den på båda sidor klingan. Den är rätt greppvänlig (hög friktion på gummit). Den är bra såtillvida att du inte kan få ner handen för långt ner som med en vanlig påskjutare.mattiasp skrev:Jag har för mig att man inte kan använda den där grejen på något bra sätt om man har ett klingskydd som sitter monterat på klyvkniven. Alternativen är att kapa ned klyvkniven så att man får en "riving knife", vilket leder till att man måste rigga någon typ av Suvaskydd på arm. Andra alternativet är att man helt sonika tar bort klyvkniven, vilket är en mycket dålig idé. Gör inte det!
--- Mats ---
Jag personligen tycker att amerikanarna angriper problemet med avsågade fingrar helt galet.
Jag blir bara ledsen när jag ser sådana produkter. Man luras in i någon form av trygghet om man använder just deras produkt.
Det märks på eftermarknaden i USA att den är gjord för amatörer.
Man skall inte ha handen ovanför klingan överhuvudtaget vara sig med påskjutare av denna modell eller annan. Om det nu är som så att man skall klyva något och man är osäker använd fjäder anhåll.
Och framför allt använd ett heltäckande skydd över klingan som sitter parallellt med bordet några millimeter ovan för det man sågar och självklart en klyvkniv.
Pär
Jag blir bara ledsen när jag ser sådana produkter. Man luras in i någon form av trygghet om man använder just deras produkt.
Det märks på eftermarknaden i USA att den är gjord för amatörer.
Man skall inte ha handen ovanför klingan överhuvudtaget vara sig med påskjutare av denna modell eller annan. Om det nu är som så att man skall klyva något och man är osäker använd fjäder anhåll.
Och framför allt använd ett heltäckande skydd över klingan som sitter parallellt med bordet några millimeter ovan för det man sågar och självklart en klyvkniv.
Pär
Goda tips allesammans, precis så är det. Men när du klyver något som är runt centimetern brett och under centimetern tjockt så blir det svårt.pär h skrev:...Man skall inte ha handen ovanför klingan överhuvudtaget vara sig med påskjutare av denna modell eller annan. Om det nu är som så att man skall klyva något och man är osäker använd fjäder anhåll.
Pär
Klyvkniven tar jag aldrig bort. Aldrig. Fjäderanhåll använder jag. Suva har jag. Men just klyvning av ovan exemplifierade ostadiga ämnen så behöver man något för att pressa dem nedåt, och pressa dem mot anhållet.
Ett finger från anhållssidan fungerar, men kommer otäckt nära klingan. Minsta kick, och fingret är skadat. En påskjutare fungerar, men "ju klibbigare dess bättre" (man vill pressa nedåt och in mot anhållet). Bortser jag från grippern är min favorit för tunna klyvningar "saw-aid", på grund av smalhet, höjd, och klacken där bak.
Men absolut favorit är grippern så länge din inte är för bred på sin snala sida. Den håller ner biten med sin smala sida. Den håller min hand till vänster om klingan och jag kan inte koma för nära i sidled (då tar den i anhållet). Den håller min hand ovanför klingan, även om jag tappar biten. Den tillåter mig pressa neråt, framåt och åt sidan utan att glida. Den är stabil eftersom den kan vila också till höger om klingan.
Jag använder grippern även på hyveln.
--- Mats ---
Efter som suvaskyddet/klingskydd sitter ovanför klingan så förstår jag inte hur man får in en gripper när man sågar smalare saker som hamnar under skyddet.?
Om jag förstår dig rätt Mats så vid sådana till fällen tar du bort skyddet och använder tex grippern stämmer det?
Pär
Om jag förstår dig rätt Mats så vid sådana till fällen tar du bort skyddet och använder tex grippern stämmer det?
Pär
Jag påminner om den här tråden, där jag redogör för min teknik. Den fungerar bra, men medger inget kastskydd som en feather board:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/85748-pushsticks.html
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/85748-pushsticks.html
Det är ok det du länkar till mattias
Fast jag skulle aldrig använda påskjutare vid liknande sågning du gör jag tycker man tappar kontroll över matrealet.
Men jag har å ena sidan aldrig använt sådan påskjutare du har, jag har liknande och jag skall faktiskt prova hur det är att såga med sådan.
Fjäder anhåll används inte som kastskydd utan när biten man skall hålla i är för liten för att stoppa dit fingrarna.
Det jag opponerar mig emot är när man tar bort suvaskydet för att såga smala lister.
Pär
Fast jag skulle aldrig använda påskjutare vid liknande sågning du gör jag tycker man tappar kontroll över matrealet.
Men jag har å ena sidan aldrig använt sådan påskjutare du har, jag har liknande och jag skall faktiskt prova hur det är att såga med sådan.
Fjäder anhåll används inte som kastskydd utan när biten man skall hålla i är för liten för att stoppa dit fingrarna.
Det jag opponerar mig emot är när man tar bort suvaskydet för att såga smala lister.
Pär
Redigerat:
Passade på att läsa Mattias inlägg också. Jag har liknande Bauhaus-inköpta putsbrädor också. Dessutom en såg liknande den han visar på bild. Jag har bytt ut SUVA skyddet till ett som mer liknar det phl byggde (mitt är dock köpt). Det skyddet har ingen kontakt med underbordet, vilket jag tycker är det stora felet med Festools lösning.pär h skrev:
Så svaret på din fråga blir att suva skyddet är kvar, men höjt så högt att grippern får plats under, däremot krävs det inte att min hand är vare sig under eller innanför.
--- Mats ---
En form av skydd som jag ibland använder är att fästa en list på klyvanhållet och den tar då emot eventuellt kast. Man bör ju se till så den sitter ordentligt så man inte har en tving som lossnar och kommer flygande från klingan.
Sen så jobbar alltid så att handens kant är närmast kringan/kuttern, händer något då så tar det i handen och förhoppningsvis är fingrarna kvar. Jag håller t ex aldrig om ett arbetsstycke då jag fräser eller sågar utan trycker ner det och framåt med handflatorna eller en pushstick om det är klenare dimensioner.
skall se om jag kan ta lite bilder och läga på bloggen.
/Kent
Sen så jobbar alltid så att handens kant är närmast kringan/kuttern, händer något då så tar det i handen och förhoppningsvis är fingrarna kvar. Jag håller t ex aldrig om ett arbetsstycke då jag fräser eller sågar utan trycker ner det och framåt med handflatorna eller en pushstick om det är klenare dimensioner.
skall se om jag kan ta lite bilder och läga på bloggen.
/Kent
Mats vi har lite olika tolkningar på vad "ta bort" betyder. I min fyrkantiga hjärna så betyder "ta bort" suvaskyddet att man lyfter det så mycket att man får in fingrarna i mellan. Nu kanske du inte får in fingrarna efter som grippern sitter i vägen men jag tycker fortfarande att det sättet inte är optimalt.
Det snickarboden nämner är så jag tycker man bör göra. Jag skrev det i inlägg 6 att man skall använda fjäder anhåll men var kanske inte så tydlig med vad jag menade. Att montera något på klyvanhållet som håller ner samt att montera något på bordet som håller mot klyvanhållet. På så vis kan skyddet över klingan sitta kvar.
Tanken med suvaskyddet är att det alltid skall vara några mm ovanför det man sågar tycker jag.
Pär
Det snickarboden nämner är så jag tycker man bör göra. Jag skrev det i inlägg 6 att man skall använda fjäder anhåll men var kanske inte så tydlig med vad jag menade. Att montera något på klyvanhållet som håller ner samt att montera något på bordet som håller mot klyvanhållet. På så vis kan skyddet över klingan sitta kvar.
Tanken med suvaskyddet är att det alltid skall vara några mm ovanför det man sågar tycker jag.
Pär