Jag tycker den verkar väldigt smutt mycket plats besparande skulle vilja ha en sådan.

Undrar om den principen även kommer på dom större vilket skulle spara mycket plats på höjden då cykloner blir väldigt höga.
en länk: http://minicv06.com/

Pär

Intressant! Som jag tolkar det är den stora skillnaden den konvexa konen i centrum på cyklonens nederdel?

Den där såg ju lagomt stor ut ! Köp en och rapportera här hur den fungerar ;)

ClasseClas
Svenska Pellvac har ju sin platta askcyklon. Undrar hur mkt det diffar i avskiljning från ClearVuen?
http://www.pellvac.com/s/askcyklon.php

För övrigt skulle jag gärna bygga en stor cyklon i plattare format.

Det är svårt att veta då pellvac vad jag såg inte har redovisat några siffror. Mini cv den föra moddelen har testat av oberoende och det testet visar osannolikt bra testresultat. Det är inge svårt att komma upp i 99% allt över det är oerhört svårt: Jag tror med väldigt stor sannolikhet att inga andra cyclontillverkare har gjort liknande tester själva för att se hur pass bra deras cyclon fungerar.

pär

I videon på Pellvacs sida nämns 99%, och tom 99,9% för damm enl en studie på Chalmers. Skulle dock vara intresant med ett jämförande test...

Vill man ha ha en platt konstruktion och känner för att knåpa ihop något på egen hand kan kanske "Thien Cyclone" vara något att spana in? Den bygger på samma princip som Pellvacen. Om man googlar på "Thien Cyclone" hittar man massvis med byggen...

Har en pellvac 50/250 till dammsugaren och 99% låter inte orimligt. Jag har inte gjort någon mätning, men det är knappt något som kommer vidare. Thien cyklonerna och och Pellvac verkar vara liknande princip men det finns två skillnader vad jag kan se. Likheten är att båda är låga och har en skiva under utsugsröret ("Thien baffle" eller "virvelbrytare" som pellvac kallar den). En skillnad är att pellvac är "neutral vane" vilket de flesta Thien cykloner inte verkar vara och att Thien Baffele är stor, det är bara en skåra öppen runt cyklonens ytterkand, medans pellvacs vivelprytae är en liten platta som inte är så väldigt mycket större än utsugsröret. /Woodchuck

Jag vart så nyfiken på pellvacs separering så jag ringde och frågade om det fanns möjlighet att få ta del av Chalmers studier. Jag fick det på mejl direkt tack så hemskt mycket Pellvac.
Det mesta handlade om hur stor marknaden för pellvac är och enligt beräkningarna skall bli.

Men till kärnan hur bra är en pelvac och jag måste säga att med tanke på den enkla konstruktionen (jag misstänker att neutral vane har en stor del i separeringen) så separerar den bra. Jag klippte ut en bit ur texten

"the F-cyclone therefore needs to be developed a bit further in order to be able to capture particles below the size of 5 micron."

F-cyclon uppfinnaren till pelllvac heter Fridhill.

Den separar enligt test 99% på partiklar ner till 5 micron

Om vi då jämför med gamla modellen av mini cv så separerar den 100% ner till 4,7 um och 63% på 1,7 um mindre än så kunde dom inte mäta.
Det kanske inte låter så mycket men i den världen så är det jätte mycket.

Bill pentz dök upp som käll matreal i Chalmers redovisning. Det är tydligen inte bara snickare som hittat honom.

Pär

Redigerat:
Finns det någon grovdammsugare som bygger på cyklontemat ? Alltså med inbyggd motor/fläkt och 230V uttag ?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.