Tänkte bara kolla med er så jag tänker rätt. Har idag ett antal sågklingor till en Festool Ts55. Tänker komplettera med en Ts75 att ha i bordet, men vill inte dessutom behöva investera i alla varianter av klingor även till den.

Är det över huvud taget möjligt? Vad skulle jag uppleva för nackdelar?

* Mindre såghöjd?
* Mätskalan på såghöjden blir fel.
* Klyvkniven som hamnar fel och gör det hela farligt?

Det följer ju med någon standardklinga, plus att jag säkert kompletterar med en panther i rätt storlek för Ts75:an, men slipper gärna de där specialklingorna som kostar så mycket, t.ex. en för aluminium och liknande.

Klyvkniven är ett problem, dels för att den hamnar för långt från klingan, dels för att den kommer sticka ner (upp om du bordsmonterar) för mycket. Den kommer ju vara i vägen och ta i om man spårar.

Vet inte riktigt vad problemet är. Det följer med någon vettig klinga och du vill köpa en Panther. Vad mer behöver du initialt? Möjligen en riktigt fin klinga men vänta med den i så fall.

Jag står helt enkelt i valet och kvalet mellan att köpa en 55:a eller 75:a till bordsågen. En 55:a skulle göra att alla klingor jag har funkar, att modulplattan fungerar utan modifieringar och så är ju 55:an ngt billigare.

En 75:a å andra sidan är två saker: KRAFTIGARE och SÅGAR DJUPARE. Som fast monterad i ett bord är det därför ganska självklart om man bortser från ekonomi och sånt oviktigt.

Nu kanske inte frågan om sågklingorna är det som avgör hela frågan, men det är ändå en faktor att ta hänsyn till.

Inte svar på din fråga men ändock ett tips i välmening.

Hade en ts55 jag var supernöjd med. Bytte till en ts75 i CMS med justerbord (ett måste) som jag haft nu i dryga året.

Fick jag göra om affärerna hade jag behållt ts55, kompletterat med parallell-mecket och istället köpt en bandsåg för klyvning. Tycker ts75 och justerbordet är för oprecist för finsnickeri.

Intressant, går också i köptankar med att skaffa sänksågsmodulen till CMS-bordet. Menar du att en bandsåg skulle ge en bättre precision än Festools lösning?
De flesta är ju annars överens om att detta bordsågssystem är bättre än DeWalt, Makita m.fl´s bordsågar... Inte Felder direkt men sägs ju vara bästa portabla bordssåg man kan få för pengar...

Jag har ju inte (ännu) provat 75:an men tycker precisionen med 55:an i bord är riktigt bra, problemet är snarare att det är lite för "fint" och klent för de lite grövre jobben, t.ex. när man ska klyva en stor regel eller liknande. Men man upplever ju samma produkt helt olika, så är det ofta.

Jag skulle nog tro att du får bättre precision med en bandsåg, men det är ju inte riktigt samma sak.

Har idag en TS-55 i bordet men jag tycker den är lite klen ibland. Skulle gärna ha en 75:a i bordet istället, men jag har svårt att motivera att äga båda så jag får leva med det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.