Inga erfarenheter, men den såg fin ut. ;)

Jag har kört elkedjesåg just för vedkapning ett tag nu, och tycker att det på många sätt är bättre än ren motorsåg. Den uppenbara nackdelen är just sladden. Men annars är den både tystare, mindre vibrationer och inga avgaser (går att använda inne på ett bygge).

Köp!

sladden är det minsta problemet... de e ju inte så att jag har tänkt och springa omkring med den... :)
Tänkte mer på att det är tillräckligt med kräm i maskinen för att orka med jobbet
Vad har du för maskin?

Sladden är störig vid kvistning men amnars kvittar det.

Själv kör jag Stihl Mse200 till liknande syften. Den funkar perfekt o krångelfritt och är råstark. Har en bensinsåg också men det är sällan den åker fram. Har testat den mindre Stihl mse 180 och den funkar också fint medan den större 220 blev lite onödigt tung o klumpig för mig.

Makita lär funka ypperligt och ändå hade jag hellre tittat på de klassiska tillverkarna av skogsmaskiner såsom Husqvarna/jonsered och Stihl. Finns mkt bra återförsäljare och verkstäder till dessa

Ps glöm inte bra skyddskläder om du inte redan har detta.

Redigerat:
Jag har den som heter 3520A, alltså med lite längre svärd. Först ska sägas att jag aldrig har kört en vanlig bensindriven motorsåg, bara elektriska. Skillnaden jag kan se mot en "noname" är att den är tystare, har bättre plast och greppvänligare former.

Den fungerade imponerande bra när jag använde den första gången. Kändes som en kniv genom varmt smör. Björkar och granar rasade som furor... :)
Kedjan är nu så pass sliten att den inte fungerar längre och jag är för dålig på att fila den för lyckas att få den bättre. Det är naturligtvis ett problem som är helt oberoende av vilket fabrikat det är på motorsågen.

Jag köpte en Makita 3020A på K-Rauta här i Uppsala för 999 kr. Den brukar kosta några hundralappar till men K-Rauta körde någon kampanj på den.

Har använt den ett par dagar för att kapa upp en stor hög med blivande ved i 30-40 cm längder. Träden fälldes i november så de har legat några månader. Veden ska sedan klyvas så jag har bara kapat och det har fungerat över förväntan. Svärdet på Makitan är ganska kort, 30 cm, men ska man inte hugga tag i några jätteträd känns det bara som en fördel då den känns lätt och smidig att använda. Makitan är klart lättare än bensindrivna starkare motorsågar så ska man bara röra sig inom ett begränsat område tycker jag att det fungerar bra med elsladden.

Några punkter:
* Kåpan var lite lurig att öppna för att montera svärdet så där fick jag läsa manualen noga.
* Kedjan spänns med ett vred som fungerar bra. Jag har haft en annan såg tidigare som inte hade verktygslös kedjespänning och det var hopplöst att jobba med.
* Makitan drog ganska mycket kedjeolja så där får jag köpa på mig några liter. Den rymmer överraskande mycket olja och man ser enkelt på sidan när det börjar ta slut.
* Sladden är 30 cm men det spelar ju ingen roll då man ändå behöver en lång förlängningssladd.

Köpte min på Shop Seltman för 760:- inkl frakt i höstas. Har inte mer än provkapat, men den verkar mycket prisvärd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.