2 408 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Passar Festool TS75 i CMS-bordet till Ts55?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 709 inlägg
Jag har för mig att jag läst i nån tråd att det INTE går att montera en TS75 i den modulplatta som hör till Ts55:an, men jag hittar inte tråden nu.
Kan ngn upplysa mig?
I en framtid när man som många andra tröttnat på i/ur-montering och skall köpa såg nr två så känns det nämligen vettigare med en 75:a i bordet, men jag vill inte behöva köpa ett extra bord också.
Kan ngn upplysa mig?
I en framtid när man som många andra tröttnat på i/ur-montering och skall köpa såg nr två så känns det nämligen vettigare med en 75:a i bordet, men jag vill inte behöva köpa ett extra bord också.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Förmodligen går det inte eftersom det finns två olika, till skillnad mot de uppdaterade fräsmodulerna som tar alla tre fräsarna (en i taget dock). Troligare också att en 55:a passar i en 75-modul eftersom den förra är mindre än TS75. Det är ganska stor skillnad i storlek på dem.
Menar du att den nya fräsmodulen tar alla tre storlekarna (OF1010, OF1400, OF2200)? I så fall har ju Festool förbättrat sitt systemtänkande och kompatibilitet mellan olika produkter. Tidigare passade inte några andra fräsar än OF900/1000/1010 i Basis 5a.
Du frågar inte om bordet, utan om modulen (bordet är ju samma men modulen kanske skiljer)?martinradbo skrev:Jag har för mig att jag läst i nån tråd att det INTE går att montera en TS75 i den modulplatta som hör till Ts55:an, men jag hittar inte tråden nu.
Kan ngn upplysa mig?
Jag fick svaret i en annan tråd att det inte gick, vilket jag hade trott. Båda passar på samma skena, så jag trodde de därmed passade i samma modul. Sedan är frågan hur stor skillnaden egentligen är.
På min gamla OF1400 modul finns inte hiss från ovansidan, och på den nya har de bytt ut alla delar som har med hissen att göra. Detta till trots räcker det med att borra ett hål för veven på det gamla bordet, så har man en hiss från ovan.
Om plattan på TS75 är längre än TS55 (troligt), måste man flytta ett fäste. Om uttaget till klingan är för litet på TS55 måste man förlänga spåret. Svårast blir nog höj och sänkanordningen, för den är rimligen inte graderad för 75 mm på TS55?
--- Mats ---
Att fästa 75:an på 55:ans modulplatta är förmodligen ett överkomligt problem eftersom fästena går att skjuta i längsled och modulplattans undersida i princip ser ut som en skena (som båda sågarna passar på).
Som Mats skriver kommer hålet för klingan att bli ett problem - med klingan på maxhöjd är det inte mer än 10 mm tillgodo i framkant på 55-plattan. Radien på 75:ans klinga är 25 mm större än 55:ans...
Som Mats, återigen, påpekar kommer skalan att bli ett problem. Skalan på 55-modulen är bara graderad till 50 mm.
Utöver detta kommer även klyvkniven att behöva bytas om du vill använda klingskyddet. Förmodligen behövs det även ett nytt klingskydd pga att klingan är större på 75:an.
Det blir mao en del jobb/kostnader att få till det...
Som Mats skriver kommer hålet för klingan att bli ett problem - med klingan på maxhöjd är det inte mer än 10 mm tillgodo i framkant på 55-plattan. Radien på 75:ans klinga är 25 mm större än 55:ans...
Som Mats, återigen, påpekar kommer skalan att bli ett problem. Skalan på 55-modulen är bara graderad till 50 mm.
Utöver detta kommer även klyvkniven att behöva bytas om du vill använda klingskyddet. Förmodligen behövs det även ett nytt klingskydd pga att klingan är större på 75:an.
Det blir mao en del jobb/kostnader att få till det...
Medlem
· Västra Götaland
· 1 709 inlägg
Säkert sant. Vore intressant att veta om någon har provat. Själv lär man ju inte kunna prova utan att köpa en 75:a och då är det liksom lite för sent att inse att det inte går...bygga_bo skrev:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Är det CMS-OF 1400 du har?Mats Bengtsson skrev:
Skulle tro att växlingen kom med OF2200 och att man då uppdaterade det till en enda modul, men att det krävdes modifikationer för att få med OF2200 på det tåget.
I vilket fall som helst innebär det att jag kan slänga i 1010:an om jag får lust, men det händer nog inte på ett tag.
Jodå, det är 1400an jag har (faktiskt 1010 med, men inte i modulen). Svårt se varfö du skulle ha en 1010 i bordet, speciellt inte om det samtidgt innebär att du går över till att fräsa med en 2200 för handMr Handyman skrev:Är det CMS-OF 1400 du har?
Skulle tro att växlingen kom med OF2200 och att man då uppdaterade det till en enda modul, men att det krävdes modifikationer för att få med OF2200 på det tåget.
I vilket fall som helst innebär det att jag kan slänga i 1010:an om jag får lust, men det händer nog inte på ett tag.
Så sant, det bästa hade varit att höra det från någon som testat.martinradbo skrev:
Kollar man i reservdelskatalogen har fästena för 55:an och 75:an samma art.nr (469161), vilket tyder på att de har samma geometri i bottenplattans ändar. Sen kan det vara så att 75:ans bottenplatta är längre pga den större klingan, vilket i så fall innebär två eller fyra nya hål för fästena i 55-modulplattan.
Med 4 nya hål antar jag du tänker att man kanske måste flytta bakre fästet? Det sista kan förmodligen kollas någorlunda, bara att se hur lång från bakkanten på modulen fästena sitter i 75an och 55an, de är troigen på samma plats. Ett tredje hål som måste borras kan jag dock gissa på är där höjdinställningen går genom. Den är en annan höjd (75 respeltive 55), det vet vi, troligen också längre fram på 75an.bygga_bo skrev:Så sant, det bästa hade varit att höra det från någon som testat.
Kollar man i reservdelskatalogen har fästena för 55:an och 75:an samma art.nr (469161), vilket tyder på att de har samma geometri i bottenplattans ändar. Sen kan det vara så att 75:ans bottenplatta är längre pga den större klingan, vilket i så fall innebär två eller fyra nya hål för fästena i 55-modulplattan.
Det börjar se ut som ganska få saker att göra, så någonstans borde det finnas någon som provat.
--- Mats ---
Två hål per fäste, alltså två nya hål om ett fäste behöver flyttas och fyra om båda behöver flyttas. Förmodligen räcker det att flytta på ett fäste, lite beroende på hur man väljer att förstora hålet för klingan.Mats Bengtsson skrev:Med 4 nya hål antar jag du tänker att man kanske måste flytta bakre fästet? Det sista kan förmodligen kollas någorlunda, bara att se hur lång från bakkanten på modulen fästena sitter i 75an och 55an, de är troigen på samma plats. Ett tredje hål som måste borras kan jag dock gissa på är där höjdinställningen går genom. Den är en annan höjd (75 respeltive 55), det vet vi, troligen också längre fram på 75an.
Det börjar se ut som ganska få saker att göra, så någonstans borde det finnas någon som provat.
--- Mats ---
Hål för höjdjusteringen? Det är väl inget hål i modulplattan för höjdjusteringen? Eller tänker du på något annat? Jag har en såg att köra på skena och en som sitter permanent i CMS:en, vilket innebär att jag nästan aldrig är där och pillar. Vad jag försöker säga är att jag inte riktigt minns hur höjdjusteringsmekanismen monteras.
På TS75 trär man höjdjusteringen över handtaget man annars använder att sänka sågen med, och skruvar fast en insexskruv genom plattan på sågen som fäster höjdinställningen i maskinen. Den skruven skulle jag gissa sitter annorlunda på TS75 än 55 (större såg längre avstånd).bygga_bo skrev:Två hål per fäste, alltså två nya hål om ett fäste behöver flyttas och fyra om båda behöver flyttas. Förmodligen räcker det att flytta på ett fäste, lite beroende på hur man väljer att förstora hålet för klingan.
Hål för höjdjusteringen? Det är väl inget hål i modulplattan för höjdjusteringen? Eller tänker du på något annat? Jag har en såg att köra på skena och en som sitter permanent i CMS:en, vilket innebär att jag nästan aldrig är där och pillar. Vad jag försöker säga är att jag inte riktigt minns hur höjdjusteringsmekanismen monteras.
--- Mats ---
Produkter som diskuteras: "insexskruv"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Höjdjusteringen fästs med en genomgående bult i sågens bottenplatta, inte i modulplattan.
De delar som skiljer mellan 55- och 75-modulen är följande:
Part No. Description Quantity Price469775 PROFILPLÅT11 065472586 SUPPORT1144494541 SÄKERHETSANORDNING1172400080 SKRUV MED CYLINDRISKT HUVUD M6 x 4019471949 SKALA120472885 BYGEL140494338 KLYVKNIVSSPÄRR141494355 Djupstopp1166
och eftersom förutsättningen är att återanvända 55-plattan så är det inte så många delar kvar, summa 592:- ex moms.
Jag gissar att "SUPPORT" och "SÄKERHETSANORDNING" också går att återanvända (klyvkniv och skydd), då blir det bara fem delar som måste bytas, till en kostnad av 276:- ex moms.
Låter genomförbart och tämligen prisvärt!
/fth
De delar som skiljer mellan 55- och 75-modulen är följande:
Part No. Description Quantity Price469775 PROFILPLÅT11 065472586 SUPPORT1144494541 SÄKERHETSANORDNING1172400080 SKRUV MED CYLINDRISKT HUVUD M6 x 4019471949 SKALA120472885 BYGEL140494338 KLYVKNIVSSPÄRR141494355 Djupstopp1166
och eftersom förutsättningen är att återanvända 55-plattan så är det inte så många delar kvar, summa 592:- ex moms.
Jag gissar att "SUPPORT" och "SÄKERHETSANORDNING" också går att återanvända (klyvkniv och skydd), då blir det bara fem delar som måste bytas, till en kostnad av 276:- ex moms.
Låter genomförbart och tämligen prisvärt!
/fth
Sorry, tabellen blev manglad, försöker igen:
PartNo. Description Price
469775 PROFILPLÅT 1065
472586 SUPPORT 144
494541 SÄKERHETSANORDNING 172
400080 SKRUV MED CYLINDRISKT HUVUD M6 x 40 9
471949 SKALA 20
472885 BYGEL 40
494338 KLYVKNIVSSPÄRR 41
494355 Djupstopp 166
/fth
469775 PROFILPLÅT 1065
472586 SUPPORT 144
494541 SÄKERHETSANORDNING 172
400080 SKRUV MED CYLINDRISKT HUVUD M6 x 40 9
471949 SKALA 20
472885 BYGEL 40
494338 KLYVKNIVSSPÄRR 41
494355 Djupstopp 166
/fth
Medlem
· Västra Götaland
· 1 709 inlägg
Nu är det dags att ta tag i detta, en TS-75:a skall införskaffas.
Stort tack till <<fth>> för redogörelsen. Jag fann reservdelskatalogen på engelska här förresten:
http://ekat.festool.de/EKAT/jsp/mai...sy&k_vari=&k_ver=&image=-2&k_lfdnr=&nodeId=17
Mina funderingar nedan, någon som kan förklara?
469775 PROFILPLÅT 1065 Behövs ej! Är ju hela poängen med denna tråden.
472586 SUPPORT 144 Ser annorlunda ut till TS-75, undrar om det är viktigt.
494541 SÄKERHETSANORDNING 172 Ser väldigt lik ut, men olika artikelnr. Vad kan skilja?
400080 SKRUV MED CYLINDRISKT HUVUD M6 x 40 9 Orkar inte leta billigare skruv på Biltema...
471949 SKALA 20 Nödvändig
472885 BYGEL 40 Jag förstår inte vad denna används till
494338 KLYVKNIVSSPÄRR 41 Jag förstår inte vad denna används till
494355 Djupstopp 166 Nödvändig
Rent allmänt så verkar ju modulplattorna bara säljas för ca 3000 inklusive anslag och allt tjafs. Så det kommer bli en stor vinst att för en tiondel av priset lösa detta på egen hand.
Stort tack till <<fth>> för redogörelsen. Jag fann reservdelskatalogen på engelska här förresten:
http://ekat.festool.de/EKAT/jsp/mai...sy&k_vari=&k_ver=&image=-2&k_lfdnr=&nodeId=17
Mina funderingar nedan, någon som kan förklara?
469775 PROFILPLÅT 1065 Behövs ej! Är ju hela poängen med denna tråden.
472586 SUPPORT 144 Ser annorlunda ut till TS-75, undrar om det är viktigt.
494541 SÄKERHETSANORDNING 172 Ser väldigt lik ut, men olika artikelnr. Vad kan skilja?
400080 SKRUV MED CYLINDRISKT HUVUD M6 x 40 9 Orkar inte leta billigare skruv på Biltema...
471949 SKALA 20 Nödvändig
472885 BYGEL 40 Jag förstår inte vad denna används till
494338 KLYVKNIVSSPÄRR 41 Jag förstår inte vad denna används till
494355 Djupstopp 166 Nödvändig
Rent allmänt så verkar ju modulplattorna bara säljas för ca 3000 inklusive anslag och allt tjafs. Så det kommer bli en stor vinst att för en tiondel av priset lösa detta på egen hand.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden