11 438 läst ·
20 svar
11k läst
20 svar
elverk
Sida 1 av 2
var hittar man "riktiga" elverk?
Har till slut tröttnat på dessa billiga kinaimporterade kopior utan någon som helst säkerhet. Nu vill jag köpa nåt bra. Var hittar jag ett sånt? Skulle behöva det senast i morgon. Jag letar efter nånting i 10-15000 kronorsklassen 2,5-3 kw. Inverter så det går att köra dator, tv och allt annat som kan tänkas vara känsligt.
Tycker inte utbudet på jula är något som lockar men för mig okända märken. Är det järnaffärer, elfirmor eller något annat ställe man bör leta efter? (jag befinner mig i linköping)
Har till slut tröttnat på dessa billiga kinaimporterade kopior utan någon som helst säkerhet. Nu vill jag köpa nåt bra. Var hittar jag ett sånt? Skulle behöva det senast i morgon. Jag letar efter nånting i 10-15000 kronorsklassen 2,5-3 kw. Inverter så det går att köra dator, tv och allt annat som kan tänkas vara känsligt.
Tycker inte utbudet på jula är något som lockar men för mig okända märken. Är det järnaffärer, elfirmor eller något annat ställe man bör leta efter? (jag befinner mig i linköping)
Denna typ har vi på jobbet http://www.lovangersmaskin.se/product_info.php/cPath/34_118/products_id/2268
Dock ej inhandlat just där utan tog första bästa länk.
Läste lite snabbt, var visst i en annan prisklass du sökte efter.
Dock ej inhandlat just där utan tog första bästa länk.
Läste lite snabbt, var visst i en annan prisklass du sökte efter.
http://www.hondapower.se/?id=255
honda verkar ha en del, är honda det bästa enligt proffs? är kipor en hondakopia?
behöver man inverter? har kört tv och bärbar dator på enfas tyskland/kina, kanske det haft modifierad sinusvåg.
Några tidigare bekymmer, det ena tappade kontrollen och började plötsligt leverera 300 v istället för 220. Det andra brände generatorn när det blev överbelastat. Har även saknat lite prestanda så jag funderar på ett 3-fas.
honda verkar ha en del, är honda det bästa enligt proffs? är kipor en hondakopia?
behöver man inverter? har kört tv och bärbar dator på enfas tyskland/kina, kanske det haft modifierad sinusvåg.
Några tidigare bekymmer, det ena tappade kontrollen och började plötsligt leverera 300 v istället för 220. Det andra brände generatorn när det blev överbelastat. Har även saknat lite prestanda så jag funderar på ett 3-fas.
Efter vad jag hört ska Honda vara bra, Vi använder endast Genmac som har Subaru som motorleverantör, Har aldrig testat deras mindre verk men jag är säker på att även dessa är toppklass.
http://www.genmac.it/Apps/WebObjects/Genmac.woa/wa/viewProductsList?id=488&lang=eng
http://www.genmac.it/Apps/WebObjects/Genmac.woa/wa/viewProductsList?id=488&lang=eng
hur definierar man bra kvalitet, är det bra kvalitet på strömmen eller på elverket? Såg att honda själva rekomenderade ett av sina mellanverk till både dator och tv. Jag vill självklart ha båda men inte mer än nödvändigtjoflopp skrev:
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=5259
kan man nöja sig med det som är lite mindre och heter 3000, det drar ju lite mindre soppa...
Behöver du verkligen ha den kapaciteten då? Ett Honda EU20i räcker för det mesta, inverterelverken är inte lika känsliga för belastningen från startströmmen som vanliga generatorelverk.
En kul grej med Hondas inverterverk är att strömkvalitén är bättre än den man får ur vägguttaget. Dessutom blir det inga strömspikar, så det passar bra till känslig utrustning. Det finns en anledning till att det är Honda som används i räddningstjänst och på polarexpeditioner t.ex.
Sedan beror det ju på vilken utrustning man har också, en bärbar dator är inte speciellt känslig för kvalitet på strömmen då den använder transformator medan en vanlig stationär dator är lätt att paja med en schysst strömspik.
En kul grej med Hondas inverterverk är att strömkvalitén är bättre än den man får ur vägguttaget. Dessutom blir det inga strömspikar, så det passar bra till känslig utrustning. Det finns en anledning till att det är Honda som används i räddningstjänst och på polarexpeditioner t.ex.
Sedan beror det ju på vilken utrustning man har också, en bärbar dator är inte speciellt känslig för kvalitet på strömmen då den använder transformator medan en vanlig stationär dator är lätt att paja med en schysst strömspik.
Ofta är modellerna med inverterteknik lite säkrare att använda, de har ofta inbyggt skydd mot överspänning/underspänning om motorn skulle skena/gå ner i varv samt att de brukar ha högre verkningsgrad vilket visar sig i lägre bränsleförbrukning.
Har sett ett par "egna" lösningar där man ersatt den uttjänta bensinmotorn mot en mindre kubota dieselmotor (finns ibland små begagnade som suttit bla på kylaggregat för trailers osv). Sålänge man sköter en kubota och byter olja regelbundet så slutar de aldrig att gå....
Nätdelen till bärbara datorer är idag ej av transformatortyp utan oftast switchade precis som nätdelen till en stationär dator och därmed lika känslig för strömspikar och taskiga sinusvågor.
Har sett ett par "egna" lösningar där man ersatt den uttjänta bensinmotorn mot en mindre kubota dieselmotor (finns ibland små begagnade som suttit bla på kylaggregat för trailers osv). Sålänge man sköter en kubota och byter olja regelbundet så slutar de aldrig att gå....
Nätdelen till bärbara datorer är idag ej av transformatortyp utan oftast switchade precis som nätdelen till en stationär dator och därmed lika känslig för strömspikar och taskiga sinusvågor.
Vad är det som gör switchande spänningsomvandlare känsliga? Överspänning är nog ingen höjdare, men varför skulle de bry sig om taskig sinusvåg när den likriktar spänningen det första den gör? Strömspikar är väl ingenting som elverket skapar utan något som kan bli resultatet av hastig i eller urkoppling av stora laster. Många UPS:er skickar ut något som mest liknar fyrkantvåg, och dessa är gjorda för att driva datorer.
